Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

11. Hoe ADHD en modi elkaar kunnen versterken

‘Ik doe er niet toe’

Auteur : Drs. Katrine de Vries

Gepubliceerd in: Casusboek schematherapie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De kans op persoonlijkheidsstoornissen blijkt toe te nemen als gevolg van (een kindertijd met) ADHD. Desondanks is er nog vrijwel geen onderzoek gedaan naar schematherapie bij deze doelgroep. Dit hoofdstuk beschrijft globaal wat er tot nu toe bekend is over ADHD-behandeling en over schema’s bij ADHD. Dit wordt aangevuld met klinische ervaring van de auteur, die als schematherapeut werkzaam was op een Centrum ADHD voor Volwassenen. De casus illustreert het belang van het herkennen van het aangeboren ADHD-temperament en hoe ADHD en modi elkaar kunnen versterken. In de behandeling wordt de ADHD-aanleg meegenomen in de diverse oefeningen binnen schematherapie, naast het aanleren van praktische vaardigheden in het omgaan met ADHD.
Voetnoten
1
Waar ADHD staat wordt ook ADD bedoeld, de variant met overwegend aandachtstekort.
 
2
Het algemene Modusmodel bij ADHD is opvraagbaar bij de auteur: kavries@ziggo.nl.
 
Literatuur
go back to reference Voor de referenties van de vragenlijsten BDI-II-NL, SCL-90, SMI, YPI en YSQ en de standaardwerken van Van Genderen et al. en Young et al., zie het overzicht ‘Veelgebruikte vragenlijsten en referenties’ in de ‘Inleiding’. Voor de referenties van de vragenlijsten BDI-II-NL, SCL-90, SMI, YPI en YSQ en de standaardwerken van Van Genderen et al. en Young et al., zie het overzicht ‘Veelgebruikte vragenlijsten en referenties’ in de ‘Inleiding’.
go back to reference Kooij, J. J. S. (2017). ADHD bij volwassenen (4de ed.). Amsterdam: Pearson. Kooij, J. J. S. (2017). ADHD bij volwassenen (4de ed.). Amsterdam: Pearson.
go back to reference Kooij, J. J. S., Aeckerlin, L. P., & Buitelaar, J. K. (2001). Functioneren, comorbiditeit en behandeling van 141 volwassenen met aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis (ADHD) op een algemene polikliniek Psychiatrie. Nederlands Tijdschrift Geneeskunde, 145(31), 1498–1501. Kooij, J. J. S., Aeckerlin, L. P., & Buitelaar, J. K. (2001). Functioneren, comorbiditeit en behandeling van 141 volwassenen met aandachtstekort-hyperactiviteitsstoornis (ADHD) op een algemene polikliniek Psychiatrie. Nederlands Tijdschrift Geneeskunde, 145(31), 1498–1501.
go back to reference Miklosi, M., Mate, O., Somogyi, K., & Szabo, M. (2016). Adult attention deficit hyperactivity disorder symptoms, perceived stress, and well-being: The role of early maladaptive schemata. Journal of Nervous and Mental Disease., 204(5), 364–369.CrossRef Miklosi, M., Mate, O., Somogyi, K., & Szabo, M. (2016). Adult attention deficit hyperactivity disorder symptoms, perceived stress, and well-being: The role of early maladaptive schemata. Journal of Nervous and Mental Disease., 204(5), 364–369.CrossRef
go back to reference Miller, C. J., Flory, J. D., Miller, S. R., Harty, S. T., Newcorn, J. H., & Halperin, J. M. (2008). Childhood attention-deficit/hyperactivity disorder and the emergence of personality disorders in adolescence: A prospective follow up study. Journal of Clinical Psychiatry, 69(9), 1477–1484. Miller, C. J., Flory, J. D., Miller, S. R., Harty, S. T., Newcorn, J. H., & Halperin, J. M. (2008). Childhood attention-deficit/hyperactivity disorder and the emergence of personality disorders in adolescence: A prospective follow up study. Journal of Clinical Psychiatry, 69(9), 1477–1484.
go back to reference NVvP (2015). Monodisciplinaire richtlijn ADHD bij volwassenen voor diagnostiek en medicamenteuze behandeling. Utrecht: NVvP. NVvP (2015). Monodisciplinaire richtlijn ADHD bij volwassenen voor diagnostiek en medicamenteuze behandeling. Utrecht: NVvP.
go back to reference Philipsen, A., Lam, A. P., Breit, S., Lücke, C., Müller, H., & Mathies, S. (2017). Early maladaptive schemas in adult patients with attention deficit hyperactivity disorder. Attention Deficit Hyperactivity Disorder, 9, 101–111.CrossRef Philipsen, A., Lam, A. P., Breit, S., Lücke, C., Müller, H., & Mathies, S. (2017). Early maladaptive schemas in adult patients with attention deficit hyperactivity disorder. Attention Deficit Hyperactivity Disorder, 9, 101–111.CrossRef
go back to reference Rijkeboer, M. M. (2010). De diagnostiek van schema’s volgens het model van Young. Psychopraktijk, 2(5), 29–30.CrossRef Rijkeboer, M. M. (2010). De diagnostiek van schema’s volgens het model van Young. Psychopraktijk, 2(5), 29–30.CrossRef
go back to reference Safren, S. A., Perlman C., Sprich S., & Otto M. (2006). Behandelgids ADHD bij volwassenen, therapeutenhandleiding. Een programma voor cognitieve gedragstherapie. Amsterdam: Nieuwezijds. Safren, S. A., Perlman C., Sprich S., & Otto M. (2006). Behandelgids ADHD bij volwassenen, therapeutenhandleiding. Een programma voor cognitieve gedragstherapie. Amsterdam: Nieuwezijds.
go back to reference Solanto, M. V. (2012). Cognitieve gedragstherapie voor volwassenen met ADHD. Den Haag: Acco. Solanto, M. V. (2012). Cognitieve gedragstherapie voor volwassenen met ADHD. Den Haag: Acco.
go back to reference Willer, J. (2019). Herkennen van ADHD bij volwassenen. Diagnostiek en behandeling in de klinische praktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Willer, J. (2019). Herkennen van ADHD bij volwassenen. Diagnostiek en behandeling in de klinische praktijk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
go back to reference Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2005). Schemagerichte therapie: Handboek voor therapeuten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2005). Schemagerichte therapie: Handboek voor therapeuten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.CrossRef
Metagegevens
Titel
Hoe ADHD en modi elkaar kunnen versterken
Auteur
Drs. Katrine de Vries
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2632-7_11