Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Het probleemverhelderend gesprek

Auteur : Dr. Elsbeth C.M. ten Have

Gepubliceerd in: De verpleegkundige als communicator

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het doel van het probleemverhelderend gesprek is dat de patiënt inzicht krijgt in wat zijn probleem is, wat dat probleem voor hem betekent/wat de consequenties zijn en wat de (mogelijke) oplossingen zijn. Het probleemverhelderend gesprek bestaat uit vijf fasen: probleemdefiniëring, benoemen consequenties van het probleem, formuleren van doelen, verkennen en formuleren van oplossingen en evaluatie van het gesprek.
Literatuur
go back to reference Jansen, H. (2005). Als praten bij je werk hoort. Amsterdam: Boom. Jansen, H. (2005). Als praten bij je werk hoort. Amsterdam: Boom.
go back to reference Lambregts, J., & Grotendorst, A. (2012). Leren van de toekomst: Verpleegkundigen & Verzorgenden 2020. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Lambregts, J., & Grotendorst, A. (2012). Leren van de toekomst: Verpleegkundigen & Verzorgenden 2020. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Prochaska, J. O., & DiClemente, C. C. (1982). Transtheoretical therapy: Toward a more integrative model of change. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 19(3), 276–288. Prochaska, J. O., & DiClemente, C. C. (1982). Transtheoretical therapy: Toward a more integrative model of change. Psychotherapy: Theory, Research & Practice, 19(3), 276–288.
Metagegevens
Titel
Het probleemverhelderend gesprek
Auteur
Dr. Elsbeth C.M. ten Have
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2530-6_8