Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 6/2015

01-06-2015 | Wetenschappelijke artikelen

Het belang van een ‘lenige geest’

Agendering van integrale actie voor een Gezonde Stad

Auteurs: Dr. Marleen Bekker, Bregje Mutsaers, Richard Dumont, Maria Jansen

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 6/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit artikel staat de vraag centraal hoe draagvlak onder stakeholders voor integrale actie voor gezondheid tot stand komt. Daartoe hebben we in samenwerking met de provincie Noord-Brabant een responsieve evaluatie opgezet waarin 32 gemeentelijke ambtenaren van verschillende beleidsterreinen bevraagd zijn op hun percepties van een Gezonde Stad, en hun ervaringen met het agenderen van integrale actie. Percepties van een Gezonde Stad leveren een beeld op van een duurzame stad met een gezond vestigingsklimaat voor talentvolle ondernemers en werknemers, die in de openbare ruimte ontmoetingen faciliteert tussen verschillende sociale groepen, en bewegen en sporten aantrekkelijk maakt. Ondanks raakvlakken onderhouden de ambtelijke stakeholders geen beleidsmatige relaties met de gezondheidssector. Bij het agenderen van integrale initiatieven hebben ambtenaren vooral geleerd van wat er niet werkt: een activistische benadering, het uitsluitend vertrouwen op wetenschappelijke ‘bewijs’ of op de morele superioriteit van gezondheid. Een belangrijke agenderingsstrategie van ambtenaren bestaat uit het mobiliseren van externe invloedrijke actoren. Daarnaast lijkt de ontwikkeling van ‘lenigheid van geest’ van belang: de persoonlijke attitude om gegeven de institutionele kokers en verantwoordingsregels flexibel te kunnen opereren. Dat contrasteert met het top down concept van IGB. Een pragmatisch-flexibel concept als ‘adaptieve integrale actie’ lijkt ons voorlopig een beter passend concept voor de analyse en versterking van gezondheidsbevordering en bescherming.
Literatuur
1.
go back to reference WHO. Health in All Policies(HiAP). Framework for Country Action. Geneva: WHO, 2014. WHO. Health in All Policies(HiAP). Framework for Country Action. Geneva: WHO, 2014.
2.
go back to reference European Commission. The EU explained: public health. Luxembourg: EU, 2013. European Commission. The EU explained: public health. Luxembourg: EU, 2013.
3.
go back to reference Koivusalo M. The state of Health in All policies (HiAP) in the European Union: potential and pitfalls. J Epidemiol Commun Health 2010;64:500-3.CrossRef Koivusalo M. The state of Health in All policies (HiAP) in the European Union: potential and pitfalls. J Epidemiol Commun Health 2010;64:500-3.CrossRef
4.
go back to reference Leeuw E de, Clavier C. Healthy public in all policies. Health Promot Int 2011;26(Suppl 2):ii237-ii244.PubMed Leeuw E de, Clavier C. Healthy public in all policies. Health Promot Int 2011;26(Suppl 2):ii237-ii244.PubMed
5.
go back to reference Bekker M. The Politics of Healthy Policies. Redesigning Health Impact Assessment to integrate health in public policy. Rotterdam: Erasmus University Rotterdam, 2007. Bekker M. The Politics of Healthy Policies. Redesigning Health Impact Assessment to integrate health in public policy. Rotterdam: Erasmus University Rotterdam, 2007.
6.
go back to reference Steenbakkers M, Jansen M, Maarse H, de Vries N. Challenging Health in All Policies, an action research study in Dutch municipalities. Health Policy 2012;105:28-8.CrossRef Steenbakkers M, Jansen M, Maarse H, de Vries N. Challenging Health in All Policies, an action research study in Dutch municipalities. Health Policy 2012;105:28-8.CrossRef
7.
go back to reference Wismar M, McQueen D, Lin V, Jones C, Davies M. Rethinking the politics and implementation of health in all policies. Isr J Health Policy Res 2013;2:1-7.CrossRef Wismar M, McQueen D, Lin V, Jones C, Davies M. Rethinking the politics and implementation of health in all policies. Isr J Health Policy Res 2013;2:1-7.CrossRef
8.
go back to reference Harting J, Pauwe L, Stronks K. Theoretische perspectieven op intersectorale samenwerking en integraal beleid. Een thematische review. Amsterdam:AMC, 2011, p. 5-6. Harting J, Pauwe L, Stronks K. Theoretische perspectieven op intersectorale samenwerking en integraal beleid. Een thematische review. Amsterdam:AMC, 2011, p. 5-6.
9.
go back to reference Freiler A, Muntaner C, Shankardass K, Mah C, Molnar A, Renahy E, et al. Glossary for the implementation of Health in All Policies (HiAP. J Epidemiol Commun Health 2013;67:1068-72.CrossRef Freiler A, Muntaner C, Shankardass K, Mah C, Molnar A, Renahy E, et al. Glossary for the implementation of Health in All Policies (HiAP. J Epidemiol Commun Health 2013;67:1068-72.CrossRef
10.
go back to reference Gase LN, Pennotti R, Smith KD. “Health in All Policies”: taking stock of emerging practices to incorporate health in decision making in the United States. J Public Health Manag Pract 2013;19:529-40.CrossRefPubMed Gase LN, Pennotti R, Smith KD. “Health in All Policies”: taking stock of emerging practices to incorporate health in decision making in the United States. J Public Health Manag Pract 2013;19:529-40.CrossRefPubMed
11.
go back to reference Storm I, Harting J, Stronks K, Schuit AJ. Measuring stages of health in All Policies at a local level: the applicability of a maturity model. Health Policy 2014;114:183-91.CrossRefPubMed Storm I, Harting J, Stronks K, Schuit AJ. Measuring stages of health in All Policies at a local level: the applicability of a maturity model. Health Policy 2014;114:183-91.CrossRefPubMed
12.
go back to reference Abma TA. Responsive evaluation in health promotion: its value for ambiguous contexts. Health Promot Int 2005;20:391-7.CrossRefPubMed Abma TA. Responsive evaluation in health promotion: its value for ambiguous contexts. Health Promot Int 2005;20:391-7.CrossRefPubMed
13.
go back to reference Abma T. Responsive Evaluation: the Meaning and Special Contribution to Public Administration. Public Adm 2004;82:993-1012.CrossRef Abma T. Responsive Evaluation: the Meaning and Special Contribution to Public Administration. Public Adm 2004;82:993-1012.CrossRef
15.
go back to reference College van Gedeputeerde Staten Provincie Brabant. Startnotitie Provinciaal Gezondheidsbeleid. Den Bosch: Provincie Brabant, 2011. College van Gedeputeerde Staten Provincie Brabant. Startnotitie Provinciaal Gezondheidsbeleid. Den Bosch: Provincie Brabant, 2011.
16.
go back to reference Provincie Brabant. Statenmededeling Voortgangsnotitie Aspectbeleid Gezondheid. 10 februari 2014. Den Bosch: Provincie Brabant, 2014. Provincie Brabant. Statenmededeling Voortgangsnotitie Aspectbeleid Gezondheid. 10 februari 2014. Den Bosch: Provincie Brabant, 2014.
17.
go back to reference Provincie Brabant. Voortgangsnotitie Aspectbeleid Gezondheid. 26 oktober 2012. Den Bosch: Provincie Brabant, 2012. Provincie Brabant. Voortgangsnotitie Aspectbeleid Gezondheid. 26 oktober 2012. Den Bosch: Provincie Brabant, 2012.
18.
go back to reference Stake RE. Program Evaluation Particularly Responsive Evaluation*. J Multidisciplin Eval 2010;7:180-201. Stake RE. Program Evaluation Particularly Responsive Evaluation*. J Multidisciplin Eval 2010;7:180-201.
19.
go back to reference Abma TA, Widdershoven GAM. Responsieve methodologie. Interactief onderzoek in de praktijk. Den Haag: Lemma, 2006. Abma TA, Widdershoven GAM. Responsieve methodologie. Interactief onderzoek in de praktijk. Den Haag: Lemma, 2006.
20.
go back to reference Bekker MPM, Mutsaers B, Dumont R, Boers E, Jansen M. Responsieve evaluatie van Intersectorale Actie (RIA): een methode voor monitoring en stakeholderdialoog over gezondheidsgerelateerde actie. Tijdschr Gezondheidswet 2015;93:225-33. Bekker MPM, Mutsaers B, Dumont R, Boers E, Jansen M. Responsieve evaluatie van Intersectorale Actie (RIA): een methode voor monitoring en stakeholderdialoog over gezondheidsgerelateerde actie. Tijdschr Gezondheidswet 2015;93:225-33.
21.
go back to reference Koppenjan J, Klijn EH. Managing uncertainties in networks. London: Routledge, 2004. Koppenjan J, Klijn EH. Managing uncertainties in networks. London: Routledge, 2004.
22.
go back to reference Brunner RD. Adaptive governance as a reform strategy. Policy Sci 2010;43:301-41.CrossRef Brunner RD. Adaptive governance as a reform strategy. Policy Sci 2010;43:301-41.CrossRef
Metagegevens
Titel
Het belang van een ‘lenige geest’
Agendering van integrale actie voor een Gezonde Stad
Auteurs
Dr. Marleen Bekker
Bregje Mutsaers
Richard Dumont
Maria Jansen
Publicatiedatum
01-06-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 6/2015
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/s12508-015-0092-9

Andere artikelen Uitgave 6/2015

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 6/2015 Naar de uitgave