Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk 5/2011

01-10-2011 | boekwerk

Goeie snap

Auteur: Nel Jagt

Gepubliceerd in: Vakblad Sociaal Werk | Uitgave 5/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Recent is de belangstelling voor hersenen en hersenletsel sterk toegenomen. Dat blijkt onder meer uit drukbezochte publieksdagen van de Hersenstichting, boeken en artikelen, uitbreiding van hulpverleningsmogelijkheden en activiteiten van patiëntenverenigingen. De hulpver-lenende professional die minder geïnformeerd is, is in een klap bij met het boekCommunicatie bij hersenletsel. Het doordringt je van het belang van brede kennis (en competenties) op dit vlak. Het voorwoord, geschreven door mensen met hersenletsel en hun naasten, omschrijft als doel van het boek: ‘mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) zichtbaar maken. En zorgen voor revalidatie en zo goed mogelijke begeleiding’. Het boek is het product van samenwerking tussen mensen met NAH, hun naasten, professionals en onderzoekers. Het kwam voort uit het onderzoeksprojectGoeie snap van elkaar van het lectoraat Participatie, zorg en ondersteuning aan de Hogeschool Utrecht. Het project resulteerde in een conceptueel kader voor betere communicatie en samenwerking, met het oog op herstel en herstelondersteuning. De vijf delen van het boek bevatten elk een aantal hoofdstukken die zijn geschreven door diverse deskundigen en rijk voorzien van praktijkvoorbeelden. Deel 1 gaat in op het concep-tuele kader, deel 2 op verschillende vormen van hersenletsel, behandel- en revalidatiemogelijkheden, gevolgen voor de omgeving, keuzes en morele dilemma’s. De overige delen gaan in op de wenselijke ‘trialoog’ tussen NAH-patiënt, naasten/mantelzorgers en professionals (3), werken aan professionaliteit die de ervaringskennis van patiënten/cliënten volstrekt serieus neemt (4), en actuele kwesties zoals vraaggerichtheid, wettelijke kaders en inspraak van cliëntenraden (5). …
Metagegevens
Titel
Goeie snap
Auteur
Nel Jagt
Publicatiedatum
01-10-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Vakblad Sociaal Werk / Uitgave 5/2011
Print ISSN: 2468-7456
Elektronisch ISSN: 2468-7464
DOI
https://doi.org/10.1007/s12459-011-0102-1

Andere artikelen Uitgave 5/2011

Vakblad Sociaal Werk 5/2011 Naar de uitgave

suïcidepreventie

‘Het kan altijd nog’

boekwerk

Anders

historie

Pionier