Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 4/2016

01-08-2016

Goed bewegen van basisschoolleerlingen is onze zorg

Samen aan de slag met de gymleraar

Auteurs: W. A. J. J. Willems, I. E. Erken, M. Johannes, W. G. van Kernebeek, A. de Schipper, H. M. Toussaint

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 4/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Gymleraren zien steeds meer motorische problemen bij basisschoolleerlingen, die daardoor niet, of minder goed, de lessen bewegingsonderwijs kunnen volgen. Gymleraren willen daarom graag een goed traject om de motoriek van kinderen te kunnen beoordelen, te begeleiden en, indien nodig, van juiste zorg te voorzien.
Het doel van deze studie was om aan de hand van een motoriekscan (de zogenaamd 4Ssen-scan) bij 4493 Amsterdamse schoolkinderen de grove motoriek te bepalen en na te gaan hoe groot het probleem van achterblijvende grof-motorische ontwikkeling is bij reguliere basisschoolleerlingen. De resultaten bevestigen het beeld van de gymleraar: 30 % van deze leerlingen heeft een motorische ontwikkelingsachterstand van meer dan een jaar.
Een consortium van de jeugdgezondheidszorg (JGZ), de GGD van Amsterdam, gymleraren, basisscholen en kinderfysiotherapeuten en het Lectoraat Bewegingswetenschappen van de Hogeschool van Amsterdam werkt nu aan het vormgeven van een traject ‘motoriek’. Op basis van een door de gymleraar afgenomen motoriekscan worden kinderen met een motorische ontwikkelingsachterstand opgespoord. Via een stappenplan worden zij gestimuleerd de achterstand weg te werken, of, indien nodig, voor nader diagnostisch onderzoek doorgestuurd naar de jeugdarts.
Literatuur
1.
go back to reference Hildebrandt VH, Chorus AMJ, Stubbe JH. Trendrapport Bewegen en Gezondheid 2008/2009. Leiden: TNO Kwaliteit van Leven; 2010. Hildebrandt VH, Chorus AMJ, Stubbe JH. Trendrapport Bewegen en Gezondheid 2008/2009. Leiden: TNO Kwaliteit van Leven; 2010.
2.
go back to reference Kurtz LA. Understanding motor skills in children with dyspraxia, ADHD, autism, and other learning disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers; 2008. Kurtz LA. Understanding motor skills in children with dyspraxia, ADHD, autism, and other learning disabilities. London: Jessica Kingsley Publishers; 2008.
3.
go back to reference Gemeente Amsterdam. Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht: Beleids- en uitvoeringsdocument. Amsterdam: Programma Amsterdamse Aanpak Gezondgewicht; 2013. Gemeente Amsterdam. Amsterdamse Aanpak Gezond Gewicht: Beleids- en uitvoeringsdocument. Amsterdam: Programma Amsterdamse Aanpak Gezondgewicht; 2013.
4.
go back to reference Runhaar J, Collard DC, Singh AS, Kemper HCG. Mechelen Wv, Chinapaw M. Motor fitness in Dutch youth: differences over a 26-year period (1980–2006). J Sci Med Sport. 2010;13:323–8.CrossRefPubMed Runhaar J, Collard DC, Singh AS, Kemper HCG. Mechelen Wv, Chinapaw M. Motor fitness in Dutch youth: differences over a 26-year period (1980–2006). J Sci Med Sport. 2010;13:323–8.CrossRefPubMed
5.
go back to reference Barnett L, Beurden E van, Morgan P, Brooks L, Beard J. Childhood motor skill proficiency as a predictor of adolescent physical activity. J Adolesc Health. 2009;44:252–9.CrossRefPubMed Barnett L, Beurden E van, Morgan P, Brooks L, Beard J. Childhood motor skill proficiency as a predictor of adolescent physical activity. J Adolesc Health. 2009;44:252–9.CrossRefPubMed
6.
go back to reference Livesey D, Lum Mow M, Toshack T, Zheng Y. The relationship between motor performance and peer relations in 9‑ to 12-year-old children. Child Care Health Dev. 2011;37:581–8.CrossRefPubMed Livesey D, Lum Mow M, Toshack T, Zheng Y. The relationship between motor performance and peer relations in 9‑ to 12-year-old children. Child Care Health Dev. 2011;37:581–8.CrossRefPubMed
7.
go back to reference Cairney J, Hay JA, Faught BE, Hawes R. Development coordination disorder and overweight and obesity in children aged 9–14 yr. Int J Obesity. 2005;29:369–72.CrossRef Cairney J, Hay JA, Faught BE, Hawes R. Development coordination disorder and overweight and obesity in children aged 9–14 yr. Int J Obesity. 2005;29:369–72.CrossRef
8.
go back to reference Hands B, Larkin D. Physical fitness and developmental coordination disorder. In: Cermak SA, Larkin D (redactie). Developmental Coordination Disorder. Albany: Delmar; 2002. pag. 172–84. Hands B, Larkin D. Physical fitness and developmental coordination disorder. In: Cermak SA, Larkin D (redactie). Developmental Coordination Disorder. Albany: Delmar; 2002. pag. 172–84.
9.
go back to reference Gelder W van, Stroes H. Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen. Maarsen: Reed Business Education; 2010. Gelder W van, Stroes H. Leerlingvolgsysteem bewegen en spelen. Maarsen: Reed Business Education; 2010.
10.
go back to reference Cole T, Bellizzi M, Flegal K, Dietz W. Establishing a standard definition for child overweight and obesity worldwide: international survey. Br Med J. 2000;320:1240.CrossRef Cole T, Bellizzi M, Flegal K, Dietz W. Establishing a standard definition for child overweight and obesity worldwide: international survey. Br Med J. 2000;320:1240.CrossRef
11.
go back to reference Cole TJ, Flegal KM, Nicholls D, Jackson AA. Body mass index cut offs to define thinness in children and adolescents: international survey. Br Med J. 2007;335:194.CrossRef Cole TJ, Flegal KM, Nicholls D, Jackson AA. Body mass index cut offs to define thinness in children and adolescents: international survey. Br Med J. 2007;335:194.CrossRef
13.
go back to reference Lubans DR, Morgan PJ, Cliff DP, Barnett LM, Okely AD. Fundamental Movement Skills in children and adolescents. Review of associated health benefits. Sports Med. 2010;40:1019–35.CrossRefPubMed Lubans DR, Morgan PJ, Cliff DP, Barnett LM, Okely AD. Fundamental Movement Skills in children and adolescents. Review of associated health benefits. Sports Med. 2010;40:1019–35.CrossRefPubMed
14.
go back to reference Kernebeek WG van, Schipper AW de, Savelsbergh GJP, Toussaint HM. Inter-Rater and Test-Retest (between-session) Reliability of the 4‑Skills Scan for Dutch Elementary School Children. J Sports Sci. 2016. Submitted. Kernebeek WG van, Schipper AW de, Savelsbergh GJP, Toussaint HM. Inter-Rater and Test-Retest (between-session) Reliability of the 4‑Skills Scan for Dutch Elementary School Children. J Sports Sci. 2016. Submitted.
15.
go back to reference Smits-Engelsman BCM. Handleiding Movement ABC-2-NL. Amsterdam: Pearson; 2010. Smits-Engelsman BCM. Handleiding Movement ABC-2-NL. Amsterdam: Pearson; 2010.
16.
go back to reference Kroon MLA de, Neve BF, Veer JM ter, Toussaint HM. Validity of conventional tests in the Netherlands to test motors skills in 5 to 6 year old children: the ‘Baecke-Fassaert Motor Test’ and the ‘gross motor subset of the Movement & Play Student Tracking System. Acta Paediatr. 2016. Submitted. Kroon MLA de, Neve BF, Veer JM ter, Toussaint HM. Validity of conventional tests in the Netherlands to test motors skills in 5 to 6 year old children: the ‘Baecke-Fassaert Motor Test’ and the ‘gross motor subset of the Movement & Play Student Tracking System. Acta Paediatr. 2016. Submitted.
17.
go back to reference Faigenbaum AD, Stracciolini A, Myer GD. Exercise deficit disorder in youth: a hidden truth. Acta Paediatr. 2011;100:1423–5.CrossRefPubMed Faigenbaum AD, Stracciolini A, Myer GD. Exercise deficit disorder in youth: a hidden truth. Acta Paediatr. 2011;100:1423–5.CrossRefPubMed
18.
go back to reference d’Hondt E, Deforche B, De Bourdeaudhuij I, Lenoir M. Relationship between Motorskill and Body Mass Index in 5‑ to 10-year-old children. Adapt Phys Act Q. 2009;26:21–37. d’Hondt E, Deforche B, De Bourdeaudhuij I, Lenoir M. Relationship between Motorskill and Body Mass Index in 5‑ to 10-year-old children. Adapt Phys Act Q. 2009;26:21–37.
19.
go back to reference Schoffelmeer L, Toussaint HM. De oogst van bewegingsarmoede in de jeugd: Overgewicht en minder makkelijk bewegen. Lich Opv. 2013;101:39–41. Schoffelmeer L, Toussaint HM. De oogst van bewegingsarmoede in de jeugd: Overgewicht en minder makkelijk bewegen. Lich Opv. 2013;101:39–41.
20.
go back to reference Belton S, O’Brien W, Meegan S, Woods C, Issartel J. Youth-Physical Activity Towards Health: evidence and background to the development of the Y‑PATH physical activity intervention for adolescents. Bmc Pub Hlth. 2014;14:122.CrossRef Belton S, O’Brien W, Meegan S, Woods C, Issartel J. Youth-Physical Activity Towards Health: evidence and background to the development of the Y‑PATH physical activity intervention for adolescents. Bmc Pub Hlth. 2014;14:122.CrossRef
21.
go back to reference Bouthoorn B, Toussaint HM. Leren bewegen is belangrijk voor deelnamebekwaamheid aan de maatschappij. Lich Opv. 2012;100:10–2. Bouthoorn B, Toussaint HM. Leren bewegen is belangrijk voor deelnamebekwaamheid aan de maatschappij. Lich Opv. 2012;100:10–2.
22.
go back to reference Telama R. Tracking of physical activity from childhood to adulthood: a review. Obes Facts. 2009;2:187–95.CrossRefPubMed Telama R. Tracking of physical activity from childhood to adulthood: a review. Obes Facts. 2009;2:187–95.CrossRefPubMed
23.
go back to reference Moerkens M, Bosdriez M. Bijtijds erbij zijn! Handreiking vroegtijdig signaleren en adequaat handelen in het kader van passend onderwijs. Utrecht: Nederlands Jeugd Instituut; 2011. Moerkens M, Bosdriez M. Bijtijds erbij zijn! Handreiking vroegtijdig signaleren en adequaat handelen in het kader van passend onderwijs. Utrecht: Nederlands Jeugd Instituut; 2011.
Metagegevens
Titel
Goed bewegen van basisschoolleerlingen is onze zorg
Samen aan de slag met de gymleraar
Auteurs
W. A. J. J. Willems
I. E. Erken
M. Johannes
W. G. van Kernebeek
A. de Schipper
H. M. Toussaint
Publicatiedatum
01-08-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 4/2016
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-016-0066-6

Andere artikelen Uitgave 4/2016

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 4/2016 Naar de uitgave