Skip to main content
Top

2021 | Boek | 1. editie

Getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij Herstel

Een training voor opvoeders en begeleiders. Handleiding voor trainers

Auteurs: Aafke Scharloo, Carina van Kregten, Giuditta Soro

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

insite
ZOEKEN

Over dit boek

Deze training helpt om kinderen met een verstandelijke beperking de juiste hulp te bieden na een traumatische ervaring. En om met de kinderen én hun gezin aan herstel te werken. Het is bedoeld voor professionals, ouders, pleegouders en andere direct betrokkenen.

Het is een training die bestaat uit een handleiding voor trainers en een werkboek voor deelnemers met powerpoint dia’s en werkbladen als extra materiaal. De opzet is vergelijkbaar met onze succesvolle uitgave 'Zorgen voor getraumatiseerde kinderen'.

Inhoudsopgave

Voorwerk
Module 1: De voorbereiding
Samenvatting
Deze training is opgedeeld in zes modules. In deze modules leer je op welke manier je kinderen met een verstandelijke beperking het best kunt helpen om de stress te verminderen die ze ervaren als gevolg van de door hen opgelopen trauma’s (traumatische stress). Door meer kennis te hebben over kinderen met een verstandelijke beperking, hun ontwikkeling en de invloed van traumatische stress op deze ontwikkeling ben je beter in staat kinderen en gezinnen die hier mee te maken hebben te ondersteunen. Daarbij kun je interventies gerichter toepassen waardoor je tevredenheid over je rol en betekenis voor deze gezinnen zal toenemen. Module 1: De voorbereiding – In deze module leer je waarom het van belang is om handvatten te hebben die specifiek inspelen op de vragen en problemen van getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking.
Aafke Scharloo, Carina van Kregten, Giuditta Soro
Module 2: Ontwikkeling, verstandelijke beperking en trauma
Samenvatting
In deze module leer je over de normale ontwikkelingsmijlpalen van een kind en hoe die bij kinderen met een verstandelijke beperking anders kunnen verlopen.
Aafke Scharloo, Carina van Kregten, Giuditta Soro
Module 3: Traumatische-stressreacties bij kinderen met een verstandelijke beperking
Samenvatting
Deze module richt zich op de impact van traumatische ervaringen op de ontwikkeling in het algemeen en het effect op kinderen met een verstandelijke beperking in het bijzonder. Dit doen we door de twaalf cruciale concepten voor het begrijpen van traumatische-stressreacties bij kinderen uit te leggen.
Aafke Scharloo, Carina van Kregten, Giuditta Soro
Module 4: Welzijn en veerkracht van het kind en het gezin
Samenvatting
Deze module helpt je de rol van beschermende factoren te begrijpen, zoals een veilige hechting en een helende/beschermende omgeving. Zo kun je de veerkracht van het kind en het gezin helpen vergroten en leer je hoe je ouders/opvoeders praktische handvatten en steun kunt bieden. Module 4 richt zich voornamelijk op de vraag hoe het vergroten van de veerkracht van het gezin uiteindelijk het welzijn en het herstel van het kind ten goede komt.
Aafke Scharloo, Carina van Kregten, Giuditta Soro
Module 5: Hulpverlening voor kinderen met een verstandelijke beperking en trauma
Samenvatting
In deze module leer je hoe je de beschermende factoren van kinderen met een verstandelijke beperking en hun gezin kunt versterken, bijvoorbeeld door screening en diagnostiek door professionals met kennis en ervaring op het gebied van verstandelijke beperkingen en door te verwijzen naar geschikte traumasensitieve hulpverlening en behandeling.
Aafke Scharloo, Carina van Kregten, Giuditta Soro
Module 6: Zelfzorg
Samenvatting
Deze module richt zich op de behoeften van opvoeders en begeleiders en de stappen die je zelf kunt nemen om je eigen stress te verminderen en goed voor jezelf te zorgen.
Aafke Scharloo, Carina van Kregten, Giuditta Soro
Nawerk
Meer informatie
Titel
Getraumatiseerde kinderen met een verstandelijke beperking: Helpen bij Herstel
Auteurs
Aafke Scharloo
Carina van Kregten
Giuditta Soro
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-368-2539-9
Print ISBN
978-90-368-2538-2
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2539-9