Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

8. Gedragsmatige en leergerichte strategieën

Auteur : A.A.J. Bartels

Gepubliceerd in: Handboek jeugdzorg deel 1

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Gedragsmatige en leergerichte zorgstrategieën zijn ontstaan op basis van de leertheorieën die voortkwamen uit de experimentele leerpsychologie.
Literatuur
go back to reference Arntz, A., Genderen, H. van, & Weertmann, A. (1999). Treatment of childhood memories. In Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie (NVP). Persoonlijkheidsstoornissen. Dag van de Psychotherapie 1998, pp. 13-30. Arntz, A., Genderen, H. van, & Weertmann, A. (1999). Treatment of childhood memories. In Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie (NVP). Persoonlijkheidsstoornissen. Dag van de Psychotherapie 1998, pp. 13-30.
go back to reference Bandura, A. (1995). Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. In A. Bandura (Ed.). Self-efficacy in Changing Societies (pp. 1-45). Cambridge (VS): Cambridge University Press.CrossRef Bandura, A. (1995). Exercise of personal and collective efficacy in changing societies. In A. Bandura (Ed.). Self-efficacy in Changing Societies (pp. 1-45). Cambridge (VS): Cambridge University Press.CrossRef
go back to reference Bartels, A.A.J., & Heiner, J. (1994). De condities voor optimale ontwikkeling. Het belang van het kind in hulpverlening, preventie en beleid. Jeugd en Samenleving, 24(5), 282-295. Bartels, A.A.J., & Heiner, J. (1994). De condities voor optimale ontwikkeling. Het belang van het kind in hulpverlening, preventie en beleid. Jeugd en Samenleving, 24(5), 282-295.
go back to reference Cladder, J.M., Mulder, G.A.L.A., & Nijfhoff-Huijsse, M. (1997). Gedragstherapie met kinderen en jeugdigen. Lisse: Swets & Zeitlinger. Cladder, J.M., Mulder, G.A.L.A., & Nijfhoff-Huijsse, M. (1997). Gedragstherapie met kinderen en jeugdigen. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Cools, A., & Herwerden, D. van (1994). Kinder- en jeugdpsychotherapie. Reeks ‘Kinderen als beroep’(pp. 135-202). Deventer: Van Loghum Slaterus. Cools, A., & Herwerden, D. van (1994). Kinder- en jeugdpsychotherapie. Reeks ‘Kinderen als beroep’(pp. 135-202). Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Dijck, K. van (1993). Vormen van directieve therapie bij paren en gezinnen. In K. van der Velden (red.). Directieve therapie 1 (pp. 25-47). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Dijck, K. van (1993). Vormen van directieve therapie bij paren en gezinnen. In K. van der Velden (red.). Directieve therapie 1 (pp. 25-47). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Gageldonk, A. van, & Bartels, A.A.J. (1990). Evaluatie-onderzoek in de jeugdhulpverlening (2 dln). Leiden: DSWO. Gageldonk, A. van, & Bartels, A.A.J. (1990). Evaluatie-onderzoek in de jeugdhulpverlening (2 dln). Leiden: DSWO.
go back to reference Haan, E. de, & Hoogduin, C.A.L. (1993). Directieve therapie bij kinderen en adolescenten. In C.A.L. Hoogduin & E. de Haan (red.). Directieve therapie bij kinderen en adolescenten (pp. 15-22). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Haan, E. de, & Hoogduin, C.A.L. (1993). Directieve therapie bij kinderen en adolescenten. In C.A.L. Hoogduin & E. de Haan (red.). Directieve therapie bij kinderen en adolescenten (pp. 15-22). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Hoogduin, C.A.L. (1993). Pedagogische omzwervingen. In C.A.L. Hoogduin & E. de Haan (red.). Directieve therapie bij kinderen en adolescenten (pp. 39-54). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Hoogduin, C.A.L. (1993). Pedagogische omzwervingen. In C.A.L. Hoogduin & E. de Haan (red.). Directieve therapie bij kinderen en adolescenten (pp. 39-54). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Kazdin, A.E. (1995). Treatment of antisocial behavior in children and adolescents. Homewood (Ill., VS): Dorsey Press. Kazdin, A.E. (1995). Treatment of antisocial behavior in children and adolescents. Homewood (Ill., VS): Dorsey Press.
go back to reference Nijenhuis, E., & Lugt, G. van der (1992). De bijdrage van de directieve therapie aan de gedragstherapie. In K. van der Velden (red.). Directieve therapie 3 (pp. 44-60). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Nijenhuis, E., & Lugt, G. van der (1992). De bijdrage van de directieve therapie aan de gedragstherapie. In K. van der Velden (red.). Directieve therapie 3 (pp. 44-60). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Prins, P.J.M. (1992). Gedragstherapie bij kinderen en adolescenten. In G.A. Bakker et al. (red.). Handboek problemen en risicosituaties bij kinderen en adolescenten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Prins, P.J.M. (1992). Gedragstherapie bij kinderen en adolescenten. In G.A. Bakker et al. (red.). Handboek problemen en risicosituaties bij kinderen en adolescenten. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Prins, P.J.M. (red.) (1993). Gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Prins, P.J.M. (red.) (1993). Gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Prins, P.J.M., & Bosch, J.D. (red.) (1998). Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Prins, P.J.M., & Bosch, J.D. (red.) (1998). Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Sanders, C. (1972). De behavioristische revolutie in de psychologie. Deventer: Van Loghum Slaterus. Sanders, C. (1972). De behavioristische revolutie in de psychologie. Deventer: Van Loghum Slaterus.
go back to reference Schaap, C., Bennun, I., Schindler, L., & Hoogduin, K. (1993). The therapeutic relationship in behavioural psychotherapy. Chichester (VS): Wiley. Schaap, C., Bennun, I., Schindler, L., & Hoogduin, K. (1993). The therapeutic relationship in behavioural psychotherapy. Chichester (VS): Wiley.
go back to reference Slot, N.W., & Spanjaard, H.J.M. (1999). Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg. Hulpverlening voor kinderen en jongeren in tehuizen. Baarn: Intro. Slot, N.W., & Spanjaard, H.J.M. (1999). Competentievergroting in de residentiële jeugdzorg. Hulpverlening voor kinderen en jongeren in tehuizen. Baarn: Intro.
go back to reference Velden, K. van der, & Dijck, R. van (1993). Wat is directieve therapie? In K. van der Velden (red.). Directieve therapie 1 (pp. 17-24). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Velden, K. van der, & Dijck, R. van (1993). Wat is directieve therapie? In K. van der Velden (red.). Directieve therapie 1 (pp. 17-24). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Veerman, J.W. (1990). De ontwikkeling van kinderen na een periode van klinische jeugdhulpverlening. Leuven: Acco. Veerman, J.W. (1990). De ontwikkeling van kinderen na een periode van klinische jeugdhulpverlening. Leuven: Acco.
go back to reference Weisz, J.R., & Weiss, B. (1993). Effects of psychotherapy with children and adolescents. New York: Sage. Weisz, J.R., & Weiss, B. (1993). Effects of psychotherapy with children and adolescents. New York: Sage.
Metagegevens
Titel
Gedragsmatige en leergerichte strategieën
Auteur
A.A.J. Bartels
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-7133-4_8