Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TPO - De Praktijk 6/2011

01-12-2011 | Beschouwing

Fouten melden betekent meer veiligheid

Auteur: Stijn van den Broek

Gepubliceerd in: TvPO | Uitgave 6/2011

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Als je leert van incidenten, kun je sommige fouten in de toekomst voorkomen. Met de werkwijze Veilig Incident Melden (VIM) pak je dat leren van fouten structureel aan. Daarmee kun je de zorgkwaliteit in jullie praktijk verbeteren. In deze tweedelige serie gaatTijdschrift voor praktijkondersteuning in op de VIM-werkwijze. Dit eerste deel gaat over het ontstaan van VIM, het nut ervan en het laatste nieuws over VIM. Ik ga daarbij uit van een recent onderzoek naar de haalbaarheid van VIM in de huisartsenpraktijk1 en de NHG-Leidraad Veilig Incident Melden.2 Het tweede en laatste deel van deze serie gaat dieper in op hoe VIM praktisch in zijn werk gaat: de diverse aspecten van starten met melden. Ook lees je wat de ervaringen van je collega’s zijn met incidenten melden en wat voor resultaat het melden heeft opgeleverd. Daarbij komen de mogelijke belemmeringen aan bod die je kunt tegenkomen bij het melden van incidenten en ik geef tips hoe je die belemmeringen kunt verminderen. …
Literatuur
1.
go back to reference Zwart D, Van Rensen ELJ, Kalkman CJ, Verheij TJM. Local incident reporting in GP out of hours service associated with increased willingness to report. Br J Gen Pract 2011;61:183–7.PubMedCrossRef Zwart D, Van Rensen ELJ, Kalkman CJ, Verheij TJM. Local incident reporting in GP out of hours service associated with increased willingness to report. Br J Gen Pract 2011;61:183–7.PubMedCrossRef
2.
go back to reference Van den Broek S, Bouma M. NHG-Leidraad Procedure Veilig Incident Melden (VIM). Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap, 2009. Van den Broek S, Bouma M. NHG-Leidraad Procedure Veilig Incident Melden (VIM). Utrecht: Nederlands Huisartsen Genootschap, 2009.
3.
4.
go back to reference Willems R. Hier werk je veilig, of je werkt hier niet: De veiligheid in de zorg, Eindrapportage Shell Nederland. Beter S, redactie. Den Haag: SHEL Nederland, 2004. Willems R. Hier werk je veilig, of je werkt hier niet: De veiligheid in de zorg, Eindrapportage Shell Nederland. Beter S, redactie. Den Haag: SHEL Nederland, 2004.
5.
go back to reference Reason J. Human error. Cambridge University Press, 1990. Reason J. Human error. Cambridge University Press, 1990.
6.
go back to reference Parker D, Hudson PT. Understanding your culture. Manchester: Shell International Exploration and Production, 2001. EP 2001–5124. Parker D, Hudson PT. Understanding your culture. Manchester: Shell International Exploration and Production, 2001. EP 2001–5124.
7.
go back to reference Zwart DL, Steerneman AH, Van Rensen EL, Kalkman CJ, Verheij TJ. Feasibility of centre-based incident reporting in primary health care: The SPIEGEL-study. BMJ Qual Saf 2011;20:121–7.PubMedCrossRef Zwart DL, Steerneman AH, Van Rensen EL, Kalkman CJ, Verheij TJ. Feasibility of centre-based incident reporting in primary health care: The SPIEGEL-study. BMJ Qual Saf 2011;20:121–7.PubMedCrossRef
go back to reference Wagner C, Van der Wal G. Voor een goed begrip: Bevordering patiëntveiligheid vraagt om heldere definities. Med Contact 2005;60:1888–91. Wagner C, Van der Wal G. Voor een goed begrip: Bevordering patiëntveiligheid vraagt om heldere definities. Med Contact 2005;60:1888–91.
go back to reference Vincent CA. Analysis of clinical incidents: A window on the system not a search for root causes. Qual Saf Health Care 2004;13:242–3.PubMedCrossRef Vincent CA. Analysis of clinical incidents: A window on the system not a search for root causes. Qual Saf Health Care 2004;13:242–3.PubMedCrossRef
go back to reference Sandars J, Esmail A. The frequency and nature of medical error in primary care: Understanding the diversity across studies. Fam Pract 2003;20:231–6.PubMedCrossRef Sandars J, Esmail A. The frequency and nature of medical error in primary care: Understanding the diversity across studies. Fam Pract 2003;20:231–6.PubMedCrossRef
go back to reference Conradi M. Fouten van huisartsen. Amsterdam: Boom, 1995. Conradi M. Fouten van huisartsen. Amsterdam: Boom, 1995.
go back to reference Committee on Quality of Health Care in America/IOM. To err is human: Building a Safer Health System. Kohn LT , Corrigan JM, Donaldson MS, editors. Washington, DC: Institute of Medicine National Academy Press; 1999. [HARM-Wrestling-studie] Committee on Quality of Health Care in America/IOM. To err is human: Building a Safer Health System. Kohn LT , Corrigan JM, Donaldson MS, editors. Washington, DC: Institute of Medicine National Academy Press; 1999. [HARM-Wrestling-studie]
go back to reference Leistikow IP, Den Ridder K. Patiëntveiligheid: Systematische incident reconstructie en evaluatie. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2005. Leistikow IP, Den Ridder K. Patiëntveiligheid: Systematische incident reconstructie en evaluatie. Maarssen: Elsevier Gezondheidszorg, 2005.
go back to reference Molendijk H, Legemaate J, Leistikow I. Veilig melden moet in de wet. Med Contact 2008;63:228–30. Molendijk H, Legemaate J, Leistikow I. Veilig melden moet in de wet. Med Contact 2008;63:228–30.
Metagegevens
Titel
Fouten melden betekent meer veiligheid
Auteur
Stijn van den Broek
Publicatiedatum
01-12-2011
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TvPO / Uitgave 6/2011
Print ISSN: 2666-9838
Elektronisch ISSN: 2666-9846
DOI
https://doi.org/10.1007/s12503-011-0102-6

Andere artikelen Uitgave 6/2011

TPO - De Praktijk 6/2011 Naar de uitgave

Buitenlands nieuws

Integrale zorgbenadering