Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

22-01-2015 | Original Paper | Uitgave 11/2015

Journal of Child and Family Studies 11/2015

Family Relationships and Parenting Practices: A Pathway to Adolescents’ Collectivist and Individualist Values?

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies > Uitgave 11/2015
Auteurs:
Ana Prioste, Isabel Narciso, Miguel M. Gonçalves, Cícero R. Pereira

Abstract

Adolescents’ perceptions of parenting and family relationships are important variables for identifying mechanisms involved in how children acquire values and how these values are transmitted through families. In a sample of 515 adolescents, we investigated whether perceptions of the quality of parental practices would predict adolescents’ collectivist and individualist values. We hypothesized that perceived quality of family relations would mediate the relationship between the quality of parental practices and collectivist values but not of individualist values. The results of structural equation modeling suggested that perception of the quality of parental practices predicted adolescents’ both collectivist and individualist values. The predicted mediation effect was found for collectivist values, but not for individualist values. The results point to different functions of parenting and family relations on value acquisition. Implications for practice, such as the development and implementation of interventions to improve the formation of adolescents’ values by enhancing the quality of parenting and family relationships are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2015

Journal of Child and Family Studies 11/2015 Naar de uitgave