Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 5-6/2020

02-09-2020 | Onderzoeksartikel

Factoren die samenhangen met slaapgedrag bij adolescenten

Een focusgroeponderzoek in Vlaanderen

Auteurs: A. Vandendriessche, M. Verloigne, L. Boets, J. Joriskes, A. DeSmet, K. Dhondt, B. Deforche

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 5-6/2020

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Achtergrond. Omdat het slaapgedrag van adolescenten in de afgelopen decennia verslechterd is en dit samenhangt met negatieve gezondheidsgevolgen, zijn interventies nodig. Voor de ontwikkeling daarvan is kennis nodig over de belangrijkste factoren die het slaapgedrag beïnvloeden. Het doel van dit kwalitatieve onderzoek was de determinanten van slaapgedrag bij Vlaamse adolescenten te onderzoeken.
Methode. Er werden negen focusgroepgesprekken met telkens acht adolescenten georganiseerd (63,9 % meisjes, 14,8 ± 1,0 jaar) met behulp van een gestandaardiseerde vragenroute. Op de transcripties van de focusgroepgesprekken werd een thematische inhoudsanalyse uitgevoerd met Nvivo 11.
Resultaten. Adolescenten hadden voldoende kennis van de kortetermijngevolgen van slaaptekort, maar beperkte kennis van slaaprichtlijnen, slaaphygiëne en de langetermijngevolgen van slaaptekort. De attitude ten opzichte van gedragingen, zoals schermtijd, was positiever dan de attitude ten opzichte van slaap. Hobby’s, smartphones, televisie, schoolwerk, vroege schoolstarttijd en piekeren werden vermeld als barrières voor gezonde slaap. Adolescenten vertoonden een lage eigen-effectiviteit om hun slaapgedrag te veranderen en ervaarden een negatieve sociale norm ten opzichte van slaap bij leeftijdgenoten. Hoewel sommige adolescenten aangaven dat ouderlijke regels een positieve invloed hadden op hun slaapgedrag, gaven anderen aan dat deze juist frustraties opwekten.
Conclusie. Toekomstige interventies ter bevordering van gezonde slaap bij adolescenten zouden kunnen focussen op het verhogen van kennis over slaaphygiëne en de langetermijngevolgen van slaaptekort, het verbeteren van de attitude ten opzichte van op tijd gaan slapen, de eigen-effectiviteit om het slaapgedrag aan te pakken, het creëren van een positieve sociale norm rond slaap en het wegwerken van barrières, zoals piekeren.
Literatuur
1.
go back to reference Matricciani L, Olds T, Petkov J. In search of lost sleep: secular trends in the sleep time of school-aged children and adolescents. Sleep Med Rev. 2012;16(3):203–11.CrossRefPubMed Matricciani L, Olds T, Petkov J. In search of lost sleep: secular trends in the sleep time of school-aged children and adolescents. Sleep Med Rev. 2012;16(3):203–11.CrossRefPubMed
2.
go back to reference Hirshkowitz M, Whiton K, Albert SM, et al. National Sleep Foundation’s updated sleep duration recommendations: final report. Sleep Health. 2015;1(4):233–43.CrossRefPubMed Hirshkowitz M, Whiton K, Albert SM, et al. National Sleep Foundation’s updated sleep duration recommendations: final report. Sleep Health. 2015;1(4):233–43.CrossRefPubMed
3.
go back to reference Delaruelle K, Dierckens M, Vandendriessche A, Deforche B. Studie Jongeren en Gezondheid, Deel 6: uitgelicht—Slaap (factsheet). Gent: Universiteit Gent; 2019. Delaruelle K, Dierckens M, Vandendriessche A, Deforche B. Studie Jongeren en Gezondheid, Deel 6: uitgelicht—Slaap (factsheet). Gent: Universiteit Gent; 2019.
4.
go back to reference O’Brien EM, Mindell JA. Sleep and risk-taking behavior in adolescents. Behav Sleep Med. 2005;3(3):113–33.CrossRefPubMed O’Brien EM, Mindell JA. Sleep and risk-taking behavior in adolescents. Behav Sleep Med. 2005;3(3):113–33.CrossRefPubMed
5.
go back to reference Cassoff J, Knauper B, Michaelsen S, Gruber R. School-based sleep promotion programs: effectiveness, feasibility and insights for future research. Sleep Med Rev. 2013;17(3):207–14.CrossRefPubMed Cassoff J, Knauper B, Michaelsen S, Gruber R. School-based sleep promotion programs: effectiveness, feasibility and insights for future research. Sleep Med Rev. 2013;17(3):207–14.CrossRefPubMed
6.
go back to reference Wheaton AG, Olsen EO, Miller GF, Croft JB. Sleep duration and injury-related risk behaviors among high school students—United States, 2007–2013. Morb Mortal Wkly Rep. 2016;65(13):337–41.CrossRef Wheaton AG, Olsen EO, Miller GF, Croft JB. Sleep duration and injury-related risk behaviors among high school students—United States, 2007–2013. Morb Mortal Wkly Rep. 2016;65(13):337–41.CrossRef
8.
go back to reference Blunden SL, Chapman J, Rigney GA. Are sleep education programs successful? The case for improved and consistent research efforts. Sleep Med Rev. 2012;16(4):355–70.CrossRefPubMed Blunden SL, Chapman J, Rigney GA. Are sleep education programs successful? The case for improved and consistent research efforts. Sleep Med Rev. 2012;16(4):355–70.CrossRefPubMed
9.
go back to reference Bartholomew Eldredge L, Markham C, Ruiter R, Fernández M, Kok G, Parcel G. Planning health promotion programs: an intervention mapping approach. San Francisco: Jossey-Bass; 2016. Bartholomew Eldredge L, Markham C, Ruiter R, Fernández M, Kok G, Parcel G. Planning health promotion programs: an intervention mapping approach. San Francisco: Jossey-Bass; 2016.
10.
go back to reference Gruber R, Somerville G, Paquin S, Boursier J. Determinants of sleep behavior in adolescents: a pilot study. Sleep Health. 2017;3(3):157–62.CrossRefPubMed Gruber R, Somerville G, Paquin S, Boursier J. Determinants of sleep behavior in adolescents: a pilot study. Sleep Health. 2017;3(3):157–62.CrossRefPubMed
11.
go back to reference Randler C. Morningness-eveningness comparison in adolescents from different countries around the world. Chronobiol Int. 2008;25(6):1017–28.CrossRefPubMed Randler C. Morningness-eveningness comparison in adolescents from different countries around the world. Chronobiol Int. 2008;25(6):1017–28.CrossRefPubMed
12.
go back to reference Sufrinko AM, Valrie CR, Lanzo L, et al. Empirical validation of a short version of the Adolescent Sleep-Wake Scale using a sample of ethnically diverse adolescents from an economically disadvantage community. Sleep Med. 2015;16(10):1204–6.CrossRefPubMedPubMedCentral Sufrinko AM, Valrie CR, Lanzo L, et al. Empirical validation of a short version of the Adolescent Sleep-Wake Scale using a sample of ethnically diverse adolescents from an economically disadvantage community. Sleep Med. 2015;16(10):1204–6.CrossRefPubMedPubMedCentral
13.
go back to reference Essner B, Noel M, Myrvik M, Palermo T. Examination of the factor structure of the Adolescent Sleep-Wake Scale (ASWS). Behav Sleep Med. 2015;13(4):296–307.CrossRefPubMed Essner B, Noel M, Myrvik M, Palermo T. Examination of the factor structure of the Adolescent Sleep-Wake Scale (ASWS). Behav Sleep Med. 2015;13(4):296–307.CrossRefPubMed
14.
go back to reference Drake C, Nickel C, Burduvali E, Roth T, Jefferson C, Pietro B. The pediatric daytime sleepiness scale (PDSS): sleep habits and school outcomes in middle-school children. Sleep. 2003;26(4):455–8.PubMed Drake C, Nickel C, Burduvali E, Roth T, Jefferson C, Pietro B. The pediatric daytime sleepiness scale (PDSS): sleep habits and school outcomes in middle-school children. Sleep. 2003;26(4):455–8.PubMed
15.
go back to reference Fishbein M, Ajzen I. Predicting and changing behavior. New York: Psychology Press; 2011.CrossRef Fishbein M, Ajzen I. Predicting and changing behavior. New York: Psychology Press; 2011.CrossRef
16.
go back to reference LeBourgeois MK, Hale L, Chang A‑M, Akacem LD, Montgomery-Downs HE, Buxton OM. Digital media and sleep in childhood and adolescence. Pediatrics. 2017;140(Suppl 2):S92–S6.CrossRefPubMed LeBourgeois MK, Hale L, Chang A‑M, Akacem LD, Montgomery-Downs HE, Buxton OM. Digital media and sleep in childhood and adolescence. Pediatrics. 2017;140(Suppl 2):S92–S6.CrossRefPubMed
17.
go back to reference Hagenauer MH, Perryman JI, Lee TM, Carskadon MA. Adolescent changes in the homeostatic and circadian regulation of sleep. Dev Neurosci. 2009;31(4):276–84.CrossRefPubMedPubMedCentral Hagenauer MH, Perryman JI, Lee TM, Carskadon MA. Adolescent changes in the homeostatic and circadian regulation of sleep. Dev Neurosci. 2009;31(4):276–84.CrossRefPubMedPubMedCentral
18.
go back to reference Meltzer LJ, Shaheed K, Ambler D. Start later, sleep later: school start times and adolescent sleep in homeschool versus public/private school students. Behav Sleep Med. 2016;14(2):140–54.CrossRefPubMed Meltzer LJ, Shaheed K, Ambler D. Start later, sleep later: school start times and adolescent sleep in homeschool versus public/private school students. Behav Sleep Med. 2016;14(2):140–54.CrossRefPubMed
19.
go back to reference Taylor A, Wright H, Lack L. Sleeping-in on the weekend delays circadian phase and increases sleepiness the following week. Sleep Biol Rhythms. 2008;6:172–9.CrossRef Taylor A, Wright H, Lack L. Sleeping-in on the weekend delays circadian phase and increases sleepiness the following week. Sleep Biol Rhythms. 2008;6:172–9.CrossRef
20.
go back to reference Bowers JM, Moyer A. Effects of school start time on students’ sleep duration, daytime sleepiness, and attendance: a meta-analysis. Sleep Health. 2017;3(6):423–31.CrossRefPubMed Bowers JM, Moyer A. Effects of school start time on students’ sleep duration, daytime sleepiness, and attendance: a meta-analysis. Sleep Health. 2017;3(6):423–31.CrossRefPubMed
21.
go back to reference Wheaton AG, Chapman DP, Croft JB. School start times, sleep, behavioral, health, and academic outcomes: a review of the literature. J Sch Health. 2016;86(5):363–81.CrossRefPubMedPubMedCentral Wheaton AG, Chapman DP, Croft JB. School start times, sleep, behavioral, health, and academic outcomes: a review of the literature. J Sch Health. 2016;86(5):363–81.CrossRefPubMedPubMedCentral
22.
go back to reference Vandendriessche A, Ghekiere A, Van Cauwenberg J, et al. Does sleep mediate the association between school pressure, physical activity, screen time, and psychological symptoms in early adolescents? A 12-country study. Int J Environ Res Public Health. 2019;16(6):1072.CrossRefPubMedCentral Vandendriessche A, Ghekiere A, Van Cauwenberg J, et al. Does sleep mediate the association between school pressure, physical activity, screen time, and psychological symptoms in early adolescents? A 12-country study. Int J Environ Res Public Health. 2019;16(6):1072.CrossRefPubMedCentral
23.
go back to reference Irish LA, Kline CE, Gunn HE, Buysse DJ, Hall MH. The role of sleep hygiene in promoting public health: a review of empirical evidence. Sleep Med Rev. 2015;22:23–36.CrossRefPubMed Irish LA, Kline CE, Gunn HE, Buysse DJ, Hall MH. The role of sleep hygiene in promoting public health: a review of empirical evidence. Sleep Med Rev. 2015;22:23–36.CrossRefPubMed
24.
go back to reference Groenewold N, Mason T, Williams M, et al. Improvements in insomnia and subjectively unrefreshing sleep following sleep hygiene intervention. Sleep. 2019;42(Supplement_1):A398–A9.CrossRef Groenewold N, Mason T, Williams M, et al. Improvements in insomnia and subjectively unrefreshing sleep following sleep hygiene intervention. Sleep. 2019;42(Supplement_1):A398–A9.CrossRef
25.
go back to reference Prinstein MJ, Boergers J, Spirito A. Adolescents’ and their friends’ health-risk behavior: factors that alter or add to peer influence. J Pediatr Psychol. 2001;26(5):287–98.CrossRefPubMed Prinstein MJ, Boergers J, Spirito A. Adolescents’ and their friends’ health-risk behavior: factors that alter or add to peer influence. J Pediatr Psychol. 2001;26(5):287–98.CrossRefPubMed
26.
go back to reference Gunn HE, O’Rourke F, Dahl RE, et al. Young adolescent sleep is associated with parental monitoring. Sleep Health. 2019;5(1):58–63.CrossRefPubMed Gunn HE, O’Rourke F, Dahl RE, et al. Young adolescent sleep is associated with parental monitoring. Sleep Health. 2019;5(1):58–63.CrossRefPubMed
27.
go back to reference Short MA, Gradisar M, Wright H, Lack LC, Dohnt H, Carskadon MA. Time for bed: parent-set bedtimes associated with improved sleep and daytime functioning in adolescents. Sleep. 2011;34(6):797–800.CrossRefPubMedPubMedCentral Short MA, Gradisar M, Wright H, Lack LC, Dohnt H, Carskadon MA. Time for bed: parent-set bedtimes associated with improved sleep and daytime functioning in adolescents. Sleep. 2011;34(6):797–800.CrossRefPubMedPubMedCentral
28.
go back to reference Hofmann W, Friese M, Wiers RW. Impulsive versus reflective influences on health behavior: a theoretical framework and empirical review. Health Psychol Rev. 2008;2(2):111–37.CrossRef Hofmann W, Friese M, Wiers RW. Impulsive versus reflective influences on health behavior: a theoretical framework and empirical review. Health Psychol Rev. 2008;2(2):111–37.CrossRef
Metagegevens
Titel
Factoren die samenhangen met slaapgedrag bij adolescenten
Een focusgroeponderzoek in Vlaanderen
Auteurs
A. Vandendriessche
M. Verloigne
L. Boets
J. Joriskes
A. DeSmet
K. Dhondt
B. Deforche
Publicatiedatum
02-09-2020
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 5-6/2020
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-020-00221-8

Andere artikelen Uitgave 5-6/2020

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 5-6/2020 Naar de uitgave