Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2014 | Original Paper | Uitgave 12/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2014

Executive Functioning in Children with ASD: An Analysis of the BRIEF

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 12/2014
Auteurs:
E. M. A. Blijd-Hoogewys, M. L. Bezemer, P. L. C. van Geert

Abstract

The Behavior Rating Inventory of Executive Functions (BRIEF) screens for executive function deficits in 5- to 18-year-olds. Data of three autism subgroups, according to DSM-IV-TR criteria (N = 35 Autistic Disorder, N = 27 Asperger’s Disorder and N = 65 PDD-NOS), were analyzed. The total group has elevated scores on almost all BRIEF scales. The Shift scale is clinically elevated, reflecting a deficit in cognitive flexibility. The BRIEF scales are not found to discriminate among the autism spectrum disorder (ASD) subgroups. The relation between BRIEF and IQ is complex. Possible influencing factors are discussed. Finally, it is recommended to omit the Negativity scale as a validity index in children with ASD and to consider a high score on this index as a unique characteristic of their BRIEF profile, reflecting rigidity problems.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 12/2014

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2014 Naar de uitgave