Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

21-03-2020 | Original Paper | Uitgave 11/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2020

Executive Function in High-Functioning Autism Spectrum Disorder: A Meta-analysis of fMRI Studies

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 11/2020
Auteurs:
Zheng Zhang, Peng Peng, Delong Zhang
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (https://​doi.​org/​10.​1007/​s10803-020-04461-z) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Publisher's Note

Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Abnormalities in executive function (EF) are clinical markers for autism spectrum disorder (ASD). However, the neural mechanisms underlying abnormal EF in ASD remain unclear. This meta-analysis investigated the construct, abnormalities, and age-related changes of EF in ASD. Thirty-three fMRI studies of inhibition, updating, and switching in individuals with high-functioning ASD were included (n = 1114; age range 7–57 years). The results revealed that the EF construct in ASD could be unitary (i.e., common EF) in children/adolescents, but unitary and diverse (i.e., common EF and inhibition) in adults. Abnormalities in this EF construct were found across development in individuals with ASD in comparison with typically developing individuals. Implications and recommendations are discussed for EF theory and for practice in ASD.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 11/2020

Journal of Autism and Developmental Disorders 11/2020 Naar de uitgave