Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

12-05-2017 | Original Article | Uitgave 1/2018

Child Psychiatry & Human Development 1/2018

Examining the Mechanisms of Therapeutic Change in a Cognitive-Behavioral Intervention for Anxious Children: The Role of Interpretation Bias, Perceived Control, and Coping Strategies

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 1/2018
Auteurs:
Ana Isabel Pereira, Peter Muris, Magda Sofia Roberto, Teresa Marques, Rita Goes, Luísa Barros
Belangrijke opmerkingen

Electronic supplementary material

The online version of this article (doi:10.​1007/​s10578-017-0731-2) contains supplementary material, which is available to authorized users.

Abstract

This study examined the role of theoretically meaningful mediators of therapeutic change—interpretation bias, perceived control, and coping strategies—in a cognitive-behavioral intervention for anxious youth. This is one of the few studies that examined the change in potential mediator and outcome variables by means of a longitudinal design that included four assessment points: pretreatment, in-treatment, post-treatment, and at 4-months follow-up. Forty-seven 8- to 12-year-old children with a principal DSM-IV diagnosis of anxiety disorder participated in the study. On each assessment point, questionnaires assessing the mediator variables and a standardized anxiety scale were administered to the children. The results showed that perceived control and interpretation bias (but not coping strategies) accounted for a significant proportion in the variability of various types of anxiety symptoms, providing a preliminary support for the notion that these cognitive dimensions’ act as mechanisms of therapeutic change in cognitive-behavioral therapy for anxious children.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Extra materiaal
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2018

Child Psychiatry & Human Development 1/2018 Naar de uitgave