Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 10/2010

01-12-2010 | ONDERZOEK

Empowerment van cliënten voor een WIA-beoordeling: effectiviteit van een online interventie

Auteurs: D. Samoocha, MSc., dr. J. R. Anema, Dr. I. A. K. Snels, Dr. D. J. Bruinvels, Prof.dr. A. J. van der Beek

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 10/2010

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

SAMENVATTING

Onderwerp

Empowerment van cliënten voor een WIA-claimbeoordeling door middel van de online interventiewww.​wiagesprek.​nl.

Doel van het onderzoek

Evalueren van de effectiviteit van de online interventie op empowerment, kennis, cliënttevredenheid, ervaren rechtvaardigheid, artstevredenheid en de duur van het beoordelingsgesprek.

Soort onderzoek

Gerandomiseerd gecontroleerd onderzoek (randomized controlled trial, RCT).

Resultaten

Er werden 242 cliënten geïncludeerd in het onderzoek. De interventie bleek niet effectief in het verhogen van het niveau van empowerment bij cliënten, ondanks een significante toename in kennis over de WIA en de WIA-beoordeling. Wel was in de ‘per protocol’ analyse een trend waarneembaar met betrekking tot een toename in contextspecifieke empowerment bij cliënten die de interventie meer dan drie uur gebruikt hadden. Daarentegen ervoeren cliënten uit de interventiegroep de procedures voor de beoordeling als minder rechtvaardig en werden geen effecten gevonden op cliënttevredenheid, artstevredenheid en de duur van het gesprek.

Conclusie

Door het uitblijven van positieve effecten voor de cliënt lijkt het niet gewenst de interventiewww.​wiagesprek.​nl te implementeren in de dagelijkse verzekeringsgeneeskundige praktijk.
Literatuur
1.
go back to reference Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Arbeid en Sociale Zekerheid. Den Haag: CBS, 2010. Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Arbeid en Sociale Zekerheid. Den Haag: CBS, 2010.
2.
go back to reference Burg CL van der, Beursen CGL van. Eindrapportage herbeoordeeld… En dan? Leiden: AStri, 2008. Burg CL van der, Beursen CGL van. Eindrapportage herbeoordeeld… En dan? Leiden: AStri, 2008.
3.
go back to reference Brink-Muinen A van den. Hoe communiceren bedrijfsartsen en verzekeringsarts met chronisch zieken en gehandicapten? Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2008; 9: 375–380. Brink-Muinen A van den. Hoe communiceren bedrijfsartsen en verzekeringsarts met chronisch zieken en gehandicapten? Tijdschr Bedrijfs Verzekeringsgeneeskd 2008; 9: 375–380.
4.
go back to reference Strunin L, Boden LI. The workers’ compensation system: worker friend or foe? Am J Ind Med 2004; 45(4): 338–345.PubMedCrossRef Strunin L, Boden LI. The workers’ compensation system: worker friend or foe? Am J Ind Med 2004; 45(4): 338–345.PubMedCrossRef
5.
go back to reference Thema: Keuringen – Rol WAO’ers essentieel bij reïntegratie. Arbomagazine 2003; 19: 14–15. Thema: Keuringen – Rol WAO’ers essentieel bij reïntegratie. Arbomagazine 2003; 19: 14–15.
6.
go back to reference Samoocha D, Bruinvels DJ, Anema JR, et al. Empowerment of disability benefit claimants through an interactive website: design of a randomized controlled trial. BMC Med Inform Decis Mak 2009; 9: 23.PubMedCrossRef Samoocha D, Bruinvels DJ, Anema JR, et al. Empowerment of disability benefit claimants through an interactive website: design of a randomized controlled trial. BMC Med Inform Decis Mak 2009; 9: 23.PubMedCrossRef
7.
go back to reference Zaeyen T. Vrijbaan: Afsluitende rapportage werkpakket 3. 2006. Zaeyen T. Vrijbaan: Afsluitende rapportage werkpakket 3. 2006.
8.
go back to reference Burg CL van der. AStri, rapport Cliëntenmonitor: betreffende klantgerichtheid van de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige tijdens de claimbeoordeling. Leiden: AStri, 2007. Burg CL van der. AStri, rapport Cliëntenmonitor: betreffende klantgerichtheid van de verzekeringsarts en arbeidsdeskundige tijdens de claimbeoordeling. Leiden: AStri, 2007.
9.
go back to reference Bos K van den. Procedurele rechtvaardigheid: beleving en implicaties. In: Werken aan behoorlijkheid. Den Haag: Boom Juridische uitgevers, 2007, pp. 183–198. Bos K van den. Procedurele rechtvaardigheid: beleving en implicaties. In: Werken aan behoorlijkheid. Den Haag: Boom Juridische uitgevers, 2007, pp. 183–198.
10.
go back to reference Feste C, Anderson RM. Empowerment: from philosophy to practice. Patient Educ Couns 1995; 26(1-3): 139–144.PubMedCrossRef Feste C, Anderson RM. Empowerment: from philosophy to practice. Patient Educ Couns 1995; 26(1-3): 139–144.PubMedCrossRef
11.
go back to reference Zimmerman MA. Psychological empowerment: issues and illustrations. Am J Community Psychol 1995; 23(5): 581–599.PubMedCrossRef Zimmerman MA. Psychological empowerment: issues and illustrations. Am J Community Psychol 1995; 23(5): 581–599.PubMedCrossRef
12.
go back to reference Samoocha D, Bruinvels DJ, Elbers NE, et al. Effectiveness of web-based interventions on patient empowerment: a systematic review and meta-analysis. J Med Internet Res 2010; 12(2): e23.PubMedCrossRef Samoocha D, Bruinvels DJ, Elbers NE, et al. Effectiveness of web-based interventions on patient empowerment: a systematic review and meta-analysis. J Med Internet Res 2010; 12(2): e23.PubMedCrossRef
Metagegevens
Titel
Empowerment van cliënten voor een WIA-beoordeling: effectiviteit van een online interventie
Auteurs
D. Samoocha, MSc.
dr. J. R. Anema
Dr. I. A. K. Snels
Dr. D. J. Bruinvels
Prof.dr. A. J. van der Beek
Publicatiedatum
01-12-2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 10/2010
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/s12498-010-0179-9

Andere artikelen Uitgave 10/2010

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 10/2010 Naar de uitgave