Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 3/2015

01-06-2015

Effectiviteit van een extra contactmoment in het voortgezet onderwijs

Digitaal advies-op-maat (E-health4Uth) en een consult

Auteurs: R. Bannink, S. Broeren, E. Joosten-van Zwanenburg, E. van As, P.M. van de Looij Jansen, H. Raat

Gepubliceerd in: JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg | Uitgave 3/2015

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een extra contactmoment voor derde- en vierdejaars leerlingen (n = 1.256) in het voortgezet onderwijs met de jeugdgezondheidszorg (JGZ) is in twee verschillende vormen geïmplementeerd. De E-health4Uth groep kreeg persoonlijke digitale adviezen (advies-op-maat) gericht op hun gezondheidsgedragingen en welzijn. De E-health4Uth + consult groep kreeg dezelfde adviezen en indien adolescenten een verhoogd risico hadden op psychosociale problemen, werden zij daarnaast uitgenodigd voor een consult met de jeugdverpleegkundige. De effecten van beide interventies op welzijn en gezondheidsgedragingen zijn geëvalueerd. E-health4Uth liet positieve effecten zien op algemene gezondheidsperceptie en condoomgebruik in vergelijking met de controlegroep (dat wil zeggen gebruikelijke zorg). Deze resultaten werden niet gevonden in de E-health4Uth + consult groep. E-health4Uth + consult liet positieve effecten zien op psychosociale gezondheid in vergelijking met de controlegroep. In de subgroep van adolescenten met een verhoogd risico op psychosociale problemen, die daarvoor uitgenodigd was voor een consult met de jeugdverpleegkundige, liet E-health4Uth + consult positieve effecten zien op psychosociale gezondheid en algemene gezondheidsperceptie in vergelijking met adolescenten in de controlegroep die een verhoogd risico hadden op psychosociale problemen bij aanvang van de studie. Bevindingen uit deze studie ondersteunen het gebruik van E-health4Uth + consult ter bevordering van het welzijn van adolescenten met een verhoogd risico op psychosociale problemen. Verder onderzoek is nodig naar het effect van het consult als losstaande interventie en naar de tweeledige aanpak van advies-op-maat plus een consult.
Literatuur
1.
go back to reference Dorsselaer S van, Looze M de, Vermeulen-Smit E, et al. Gezondheid, welzijn en opvoeding van jongeren in Nederland. Utrecht: Trimbos-instituut, Universiteit Utrecht, Sociaal en cultureel planbureau; 2009. Dorsselaer S van, Looze M de, Vermeulen-Smit E, et al. Gezondheid, welzijn en opvoeding van jongeren in Nederland. Utrecht: Trimbos-instituut, Universiteit Utrecht, Sociaal en cultureel planbureau; 2009.
2.
go back to reference Hofstra MB, Ende J van der, Verhulst FC. Child and adolescent problems predict DSM-IV disorders in adulthood: a 14-year follow-up of a Dutch epidemiological sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2002;41:182–9.PubMedCrossRef Hofstra MB, Ende J van der, Verhulst FC. Child and adolescent problems predict DSM-IV disorders in adulthood: a 14-year follow-up of a Dutch epidemiological sample. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2002;41:182–9.PubMedCrossRef
3.
go back to reference Mangunkusumo R, Brug J, Duisterhout J, et al. Feasibility, acceptability, and quality of Internet-administered adolescent health promotion in a preventive-care setting. Health Educ Res. 2007;22:1–13.PubMedCrossRef Mangunkusumo R, Brug J, Duisterhout J, et al. Feasibility, acceptability, and quality of Internet-administered adolescent health promotion in a preventive-care setting. Health Educ Res. 2007;22:1–13.PubMedCrossRef
4.
go back to reference Beelen ME van, Beirens TM, Hertog P den, et al. Effectiveness of web-based tailored advice on parents’ child safety behaviors: randomized controlled trial. J Med Internet Res. 2014;16:e17.PubMedCentralPubMedCrossRef Beelen ME van, Beirens TM, Hertog P den, et al. Effectiveness of web-based tailored advice on parents’ child safety behaviors: randomized controlled trial. J Med Internet Res. 2014;16:e17.PubMedCentralPubMedCrossRef
5.
go back to reference Kroeze W, Werkman A, Brug J. A systematic review of randomized trials on the effectiveness of computer-tailored education on physical activity and dietary behaviors. Ann Behav Med. 2006;31:205-23.PubMedCrossRef Kroeze W, Werkman A, Brug J. A systematic review of randomized trials on the effectiveness of computer-tailored education on physical activity and dietary behaviors. Ann Behav Med. 2006;31:205-23.PubMedCrossRef
6.
go back to reference Nooijer J de, Vries NK de. Monitoring health risk behavior of Dutch adolescents and the development of health promoting policies and activities: the E-MOVO project. Health Promot Int. 2007;22:5-10.PubMedCrossRef Nooijer J de, Vries NK de. Monitoring health risk behavior of Dutch adolescents and the development of health promoting policies and activities: the E-MOVO project. Health Promot Int. 2007;22:5-10.PubMedCrossRef
7.
go back to reference Bannink R, Joosten-van Zwanenburg E, Looij-Jansen P van de, et al. Evaluation of computer-tailored health education (‘E-health4Uth’) combined with personal counselling (‘E-health4Uth + counselling’) on adolescents’ behaviours and mental health status: design of a three-armed cluster randomised controlled trial. BMC Public Health. 2012;12:1083.PubMedCentralPubMedCrossRef Bannink R, Joosten-van Zwanenburg E, Looij-Jansen P van de, et al. Evaluation of computer-tailored health education (‘E-health4Uth’) combined with personal counselling (‘E-health4Uth + counselling’) on adolescents’ behaviours and mental health status: design of a three-armed cluster randomised controlled trial. BMC Public Health. 2012;12:1083.PubMedCentralPubMedCrossRef
9.
go back to reference Goodman R, Ford T, Simmons H, et al. Using the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) to screen for child psychiatric disorders in a community sample. Br J Psychiatry. 2000;177:534-9.PubMedCrossRef Goodman R, Ford T, Simmons H, et al. Using the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) to screen for child psychiatric disorders in a community sample. Br J Psychiatry. 2000;177:534-9.PubMedCrossRef
10.
go back to reference Achenbach TM, Rescorla LA. Manual for the ASEBA school-age forms & profiles. Burlington: Aseba; 2001. Achenbach TM, Rescorla LA. Manual for the ASEBA school-age forms & profiles. Burlington: Aseba; 2001.
11.
go back to reference Raat H, Bonsel GJ, Essink-Bot ML, et al. Reliability and validity of comprehensive health status measures in children: the Child Health Questionnaire in relation to the Health Utilities Index. J Clin Epidemiol. 2002;55:67-76.PubMedCrossRef Raat H, Bonsel GJ, Essink-Bot ML, et al. Reliability and validity of comprehensive health status measures in children: the Child Health Questionnaire in relation to the Health Utilities Index. J Clin Epidemiol. 2002;55:67-76.PubMedCrossRef
12.
go back to reference Spijkerman R, Roek MA, Vermulst A, et al. Effectiveness of a web-based brief alcohol intervention and added value of normative feedback in reducing underage drinking: a randomized controlled trial. J Med Internet Res. 2010;12(5):e65.PubMedCentralPubMedCrossRef Spijkerman R, Roek MA, Vermulst A, et al. Effectiveness of a web-based brief alcohol intervention and added value of normative feedback in reducing underage drinking: a randomized controlled trial. J Med Internet Res. 2010;12(5):e65.PubMedCentralPubMedCrossRef
13.
go back to reference Lee CM, Neighbors C, Kilmer JR, et al. A brief, web-based personalized feedback selective intervention for college student marijuana use: a randomized clinical trial. Psychol Addict Behav. 2010;24:265-73.PubMedCentralPubMedCrossRef Lee CM, Neighbors C, Kilmer JR, et al. A brief, web-based personalized feedback selective intervention for college student marijuana use: a randomized clinical trial. Psychol Addict Behav. 2010;24:265-73.PubMedCentralPubMedCrossRef
14.
go back to reference Mangunkusumo RT, Brug J, Koning HJ de, et al. School-based internet-tailored fruit and vegetable education combined with brief counselling increases children’s awareness of intake levels. Public Health Nutr. 2007;10:273-9.PubMedCrossRef Mangunkusumo RT, Brug J, Koning HJ de, et al. School-based internet-tailored fruit and vegetable education combined with brief counselling increases children’s awareness of intake levels. Public Health Nutr. 2007;10:273-9.PubMedCrossRef
15.
go back to reference Ajzen I. The theory of planned behavior. Organ Behav Hum Decis Process. 1991;50:179-211.CrossRef Ajzen I. The theory of planned behavior. Organ Behav Hum Decis Process. 1991;50:179-211.CrossRef
16.
go back to reference Voorhees BW Van, Fogel J, Reinecke MA, et al. Randomized clinical trial of an Internet-based depression prevention program for adolescents (Project CATCH-IT) in primary care: 12-week outcomes. J Dev Behav Pediatr. 2009;30:23-37.PubMedCrossRef Voorhees BW Van, Fogel J, Reinecke MA, et al. Randomized clinical trial of an Internet-based depression prevention program for adolescents (Project CATCH-IT) in primary care: 12-week outcomes. J Dev Behav Pediatr. 2009;30:23-37.PubMedCrossRef
17.
go back to reference Hoek W, Marko M, Fogel J, et al. Randomized controlled trial of primary care physician motivational interviewing versus brief advice to engage adolescents with an Internet-based depression prevention intervention: 6-month outcomes and predictors of improvement. Transl Res. 2011;158:315-25.PubMedCrossRef Hoek W, Marko M, Fogel J, et al. Randomized controlled trial of primary care physician motivational interviewing versus brief advice to engage adolescents with an Internet-based depression prevention intervention: 6-month outcomes and predictors of improvement. Transl Res. 2011;158:315-25.PubMedCrossRef
18.
go back to reference Bannink R, Broeren S, Joosten-van Zwanenburg E, et al. Use and appreciation of a web-based, tailored intervention (E-health4Uth) combined with counseling to promote adolescents’ health in preventive youth health care: survey and log-file analysis. JMIR Res Protoc. 2014;3:e3.PubMedCentralPubMedCrossRef Bannink R, Broeren S, Joosten-van Zwanenburg E, et al. Use and appreciation of a web-based, tailored intervention (E-health4Uth) combined with counseling to promote adolescents’ health in preventive youth health care: survey and log-file analysis. JMIR Res Protoc. 2014;3:e3.PubMedCentralPubMedCrossRef
20.
go back to reference Rutter M. The development of psychopathology of depression: issues and perspectives. In: Rutter M, Izard CE, Read PB, editors. Depression in young people: developmental and clinical perspectives. New York: Guilford Press; 1986. Rutter M. The development of psychopathology of depression: issues and perspectives. In: Rutter M, Izard CE, Read PB, editors. Depression in young people: developmental and clinical perspectives. New York: Guilford Press; 1986.
Metagegevens
Titel
Effectiviteit van een extra contactmoment in het voortgezet onderwijs
Digitaal advies-op-maat (E-health4Uth) en een consult
Auteurs
R. Bannink
S. Broeren
E. Joosten-van Zwanenburg
E. van As
P.M. van de Looij Jansen
H. Raat
Publicatiedatum
01-06-2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg / Uitgave 3/2015
Print ISSN: 1567-8644
Elektronisch ISSN: 1876-598X
DOI
https://doi.org/10.1007/s12452-015-0017-7

Andere artikelen Uitgave 3/2015

JGZ Tijdschrift voor jeugdgezondheidszorg 3/2015 Naar de uitgave