Skip to main content
Top

2005 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Een veelgebruikte indeling bij empirisch onderzoek

Auteur : Karel Soudijn

Gepubliceerd in: Onderzoeksverslagen schrijven

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract

Wanneer onderzoekers met meer gestandaardiseerde methoden werken en hun vraagstelling beperken, ligt het voor de hand om een indeling te gebruiken die lezers meteen herkennen. In de psychologie en aanverwante disciplines is de meest bekende indeling: inleiding; methode; resultaten; discussie; literatuur; samenvatting (waarbij de samenvatting vaak vooraan wordt gezet). In dit boek is deze indeling al vaker ter sprake gekomen. Zo’n algemeen bekende opzet van een verslag heeft twee voordelen:
Literatuur
go back to reference Kendall, P.C., Silk, J.S., & Chu, B.C. (2000). Introducing your research report:Writing the introduction. In R.J. Sternberg (Ed.), Guide to publishing in psychology journals (pp. 41- 57). Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef Kendall, P.C., Silk, J.S., & Chu, B.C. (2000). Introducing your research report:Writing the introduction. In R.J. Sternberg (Ed.), Guide to publishing in psychology journals (pp. 41- 57). Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef
go back to reference Wilterdink, N. (2004).Van apenkool tot zielenpoot: over de totstandkoming van de laatste Nederlandse spellinghervorming. Amsterdams Sociologisch Tijdschrift, 31, 192-235. Wilterdink, N. (2004).Van apenkool tot zielenpoot: over de totstandkoming van de laatste Nederlandse spellinghervorming. Amsterdams Sociologisch Tijdschrift, 31, 192-235.
go back to reference Reis, H.T. (2000).Writing effectively about design. In R.J. Sternberg (Ed.), Guide to publishing in psychology journals (pp. 81-97). Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef Reis, H.T. (2000).Writing effectively about design. In R.J. Sternberg (Ed.), Guide to publishing in psychology journals (pp. 81-97). Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef
go back to reference Arcediano, F., Ortega, N., & Matute, H. (1996). A behavioural preparation for the study of human Pavlovian conditioning. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 49B, 270-283. Arcediano, F., Ortega, N., & Matute, H. (1996). A behavioural preparation for the study of human Pavlovian conditioning. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 49B, 270-283.
go back to reference Havermans, R.C., Lataster, T., Thewissen, R., & Jansen, A. (2004).Uitdoven is geen afleren: implicaties voor exposuretherapie. Gedragstherapie, 37, 77-86. Havermans, R.C., Lataster, T., Thewissen, R., & Jansen, A. (2004).Uitdoven is geen afleren: implicaties voor exposuretherapie. Gedragstherapie, 37, 77-86.
go back to reference Sternberg, R.J. (2003). The psychologist’s companion: A guide to scientific writing for students and researchers (4th ed.). Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef Sternberg, R.J. (2003). The psychologists companion: A guide to scientific writing for students and researchers (4th ed.). Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef
go back to reference Salovey, P. (2000). Results that get results: Telling a good story. In R.J. Sternberg (Ed.), Guide to publishing in psychology journals (pp. 121-132). Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef Salovey, P. (2000). Results that get results: Telling a good story. In R.J. Sternberg (Ed.), Guide to publishing in psychology journals (pp. 121-132). Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef
go back to reference Grigorenko, E.L. (2000). Doing data analyses and writing up their results: Selected tricks and artifices. In R.J. Sternberg (Ed.), Guide to publishing in psychology journals (pp. 98- 120). Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef Grigorenko, E.L. (2000). Doing data analyses and writing up their results: Selected tricks and artifices. In R.J. Sternberg (Ed.), Guide to publishing in psychology journals (pp. 98- 120). Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef
go back to reference Bem, D.J. (2004).Writing the empirical journal article. In J.M. Darley, M.P. Zanna & H.L. Roediger III (Eds.), The compleat academic: A career guide (2nd ed.) (pp. 185-219).Washington, DC: American Psychological Association. Bem, D.J. (2004).Writing the empirical journal article. In J.M. Darley, M.P. Zanna & H.L. Roediger III (Eds.), The compleat academic: A career guide (2nd ed.) (pp. 185-219).Washington, DC: American Psychological Association.
go back to reference Oorsouw, K. van,Merkelbach, H., Ravelli,D.P.,Nijman, H., & Mekking-Pompen, I. (2004). Alcoholblack-out voor een delict: bestaat dat? De Psycholoog, 39, 59-63. Oorsouw, K. van,Merkelbach, H., Ravelli,D.P.,Nijman, H., & Mekking-Pompen, I. (2004). Alcoholblack-out voor een delict: bestaat dat? De Psycholoog, 39, 59-63.
go back to reference Sternberg, R.J. (2000). Titles and abstracts: They only sound unimportant. In R.J. Sternberg (Ed.), Guide to publishing in psychology journals (pp. 37-40). Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef Sternberg, R.J. (2000). Titles and abstracts: They only sound unimportant. In R.J. Sternberg (Ed.), Guide to publishing in psychology journals (pp. 37-40). Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef
Metagegevens
Titel
Een veelgebruikte indeling bij empirisch onderzoek
Auteur
Karel Soudijn
Copyright
2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9634-4_6