Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 8/2018

01-10-2018 | voor de praktijk

Een kijkje in elkaars keuken

Inzicht krijgen in de eigen spreekuurvaardigheden met de hulp van anderen

Auteurs: Claudia Maria Greijn, Fred Tromp, Joost van der Gulden

Gepubliceerd in: TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde | Uitgave 8/2018

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In de opleiding tot bedrijfsarts en verzekeringsarts maakt het samen bekijken van beeldopnames van het eigen spreekuur deel uit van het cursorisch onderwijs over spreekuurvaardigheden. Er wordt aandacht besteed aan twee essentiële dimensies van het spreekuur; de relatie met de cliënt en de inhoud van het spreekuur, waaronder de structuur en de bedrijfs- of verzekeringsgeneeskundige aspecten. De artsen in opleiding tot specialist (aios) waarderen dit onderwijs positief, hoewel ze het ook spannend vinden om anderen een ‘kijkje in de keuken’ te geven en feedback te vragen (box 1). In de nieuwe landelijke opleidingsplannen voor beide opleidingen wordt benadrukt dat feedback op spreekuurvaardigheden ook van belang is in de praktijkscholing.1,2 Verwacht wordt dat de praktijkopleider de aios geregeld observeert in het kader van de korte praktijkbeoordelingen en de feedback met de aios bespreekt.
Ondanks dat het spannend is om anderen te laten meekijken, is dit wel nodig. Uit de literatuur weten we dat we over het algemeen onze eigen bekwaamheid niet goed kunnen inschatten. Om inzicht te krijgen in het eigen functioneren is daarom het perspectief van anderen nodig: hoe beoordelen zij ons handelen? Dit wordt informed self-assessment genoemd.3,4 Effectieve manieren van informed self-assessment zijn onder andere directe observatie en het gezamenlijk bekijken van een beeldopname van het eigen spreekuur.5-7 We gaan deze twee manieren om inzicht te krijgen in de eigen spreekuurvaardigheden in dit artikel vergelijken en de voor- en nadelen benoemen.
Literatuur
3.
go back to reference Peterson LE, Blackburn B, Bazemore A, et al. Do family physicians choose self-assessment activities based on what they know or don’t know? J Contin Educ Health Prof. 2014;34:164-70. Peterson LE, Blackburn B, Bazemore A, et al. Do family physicians choose self-assessment activities based on what they know or don’t know? J Contin Educ Health Prof. 2014;34:164-70.
4.
go back to reference Sargeant J, Armson H, Chesluk B, et al. The processes and dimensions of informed self-assessment: a conceptual model. Acad Med. 2010;85:1212-20. Sargeant J, Armson H, Chesluk B, et al. The processes and dimensions of informed self-assessment: a conceptual model. Acad Med. 2010;85:1212-20.
5.
go back to reference Asan O, Montague E. Using video-based observation research methods in primary care health encounters to evaluate complex interactions. Inform Prim Care. 2014;21(4):161–170. Asan O, Montague E. Using video-based observation research methods in primary care health encounters to evaluate complex interactions. Inform Prim Care. 2014;21(4):161–170.
6.
go back to reference Carthey J. The role of structured observational research in health care. Qual Saf Health Care. 2003; 12:ii13–ii6. Carthey J. The role of structured observational research in health care. Qual Saf Health Care. 2003; 12:ii13–ii6.
7.
go back to reference Dagnaes-Hansen J, Mahmood O, Bube S, et al. Direct Observation vs. Video-Based Assessment in Flexible Cystoscopy. J Surg Educ. 2017 (in press). Dagnaes-Hansen J, Mahmood O, Bube S, et al. Direct Observation vs. Video-Based Assessment in Flexible Cystoscopy. J Surg Educ. 2017 (in press).
9.
go back to reference Halpern H. Supervision and the Johari window: a framework for asking questions. Educ Prim Care. 2009;20.1:10-14. Halpern H. Supervision and the Johari window: a framework for asking questions. Educ Prim Care. 2009;20.1:10-14.
10.
go back to reference Van de Ridder JM, McGaghie WC, Stokking KM, Ten Cate OT. Variables that affect the process and outcome of feedback, relevant for medical training: a meta-review. Medical education. 2015;49(7): 658-673. Van de Ridder JM, McGaghie WC, Stokking KM, Ten Cate OT. Variables that affect the process and outcome of feedback, relevant for medical training: a meta-review. Medical education. 2015;49(7): 658-673.
11.
go back to reference Pendleton D, Schofield T, Tate P, Havelock P. The consultation: an approach to learning and teaching. Oxford: Oxford University Press, 1984. Pendleton D, Schofield T, Tate P, Havelock P. The consultation: an approach to learning and teaching. Oxford: Oxford University Press, 1984.
Metagegevens
Titel
Een kijkje in elkaars keuken
Inzicht krijgen in de eigen spreekuurvaardigheden met de hulp van anderen
Auteurs
Claudia Maria Greijn
Fred Tromp
Joost van der Gulden
Publicatiedatum
01-10-2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde / Uitgave 8/2018
Print ISSN: 0929-600X
Elektronisch ISSN: 1876-5858
DOI
https://doi.org/10.1007/s12498-018-0273-y

Andere artikelen Uitgave 8/2018

TBV – Tijdschrift voor Bedrijfs- en Verzekeringsgeneeskunde 8/2018 Naar de uitgave

voor de praktijk

Secundaire preventie

proefschriftbespreking

Perfectfit@work

van de verenigingen

van de verenigingen