Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

08-05-2015 | Uitgave 8/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2015

Early Childhood Reticent and Solitary-Passive Behaviors and Adjustment Outcomes in Chinese Children

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 8/2015
Auteurs:
Xinyin Chen, Huichang Chen, Dan Li, Li Wang, Zhengyan Wang

Abstract

Little is known about the developmental outcomes of children’s social withdrawal in non-Western societies. The present study examined how two main forms of social withdrawal, social reticence and solitary-passive behavior, in early childhood were associated with adjustment in late childhood in Chinese children (75 boys and 92 girls). Data on reticent and solitary-passive behaviors were collected at 4 years of age from laboratory observations. Follow-up data on school, behavioral, and psychological adjustment were collected at 11 years of age from multiple sources. It was found that whereas reticent behavior mainly predicted later psychological problems such as loneliness and depression, solitary-passive behavior predicted later school incompetence and externalizing problems. The results suggest that reticence and solitary-passive behavior may represent distinct forms of withdrawal that play different roles in maladaptive development in Chinese context.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2015 Naar de uitgave