Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

15-05-2015 | Uitgave 8/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2015

Executive Function in Low Birth Weight Preschoolers: The Moderating Effect of Parenting

Tijdschrift:
Journal of Abnormal Child Psychology > Uitgave 8/2015
Auteurs:
Marie Camerota, Michael T. Willoughby, Martha Cox, Mark T. Greenberg, and the Family Life Project Investigators

Abstract

Previous meta-analyses have identified moderate deficits in executive function (EF) in children born low birth weight (birth weight < 2500 g; LBW). The current study tests the joint contribution of LBW and parenting quality on trajectories of executive function in 1121 preschoolers (50 % boys). We estimated latent growth curve models to represent linear change in EF from 3 to 5 years of age, and tested the impact of LBW, parenting, and their interaction, on the estimated trajectory parameters. Although LBW was related to lower EF ability at all three time points (Cohen’s d = 0.43–0.55), LBW children who experienced high levels of sensitive parenting in toddlerhood exhibited faster rates of improvement in EF, and were virtually indistinguishable from their normal birth weight peers by age 5. On the other hand, LBW children who experienced below average levels of sensitive parenting showed lasting deficits in EF ability. These findings suggest that sensitive parenting may buffer LBW children from lasting deficits in EF. Implications of these findings for future interventions are discussed.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2015

Journal of Abnormal Child Psychology 8/2015 Naar de uitgave