Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

29-05-2017 | Empirical Research | Uitgave 1/2018

Journal of Youth and Adolescence 1/2018

Early Adolescents’ Peer Experiences with Ethnic Diversity in Middle School: Implications for Academic Outcomes

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 1/2018
Auteurs:
Jakeem Amir Lewis, Adrienne Nishina, Alysha Ramirez Hall, Shannon Cain, Amy Bellmore, Melissa R. Witkow

Abstract

As the U.S. becomes increasingly ethnically diverse, opportunities for cross-ethnic interaction at school may be increasing, and these interactions may have implications for academic outcomes for both ethnic minority and White youth. The current study examines how cross-ethnic peer relationships, measured using peer nominations for acceptance and daily lunchtime interactions, relate to academic outcomes for an ethnically diverse sample of 823 (45% boys and 55% girls; M age  = 11.69) public middle school sixth graders across one Midwestern and two Western states. For White, Black, Asian, Latino/a, and Multiethnic students, self-reported daily cross-ethnic peer interactions were associated with higher end-of-year GPAs in core academic courses and teachers’ expectations for educational attainment, but not self-reported school aversion. Making cross-ethnic acceptance nominations was not associated with any academic outcomes. Thus, daily opportunities for cross-ethnic interactions may be important school experiences for early adolescents.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2018

Journal of Youth and Adolescence 1/2018 Naar de uitgave