Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

29-05-2017 | Empirical Research | Uitgave 1/2018

Journal of Youth and Adolescence 1/2018

Early Adolescents’ Peer Experiences with Ethnic Diversity in Middle School: Implications for Academic Outcomes

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 1/2018
Auteurs:
Jakeem Amir Lewis, Adrienne Nishina, Alysha Ramirez Hall, Shannon Cain, Amy Bellmore, Melissa R. Witkow

Abstract

As the U.S. becomes increasingly ethnically diverse, opportunities for cross-ethnic interaction at school may be increasing, and these interactions may have implications for academic outcomes for both ethnic minority and White youth. The current study examines how cross-ethnic peer relationships, measured using peer nominations for acceptance and daily lunchtime interactions, relate to academic outcomes for an ethnically diverse sample of 823 (45% boys and 55% girls; M age  = 11.69) public middle school sixth graders across one Midwestern and two Western states. For White, Black, Asian, Latino/a, and Multiethnic students, self-reported daily cross-ethnic peer interactions were associated with higher end-of-year GPAs in core academic courses and teachers’ expectations for educational attainment, but not self-reported school aversion. Making cross-ethnic acceptance nominations was not associated with any academic outcomes. Thus, daily opportunities for cross-ethnic interactions may be important school experiences for early adolescents.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 1/2018

Journal of Youth and Adolescence 1/2018 Naar de uitgave