Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6. Dialoog en creativiteit als capabilities in het mensenrechtenwerk

Auteur : Dr. Jeroen Gradener

Gepubliceerd in: De capabilitybenadering in het sociaal domein

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk staat de capabilitybenadering centraal als analyse-, handelings- en verantwoordingskader binnen het mensenrechtenwerk. We putten uit het praktijkvoorbeeld van de internationale summer course Promoting human rights in urban areas (deze internationale summer course vond van 4 tot 15 juli 2016 plaats aan de Hogeschool van Amsterdam. De deelnemende veertien studenten kwamen uit Europa, de Verenigde Staten van Amerika en Azië). Tijdens die summer course deden studenten veldonderzoek bij mensen in Amsterdam-Oost die vanwege hun religie, sociale status of afkomst in de verdrukking zijn gekomen, zoals dak- en thuislozen en vrouwen en jongeren met een migratieachtergrond. Onderzocht werd hoe dialoog en creativiteit als capabilities kunnen werken: als mogelijkheden tot expressie van wat voor mensen een waardevol leven is, en hoe het hun grip geeft op hun eigen leven ten opzichte van een soms vijandige omgeving. We belichten hoe begrippen als positieve vrijheid, functionings en capabilities richting kunnen geven aan het mensenrechtenwerk.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
Deze regel is ingesteld om de veiligheid van bewoners te garanderen.
 
2
Deze internationale summer course vond van 4 tot 15 juli 2016 plaats op de Hogeschool van Amsterdam. De deelnemende veertien studenten kwamen uit Europa, de Verenigde Staten van Amerika en Azië.
 
3
De namen van de studenten zijn om privacyredenen veranderd.
 
Literatuur
go back to reference Berlin, I. (1969). Two concepts of Liberty. In I. Berlin (Red.), Four essays on liberty (pag. 118–172). Oxford: Oxford University Press. Berlin, I. (1969). Two concepts of Liberty. In I. Berlin (Red.), Four essays on liberty (pag. 118–172). Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Dewey, J. (1938). Experience & education. New York, NY: Kappa Delta P. Dewey, J. (1938). Experience & education. New York, NY: Kappa Delta P.
go back to reference Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York: Seabury Press. Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York: Seabury Press.
go back to reference Maguire, C., Donovan, C., Mishook, J., Gaillande, D. de, & Garcia, I. (2012). Choosing a life one has reason to value: The role of the arts in fostering capability development in four small urban high schools. Cambridge Journal of Education, 42(3), 367–390.CrossRef Maguire, C., Donovan, C., Mishook, J., Gaillande, D. de, & Garcia, I. (2012). Choosing a life one has reason to value: The role of the arts in fostering capability development in four small urban high schools. Cambridge Journal of Education, 42(3), 367–390.CrossRef
go back to reference Nussbaum, M. C. (2011). Creating capabilities. The human development approach. Cambridge: Harvard University Press.CrossRef Nussbaum, M. C. (2011). Creating capabilities. The human development approach. Cambridge: Harvard University Press.CrossRef
go back to reference Owen, K., & Westoby, P. (2011). The structure of dialogic practice within developmental work. Community Development, 43(3), 306–319.CrossRef Owen, K., & Westoby, P. (2011). The structure of dialogic practice within developmental work. Community Development, 43(3), 306–319.CrossRef
go back to reference Sen, A. (1999). Development as freedom. Oxford: Oxford University Press. Sen, A. (1999). Development as freedom. Oxford: Oxford University Press.
go back to reference Staples, L. (2016). Roots to power. A manual for grassroots organizing. Santa Barbara: Praeger. Staples, L. (2016). Roots to power. A manual for grassroots organizing. Santa Barbara: Praeger.
go back to reference Staples, L., & Gradener, J. (2012). De effectiviteit van politisering, drie Amerikaanse lessen van community organizing. In J. Uitermark, A. J. Gielen, & M. Ham (Red.), Wat werkt nu werkelijk. TSS Jaarboek 2012. Amsterdam: Van Gennep. Staples, L., & Gradener, J. (2012). De effectiviteit van politisering, drie Amerikaanse lessen van community organizing. In J. Uitermark, A. J. Gielen, & M. Ham (Red.), Wat werkt nu werkelijk. TSS Jaarboek 2012. Amsterdam: Van Gennep.
go back to reference Wendt, S. (2007). The spirit and the shotgun: Armed resistance and the struggle for civil rights (pag. 121–122). Tampa: University of Florida Press. Wendt, S. (2007). The spirit and the shotgun: Armed resistance and the struggle for civil rights (pag. 121–122). Tampa: University of Florida Press.
go back to reference Zitcer, A., Hawkins, J., & Vakharia, N. (2015). A capabilities approach to arts and culture? Theorizing community cevelopment in West Philadelphia. Planning Theory & Practice, 17(1), 35–51.CrossRef Zitcer, A., Hawkins, J., & Vakharia, N. (2015). A capabilities approach to arts and culture? Theorizing community cevelopment in West Philadelphia. Planning Theory & Practice, 17(1), 35–51.CrossRef
Metagegevens
Titel
Dialoog en creativiteit als capabilities in het mensenrechtenwerk
Auteur
Dr. Jeroen Gradener
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1982-4_6