Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Het bevorderen van capabilities in de praktijk van zorg

Auteurs : Dr. Janny Beernink, Dr. Annica Brummel, Prof. dr. Geert van Hove, Prof. dr. Guy Widdershoven

Gepubliceerd in: De capabilitybenadering in het sociaal domein

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk bespreken we hoe de capabilitybenadering vorm krijgt in de praktijk van zorg voor mensen met ernstige verstandelijke beperkingen en ernstige gedragsproblemen. Centraal staat het verhaal van Anja, die in afzondering leefde. In situaties als die van Anja worden oplossingen veelal gezocht in het inperken van vrijheid, de inzet van extra personeel of verblijf op een instellingsterrein. Het verhaal van Anja laat zien dat er andere mogelijkheden zijn. Zij veranderde van een angstige vrouw in een persoon die contact maakt; doordat ze werd gezien als mens, doordat haar leefsituatie veranderde en door de mogelijkheden die een alledaagse leefstijl biedt als alternatief voor een volstrekt gestructureerde leefstijl. Deze vorm van zorg maakt het mogelijk het gebruik van vrijheidsbeperking te minimaliseren en kwaliteit van leven te maximaliseren. De lijst met capabilities die we in het hoofdstuk hanteren, kan als richtsnoer dienen in de dagelijkse zorgpraktijk aan mensen met ernstige verstandelijke beperkingen en ernstige gedragsproblemen.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Voetnoten
1
In dit hoofdstuk wordt voor de leesbaarheid en vanwege het tegengaan van stigmatiseren gesproken over mensen met ernstige beperkingen.
 
2
ZMLK-onderwijs is een onderwijsvorm in Nederland gericht op zeer moeilijk lerende kinderen, kinderen met een verstandelijke handicap of ernstige leerproblemen.
 
3
Vanuit de capabilitygedachte is de mens een sociaal wezen. Anderen zijn nodig om met hun ondersteuning, vriendschap en liefde tot leven te komen. Door hun manier van reageren en samenleven beïnvloeden zij het proces van al dan niet tot ontwikkeling komen.
 
4
Responsiviteit is het vermogen van begeleiders om signalen op te merken, te begrijpen, juist te interpreteren en er adequaat op te reageren (Abma 2005).
 
5
Een community of practice is een groep mensen die een belang of een passie voor een bepaald onderwerp met elkaar delen. De opgedane kennis en expertise wordt verder verdiept (Wenger 1998).
 
Literatuur
go back to reference Abma, T. A. (2005). Responsive evaluation: Its meaning and special contribution to health promotion. Evaluation and Program Planning, 28, 279–289.CrossRef Abma, T. A. (2005). Responsive evaluation: Its meaning and special contribution to health promotion. Evaluation and Program Planning, 28, 279–289.CrossRef
go back to reference Beernink-Wissink, J. (2015). Floreren. Zoektocht naar goed leven voor mensen met een ernstige verstandelijke beperking en een ernstige gedragsstoornis. Delft: Eburon. Beernink-Wissink, J. (2015). Floreren. Zoektocht naar goed leven voor mensen met een ernstige verstandelijke beperking en een ernstige gedragsstoornis. Delft: Eburon.
go back to reference Nussbaum, M. C. (2011). Creating Capabilities: The human development approach. Cambridge, MA: Harvard University Press.CrossRef Nussbaum, M. C. (2011). Creating Capabilities: The human development approach. Cambridge, MA: Harvard University Press.CrossRef
go back to reference Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef Wenger, E. (1998). Communities of practice: Learning, meaning, and identity. Cambridge: Cambridge University Press.CrossRef
Metagegevens
Titel
Het bevorderen van capabilities in de praktijk van zorg
Auteurs
Dr. Janny Beernink
Dr. Annica Brummel
Prof. dr. Geert van Hove
Prof. dr. Guy Widdershoven
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1982-4_7