Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

27-09-2019 | Original Paper | Uitgave 3/2020

Journal of Child and Family Studies 3/2020

Development and Validation of the Parents’ Gendered Emotion Beliefs Scale

Tijdschrift:
Journal of Child and Family Studies > Uitgave 3/2020
Auteurs:
Kristel Thomassin, Jessica A. Seddon, Rachel Vaughn-Coaxum
Belangrijke opmerkingen
Publisher’s note Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Objectives

The aim of the current research was to develop and validate a parent, self-report questionnaire to measure parents’ gendered beliefs about emotion.

Methods

Scale items were first developed based on a previous qualitative study examining emotions, parenting, and gender in a sample of parents. The Parents’ Gendered Emotion Beliefs scale (PGEB) was validated in a sample of 704 parents of middle childhood youth.

Results

Item-response theory analyses indicated a three-factor solution with factors measuring beliefs consistent with: gendered emotion expression, gender-neutral emotion expression, and gendered emotion socialization. All factors showed good internal consistency with alphas ranging from 0.79 to 0.90. Analyses then examined convergent validity by correlating PGEB factors to established measures of broad emotion beliefs, emotion socialization, family expressiveness, and child emotion regulation and psychopathology.

Conclusions

Overall, findings support the PGEB, its factor structure and psychometric properties, and its potential to contribute to our understanding of the role of gender in emotion socialization and children’s emotional development.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2020

Journal of Child and Family Studies 3/2020 Naar de uitgave