Skip to main content
Top

2010 | OriginalPaper | Hoofdstuk

De rol van de facilitator

Auteurs : Joitske Hulsebosch, Sibrenne Wagenaar

Gepubliceerd in: En nu online...

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Faciliteren van online leren is in de vorige hoofdstukken al regelmatig aan de orde geweest als middel om mensen te ondersteunen bij online interactie, dialoog en kennisontwikkeling. In dit hoofdstuk staan we stil bij de rol van de facilitator. We vergelijken online faciliteren met face-to-face faciliteren en geven aan wat kenmerkende verschillen zijn. Hierna komen taken, vaardigheden en verschillende rollen van een online faciliator aan bod. Naast het faciliteren van interactie gaat het, afhankelijk van het type leertraject of community, ook om het ondersteunen bij technische vragen, het toevoegen van inhoudelijke expertise, het creëren van draagvlak bij het management of het modereren van berichten van deelnemers. Zoals face-to-face faciliteren al heel wat van een persoon vraagt, en het soms prettig kan zijn dit in duoschap met een collega te doen, zo geldt dit zo mogelijk nog sterker voor online faciliteren. Omdat dialoog een belangrijk element is in online leerprocessen, gaan we vervolgens in op de vraag hoe je deze dialogen online zo kunt faciliteren dat hierin echt iets gebeurt voor deelnemers. Tot slot gaan we in op een aantal veelvoorkomende praktische vragen van facilitatoren, zoals ‘wat doe ik als de techniek me in de steek laat?’ of ‘hoe stimuleer ik vertrouwen in de groep?’

Metagegevens
Titel
De rol van de facilitator
Auteurs
Joitske Hulsebosch
Sibrenne Wagenaar
Copyright
2010
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-8608-6_12