Skip to main content
Top

2015 | OriginalPaper | Hoofdstuk

4. De praktijk aan het woord: de gehandicaptenzorg

Auteur : Saskia Timmer

Gepubliceerd in: eHealth in de langdurige zorg

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

In dit hoofdstuk komen Sanneke Langendoen, Angela Scholten en Margareth Basart aan het woord. Sanneke Langendoen vertelt over de eHealth-initiatieven van Pluryn, Angela Scholten vertelt op welke manier zij zorgtechnologie inzet om hun cliënten te ondersteunen bij De Lichtenvoorde en Margareth Basart vertelt over de inzet van eHealth bij Pameijer.
Voetnoten
1
Hybride of blended zorgverlening zijn twee termen die gebruikt worden om aan te duiden dat de zorg zowel online onderdelen heeft als de fysieke ontmoetingsmomenten waarbij je elkaar treft in dezelfde ruimte.
 
2
Participatory health staat voor samenwerking als centrale pijler in de zorg. Beiden, zorgverlener en cliënt (cliënt/ cliënt) zijn actieve speler in de zorg. Ze participeren beiden.
 
3
Google Glass is een bril met een klein computerscherm in de ooghoek. Hier kunnen zaken op geprojecteerd worden. Ook kan de bril video of foto-opnames maken. De aansturing werkt met knopjes maar ook op gesproken commando’s. Bijvoorbeeld: ‘Glass, film this’. Nu nog alleen in Engels, maar dat zal niet lang meer duren of dit kan ook in het Nederlands.
 
4
Wearables zijn draagbare sensoren in zaken die je aan of om kunt doen. Denk aan een armband met sensoren, of een T-shirt met sensoren.
 
5
Door middel van sensoren worden deze lichaamsfuncties gemeten.
 
6
Whatsapp is een berichtenservice waarmee mensen elkaar via internet korte berichten kunnen sturen. Je kunt de berichten typen, maar je kunt ook foto’s sturen of een geluidsbericht inspreken. De ontvanger klikt dan op het microfoontje om het bericht te beluisteren en hoeft hiervoor dus niet te kunnen lezen of schrijven. Het icoon van de verzender, meestal een foto, laat namelijk al zien van wie het bericht afkomstig is. De inhoud zelf kan ingesproken worden.
 
7
De Pictoplanner is een app (voor smartphone of tablet) met een takenplanner gebruikmakend van pictogrammen.
 
8
Jouwomgeving is een portaal waar cliënten kunnen inloggen en zelf hun mogelijkheden kunnen kiezen. Ze kunnen bijvoorbeeld een logboek aan maken, of hun favorieten instellen (muziek en foto’s).
 
9
GPS, Global Positioning System. De GSP functie brengt in beeld waar je bent.
 
10
Cloudina bestaat uit 4 losse apps voor de smartphone; agenda, telefoonboek, fotomap en de BlueAssist. De agenda en telefoonboek bevatten beeld en tekst. De BlueAssist kan gebruikt worden om hulp aan een medemens te vragen. Cloudina is er op gericht om de zelfstandigheid van de cliënt te vergroten.
 
Metagegevens
Titel
De praktijk aan het woord: de gehandicaptenzorg
Auteur
Saskia Timmer
Copyright
2015
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-0905-4_4