Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2012

01-03-2012 | Psychobellettrie

De kracht van een gedachte-experiment

Een psychologie van de kindertijd, door literatuur geïnspireerd

Auteur: Frits Boer

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Extract

Sommige omstandigheden zijn zo extreem, dat je je afvraagt hoe iemand zoiets in godsnaam kan doorstaan. Juist dan laat psychologie ons in de steek, omdat we bij extreme gebeurtenissen door hun zeldzame karakter niet veel meer hebben dan persoonlijke verhalen. Wanneer je daar niet over beschikt, rest de mogelijkheid van hetgedachte-experiment. Hierbij probeer je je een situatie zo goed mogelijk voor te stellen en ga je vervolgens mentaal manipuleren met brokjes beschikbare kennis, om zo te komen tot een reconstructie. De romanRoom (Kamer in de vertaling van Manon Smits) van Emma Donoghue is hiervan een prachtig voorbeeld. …
Literatuur
go back to reference Emma Donoghue (2010). Room. Londen: Picador Nederlandse vertaling door Manon Smits:Kamer, Amsterdam: Mouria. Emma Donoghue (2010). Room. Londen: Picador Nederlandse vertaling door Manon Smits:Kamer, Amsterdam: Mouria.
go back to reference Hans Keilson (1978).Sequentielle Traumatisierung bei Kindern. Deskriptiv-klinische und quantifizierend-statistische followup Untersuchung zum Schicksal der jüdischen Kriegswaisen in den Niederlanden. Stuttgart: Enke. Hans Keilson (1978).Sequentielle Traumatisierung bei Kindern. Deskriptiv-klinische und quantifizierend-statistische followup Untersuchung zum Schicksal der jüdischen Kriegswaisen in den Niederlanden. Stuttgart: Enke.
Metagegevens
Titel
De kracht van een gedachte-experiment
Een psychologie van de kindertijd, door literatuur geïnspireerd
Auteur
Frits Boer
Publicatiedatum
01-03-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2012
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/s12454-012-0010-0

Andere artikelen Uitgave 1/2012

Kind & Adolescent Praktijk 1/2012 Naar de uitgave