Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: GZ - Psychologie 8/2013

01-12-2013 | Wetenschap

De behandeling van schoolweigering bij kinderen met psychiatrische problematiek

Gepubliceerd in: GZ - Psychologie | Uitgave 8/2013

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Schoolweigering is een complex probleem, met een verhoogd risico op negatieve gevolgen voor de ontwikkeling van het kind. De behandeling ervan kan een moeilijk vraagstuk zijn voor de behandelaar. Er is weinig literatuur die specifiek ingaat op de behandeling van schoolweigering bij kinderen met psychiatrische problematiek. Dit artikel geeft dan ook meer inzicht hierover. Eerst wordt beschreven wat schoolweigering is, waarom kinderen school weigeren te bezoeken en welke factoren de behandeling complex maken. Er wordt ingegaan op hoe de behandelaar een adequaat behandelplan kan opstellen. Tevens worden aandachtspunten gegeven waar de behandelaar die met deze problematiek te maken krijgt, bij stil dient te staan voorafgaand aan en tijdens de behandeling.
Literatuur
go back to reference Egger, H.L., Costello, E.J., & Angold, A. (2003). School refusal and psychiatric disorders: A community study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42, 797-807.CrossRefPubMed Egger, H.L., Costello, E.J., & Angold, A. (2003). School refusal and psychiatric disorders: A community study. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 42, 797-807.CrossRefPubMed
go back to reference Heyne, D., King, N., Tonge, B. & Cooper, H. (2001). School refusal: Epidemiology and management. Peadiatric Drugs, 3(10), 719-732. Heyne, D., King, N., Tonge, B. & Cooper, H. (2001). School refusal: Epidemiology and management. Peadiatric Drugs, 3(10), 719-732.
go back to reference Heyne, D., King, N., Tonge, B., Rollings, S., Pritchard, M., Young, D., & Myerson, N. (1998). The self-efficacy questionnaire for school situations: development and psychometric evaluation. Behaviour Change, 15(1), 31-40. Heyne, D., King, N., Tonge, B., Rollings, S., Pritchard, M., Young, D., & Myerson, N. (1998). The self-efficacy questionnaire for school situations: development and psychometric evaluation. Behaviour Change, 15(1), 31-40.
go back to reference Heyne, D.A, Vreeke, L., & Maric, M. (2008). School Refusal Assessment Scale-Revised (kindversie) Nederlandse vertaling en bewerking. Leiden: Universiteit Leiden. Heyne, D.A, Vreeke, L., & Maric, M. (2008). School Refusal Assessment Scale-Revised (kindversie) Nederlandse vertaling en bewerking. Leiden: Universiteit Leiden.
go back to reference Heyne, D.A, Vreeke, L., & Maric, M. (2008). School Refusal Assessment Scale-Revised (ouderversie) Nederlandse vertaling en bewerking. Leiden: Universiteit Leiden. Heyne, D.A, Vreeke, L., & Maric, M. (2008). School Refusal Assessment Scale-Revised (ouderversie) Nederlandse vertaling en bewerking. Leiden: Universiteit Leiden.
go back to reference Kearney, C.A. (2001). School refusal behaviour in youth: A functional approach to assessment and treatment. Washington, DC: American Psychological Association.CrossRef Kearney, C.A. (2001). School refusal behaviour in youth: A functional approach to assessment and treatment. Washington, DC: American Psychological Association.CrossRef
go back to reference Kearney, C.A. (2008). School absenteeism and school refusal behavior in youth: A contemporary review. Clinical Psychology Review, 28, 451-471.CrossRefPubMed Kearney, C.A. (2008). School absenteeism and school refusal behavior in youth: A contemporary review. Clinical Psychology Review, 28, 451-471.CrossRefPubMed
go back to reference Kearney, C.A., & Albano, A.M. (2004). The functional profiles of school refusal behaviour. Diagnostic aspects. Behavior Modification, 28(1), 147-161.CrossRefPubMed Kearney, C.A., & Albano, A.M. (2004). The functional profiles of school refusal behaviour. Diagnostic aspects. Behavior Modification, 28(1), 147-161.CrossRefPubMed
go back to reference King, N.J., & Bernstein, G.A. (2001). School refusal in children and adolescents: A review of the past 10 years. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40(2), 197-205.CrossRefPubMed King, N.J., & Bernstein, G.A. (2001). School refusal in children and adolescents: A review of the past 10 years. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40(2), 197-205.CrossRefPubMed
go back to reference Maric, M., Heyne, D.A., MacKinnon, D.P., van Widenfelt, B.M., & Westenberg, P.M. (2006).Cognitive mediation of cognitive-behavioural therapy outcomes for anxiety-based school refusal. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 1-16. doi:10.1017/S1352465812000756 Maric, M., Heyne, D.A., MacKinnon, D.P., van Widenfelt, B.M., & Westenberg, P.M. (2006).Cognitive mediation of cognitive-behavioural therapy outcomes for anxiety-based school refusal. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 1-16. doi:10.1017/S1352465812000756
go back to reference Maric, M., Heyne, D.A., de Heus, P., van Widenfelt, B.M., & Westenberg, P.M. (2012). The role of cognition in school refusal: An investigation of automatic thoughts and cognitive errors. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 40, 255-269.CrossRefPubMed Maric, M., Heyne, D.A., de Heus, P., van Widenfelt, B.M., & Westenberg, P.M. (2012). The role of cognition in school refusal: An investigation of automatic thoughts and cognitive errors. Behavioural and Cognitive Psychotherapy, 40, 255-269.CrossRefPubMed
go back to reference Martin, C., Cabrol, S., Bouvard, M.P., Lepine, J.P., & Mouren-Simeoni, M. (1999). Anxiety and depressive disorders in fathers and mothers of anxious school-refusing children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38(7), 916-922.CrossRefPubMed Martin, C., Cabrol, S., Bouvard, M.P., Lepine, J.P., & Mouren-Simeoni, M. (1999). Anxiety and depressive disorders in fathers and mothers of anxious school-refusing children. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 38(7), 916-922.CrossRefPubMed
go back to reference McShane, G., Walter, G., & Rey, J.M. (2001). Characteristics of adolescents with school refusal. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 35(6), 822-826.CrossRefPubMed McShane, G., Walter, G., & Rey, J.M. (2001). Characteristics of adolescents with school refusal. Australian and New Zealand Journal of Psychiatry, 35(6), 822-826.CrossRefPubMed
go back to reference Naylor, M.W., Staskowski, M., Kenney, M.C., & King, C.A. (1994). Language disorders and learning disabilities in school-refusing adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 33(9), 1331-1337.CrossRefPubMed Naylor, M.W., Staskowski, M., Kenney, M.C., & King, C.A. (1994). Language disorders and learning disabilities in school-refusing adolescents. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 33(9), 1331-1337.CrossRefPubMed
go back to reference Nienhuis, B., & Janssen, I. (2003). Schoolweigering. Stappen naar een oplossing. Kind en Adolescent Praktijk, 3: 50-56.CrossRef Nienhuis, B., & Janssen, I. (2003). Schoolweigering. Stappen naar een oplossing. Kind en Adolescent Praktijk, 3: 50-56.CrossRef
go back to reference Nienhuis, B. (2012). Schoolangst en schoolweigering bij kinderen. Houten: LannooCampus. Nienhuis, B. (2012). Schoolangst en schoolweigering bij kinderen. Houten: LannooCampus.
go back to reference Pina, A.A., Zerr, A.A., Gonzales, N.A., & Ortiz, C.D. (2009). Psychosocial interventions for school refusal behaviour in children and adolescents. Child Development Perspectives, 3(1), 11-20. Pina, A.A., Zerr, A.A., Gonzales, N.A., & Ortiz, C.D. (2009). Psychosocial interventions for school refusal behaviour in children and adolescents. Child Development Perspectives, 3(1), 11-20.
go back to reference Scharree, C.J., & van Widenfelt, B.M. (2010). Schoolweigering. In Kinderen en adolescenten; problemen en risicosituaties. Spraak, taal en leren (pp. 162-180). Bohn Stafleu van Loghem: Houten. Scharree, C.J., & van Widenfelt, B.M. (2010). Schoolweigering. In Kinderen en adolescenten; problemen en risicosituaties. Spraak, taal en leren (pp. 162-180). Bohn Stafleu van Loghem: Houten.
go back to reference Van Geffen, M., & Engelen, H. (2004). Systeembenadering bij schoolweigering. Systeemtherapie, 16(4): 197-214. Van Geffen, M., & Engelen, H. (2004). Systeembenadering bij schoolweigering. Systeemtherapie, 16(4): 197-214.
go back to reference Vuijk, P., Heyne, D.A., & van der Noll, C.W.E. (2008). @school in Rotterdam. Een studie naar de prevalentie en etiologie van verschillende typen schoolweigerend gedrag in het Rotterdamse basisonderwijs. Rotterdam; Leiden: CED-Groep; Universiteit Leiden. Vuijk, P., Heyne, D.A., & van der Noll, C.W.E. (2008). @school in Rotterdam. Een studie naar de prevalentie en etiologie van verschillende typen schoolweigerend gedrag in het Rotterdamse basisonderwijs. Rotterdam; Leiden: CED-Groep; Universiteit Leiden.
go back to reference Vuijck, P., Heyne, D.A., & van Efferen-Wiersma, E.S. (2010). @school project: Prevalentie en functies van problematisch schoolverzuim in het Rotterdamse basisonderwijs. Kind en Adolescent, 31(1): 29-40. Vuijck, P., Heyne, D.A., & van Efferen-Wiersma, E.S. (2010). @school project: Prevalentie en functies van problematisch schoolverzuim in het Rotterdamse basisonderwijs. Kind en Adolescent, 31(1): 29-40.
go back to reference Wanda, P., & Fremont, M.D. (2003). School refusal in children and adolescents. American Family Physician, 68(8): 1555-1560. Wanda, P., & Fremont, M.D. (2003). School refusal in children and adolescents. American Family Physician, 68(8): 1555-1560.
Metagegevens
Titel
De behandeling van schoolweigering bij kinderen met psychiatrische problematiek
Publicatiedatum
01-12-2013
Gepubliceerd in
GZ - Psychologie / Uitgave 8/2013
Print ISSN: 1879-5080
Elektronisch ISSN: 1879-5099
DOI
https://doi.org/10.1007/s41480-013-0063-1

Andere artikelen Uitgave 8/2013

GZ - Psychologie 8/2013 Naar de uitgave