Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-12-2013 | Wetenschap | Uitgave 8/2013

GZ - Psychologie 8/2013

De behandeling van schoolweigering bij kinderen met psychiatrische problematiek

Tijdschrift:
GZ - Psychologie > Uitgave 8/2013
Auteur:
M. Meens
Belangrijke opmerkingen
Auteur
Myrte Meens, GZ-psycholoog bij Herlaarhof, Centrum voor Kinder- en Jeugdpsychiatrie. Correspondentieadres: m.meens@rvagroep.nl
Met dank aan Arianne Struik en Irmgard Heijmans voor hun nuttige commentaar op een eerdere versie van dit artikel.

Samenvatting

Schoolweigering is een complex probleem, met een verhoogd risico op negatieve gevolgen voor de ontwikkeling van het kind. De behandeling ervan kan een moeilijk vraagstuk zijn voor de behandelaar. Er is weinig literatuur die specifiek ingaat op de behandeling van schoolweigering bij kinderen met psychiatrische problematiek. Dit artikel geeft dan ook meer inzicht hierover. Eerst wordt beschreven wat schoolweigering is, waarom kinderen school weigeren te bezoeken en welke factoren de behandeling complex maken. Er wordt ingegaan op hoe de behandelaar een adequaat behandelplan kan opstellen. Tevens worden aandachtspunten gegeven waar de behandelaar die met deze problematiek te maken krijgt, bij stil dient te staan voorafgaand aan en tijdens de behandeling.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

GZ-Psychologie

GZ-Psychologie is een onafhankelijk tijdschrift en richt zich geheel op de snelgroeiende beroepsgroep van gz-psychologen, waarvan er inmiddels meer dan 15.000 zijn. GZ-Psychologie wil de identiteit en ...

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 8/2013

GZ - Psychologie 8/2013 Naar de uitgave