Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 3/2004

01-09-2004 | Artikelen

Schoolweigering. Stappen naar een oplossing

Auteurs: Bieneke Nienhuis, Ina Janssen

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 3/2004

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

samenvatting

Schoolweigering is een zeer ingrijpende situatie in het leven van zowel kind als ouders. Niet alleen het leerproces op school, maar ook de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind wordt belemmerd. Snel en adequaat ingrijpen bij de eerste signalen van schoolweigering is essentieel voor de verdere levensloop van het kind. De school kan hierin een centrale, coördinerende rol vervullen. In dit artikel wordt een stappenplan beschreven, met behulp waarvan een traject kan worden uitgezet om een normale schoolgang te herstellen. Een intensieve samenwerking tussen school, ouders en kind, hulpverlener en leerplichtambtenaar vergroot de kans van slagen.
Literatuur
go back to reference Blagg, N.R., & Yule, W. (1984). The behavioural treatment of school refusal - a comparative study. Behaviour Research and Therapy: an International Review Journal, 22, 119-12 Blagg, N.R., & Yule, W. (1984). The behavioural treatment of school refusal - a comparative study. Behaviour Research and Therapy: an International Review Journal, 22, 119-12
go back to reference Hansen, A.M.D. & Tromp, M.H.J. (2001). Schoolfobie. In: E. de Haan, C. Dolman & A. Hansen (red.), Directieve therapie bij kinderen en adolescenten (pp. 177-189). Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Hansen, A.M.D. & Tromp, M.H.J. (2001). Schoolfobie. In: E. de Haan, C. Dolman & A. Hansen (red.), Directieve therapie bij kinderen en adolescenten (pp. 177-189). Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Hersov, L. & Berg, I. (1980). Out of school. Modern perspectives in truancy and school refusal. Chichester: John Wiley & Sons. Hersov, L. & Berg, I. (1980). Out of school. Modern perspectives in truancy and school refusal. Chichester: John Wiley & Sons.
go back to reference Heyne, D., King N.J., Tonge, B.J., Rollings, S, Young, D., Pritchard, M. & Ollendick, T.H. (2002). Evaluation of child therapy and caregiver training in the treatment of school refusal. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41, 687-695.CrossRef Heyne, D., King N.J., Tonge, B.J., Rollings, S, Young, D., Pritchard, M. & Ollendick, T.H. (2002). Evaluation of child therapy and caregiver training in the treatment of school refusal. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 41, 687-695.CrossRef
go back to reference Last, C.G., Hansen, C., & Franco, N. (1998). Cognitive-behavioural treatment of schoolphobia. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37, 404-411.CrossRef Last, C.G., Hansen, C., & Franco, N. (1998). Cognitive-behavioural treatment of schoolphobia. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 37, 404-411.CrossRef
go back to reference Sanders-Woudstra, J.A. & Witte, H.F.J. de (1996). Leerboek kinderen jeugdpsychiatrie. Assen: Van Gorcum. Sanders-Woudstra, J.A. & Witte, H.F.J. de (1996). Leerboek kinderen jeugdpsychiatrie. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Scharree, C.J. (1995). Gedragstherapeutische behandeling van schoolweigering. In: Ph.D.A. Treffers, F. Boer & M. Meijer (red.), Capita selecta uit de kinderen jeugdpsychiatrie (pp. 135-147). Leiden: Boerhaave Commissie voor Postacademisch Onderwijs in de Geneeskunde, Rijksuniversiteit Leiden. Scharree, C.J. (1995). Gedragstherapeutische behandeling van schoolweigering. In: Ph.D.A. Treffers, F. Boer & M. Meijer (red.), Capita selecta uit de kinderen jeugdpsychiatrie (pp. 135-147). Leiden: Boerhaave Commissie voor Postacademisch Onderwijs in de Geneeskunde, Rijksuniversiteit Leiden.
go back to reference Scholing, A. & Braet, C. (2002). Angststoornissen bij kinderen. Praktijkreeks Gedragstherapie Deel 15. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum. Scholing, A. & Braet, C. (2002). Angststoornissen bij kinderen. Praktijkreeks Gedragstherapie Deel 15. Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.
go back to reference Stevens, L.M. (1998). Responsief onderwijs. In: P. Ghesquière & A.J.J.M. Ruijssenaars (red.), Ernstige leeren gedragsproblemen op school (pp. 17-28). Leuven/Amersfoort: Acco. Stevens, L.M. (1998). Responsief onderwijs. In: P. Ghesquière & A.J.J.M. Ruijssenaars (red.), Ernstige leeren gedragsproblemen op school (pp. 17-28). Leuven/Amersfoort: Acco.
go back to reference Verhulst, F.C. (1994). Inleiding in de kinderen jeugdpsychiatrie. Assen: Van Gorcum. Verhulst, F.C. (1994). Inleiding in de kinderen jeugdpsychiatrie. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Verhulst, F.C., Verheij, F. & Ferdinand, R.F. (2003). Kinderen jeugdpsychiatrie. Assen: Koninklijke Van Gorcum. Verhulst, F.C., Verheij, F. & Ferdinand, R.F. (2003). Kinderen jeugdpsychiatrie. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
go back to reference Wit, J. de, Veer, G. van der, & Slot, N.W. (1995). Psychologie van de adolescentie. Ontwikkeling en hulpverlening. Baarn: Intro. Wit, J. de, Veer, G. van der, & Slot, N.W. (1995). Psychologie van de adolescentie. Ontwikkeling en hulpverlening. Baarn: Intro.
Metagegevens
Titel
Schoolweigering. Stappen naar een oplossing
Auteurs
Bieneke Nienhuis
Ina Janssen
Publicatiedatum
01-09-2004
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 3/2004
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059509

Andere artikelen Uitgave 3/2004

Kind & Adolescent Praktijk 3/2004 Naar de uitgave

Ten geleide

Ten geleide