Skip to main content
Top
Gepubliceerd in:

01-09-2017 | Beschouwing

De aios in the lead!

Auteurs: Nynke van Dijk, Judy van Es, Mechteld Visser, Jettie Bont

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 9/2017

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Van Dijk N, Van Es JM, Visser MRM, Bont J. De aios in the lead! Huisarts Wet 2017;60(9):447-9.
Als huisarts moet je je continu blijven ontwikkelen. Je wilt op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen en de ontstane hiaten in je kennis en vaardigheden voortdurend wegwerken. Oftewel levenslang leren. Op het AMC leren wij onze aios de vaardigheden om zichzelf continu te blijven ontwikkelen, onder het motto ‘aios in the lead’. Dit betekent dat de aios meer dan voorheen gestimuleerd worden in het maken van eigen keuzen binnen het opleidingsprogramma, terwijl ze getraind en gecoacht worden om de juiste keuzen te maken. Daarvoor moet het programma beter aansluiten bij de ontwikkelingsbehoeften van aios en de ontwikkeling van het zelfregulerend leren ondersteunen. Dat kan op de werkplek door een explicietere keuze voor praktijk, actief in te zetten op de eigen leerdoelen en sturing van patiëntenstromen. Tijdens het instituutsonderwijs gaat het vooral om just-in-time learning en flexibel in te zetten onderwijs op niveau, met behoud van veilige en vaste groepen, en een focus op toepassing van kennis in plaats van kennisoverdracht. Dit vergt coaching, begeleiding en vooral een voorbeeldrol van onze opleiders en docenten. Door op die manier aios de leiding te laten nemen over hun eigen opleiding, maken zij effectiever gebruik van de beschikbare opleidingstijd en bereiden we ze beter voor op een leven lang leren.
Literatuur
1.
go back to reference Murdoch-Eaton D, Whittle S. Generic skills in medical education: developing the tools for successful lifelong learning. Med Educ 2012;46:120–8.PubMed Murdoch-Eaton D, Whittle S. Generic skills in medical education: developing the tools for successful lifelong learning. Med Educ 2012;46:120–8.PubMed
2.
go back to reference Zalinge E van. Huisartsgeneeskunde AMC-UvA 1965-2010. Een kleine geschiedenis. Amsterdam: AMC-UvA, 2012. Zalinge E van. Huisartsgeneeskunde AMC-UvA 1965-2010. Een kleine geschiedenis. Amsterdam: AMC-UvA, 2012.
3.
go back to reference Huisartsopleiding Nederland. Landelijk opleidingsplan voor de opleiding tot huisarts. Utrecht: Huisartsopleiding Nederland, 2016. Huisartsopleiding Nederland. Landelijk opleidingsplan voor de opleiding tot huisarts. Utrecht: Huisartsopleiding Nederland, 2016.
4.
go back to reference Davis DA, Mazmanian PE, Fordis M, Van Harrison R, Thorpe KE, Perrier L. Accuracy of physician self-assessment compared with observed measures of competence: a systematic review. JAMA 2006;296:1094–102.CrossRefPubMed Davis DA, Mazmanian PE, Fordis M, Van Harrison R, Thorpe KE, Perrier L. Accuracy of physician self-assessment compared with observed measures of competence: a systematic review. JAMA 2006;296:1094–102.CrossRefPubMed
5.
go back to reference Harrison C, Hogg W. Why do doctors attend traditional CME events if they don't change what they do in their surgeries? Evaluation of doctors' reasons for attending a traditional CME programme. Med Educ 2003;37:884–8.CrossRefPubMed Harrison C, Hogg W. Why do doctors attend traditional CME events if they don't change what they do in their surgeries? Evaluation of doctors' reasons for attending a traditional CME programme. Med Educ 2003;37:884–8.CrossRefPubMed
6.
go back to reference Kelly MH, Murray TS. Motivation of general practitioners attending postgraduate education. Br J Gen Pract 1996;46:353–6.PubMed Kelly MH, Murray TS. Motivation of general practitioners attending postgraduate education. Br J Gen Pract 1996;46:353–6.PubMed
8.
go back to reference Projectgroep actualisatie competentieprofiel van de huisarts. Competentieprofiel van de huisarts. Utrecht: LHV/Huisartsopleiding Nederland/NHG, 2016. Projectgroep actualisatie competentieprofiel van de huisarts. Competentieprofiel van de huisarts. Utrecht: LHV/Huisartsopleiding Nederland/NHG, 2016.
9.
go back to reference Berkhout JJ. Medical students' self-regulated learning in clinical contexts. Proefschrift. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2017. Berkhout JJ. Medical students' self-regulated learning in clinical contexts. Proefschrift. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2017.
10.
go back to reference Sitzmann T, Ely K. A meta-analysis of self-regulated learning in work-related training and educational attainment: what we know and where we need to go. Psychol Bull 2011;137:421–42.CrossRefPubMed Sitzmann T, Ely K. A meta-analysis of self-regulated learning in work-related training and educational attainment: what we know and where we need to go. Psychol Bull 2011;137:421–42.CrossRefPubMed
11.
go back to reference Sagasser MH, Kramer AW, Vleuten CP van der. How do postgraduate GP trainees regulate their learning and what helps and hinders them? A qualitative study. BMC Med Educ 2012;12:6–7.CrossRef Sagasser MH, Kramer AW, Vleuten CP van der. How do postgraduate GP trainees regulate their learning and what helps and hinders them? A qualitative study. BMC Med Educ 2012;12:6–7.CrossRef
12.
go back to reference Sagasser MH, Kramer AW, Fluit CR, Weel C van, Vleuten CP van der. Self-entrustment: how trainees' self-regulated learning supports participation in the workplace. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2016;Epub ahead of print. Sagasser MH, Kramer AW, Fluit CR, Weel C van, Vleuten CP van der. Self-entrustment: how trainees' self-regulated learning supports participation in the workplace. Adv Health Sci Educ Theory Pract 2016;Epub ahead of print.
13.
go back to reference Jong J de, Visser MR, Mohrs J, Wieringa-de Waard M. Opening the black box: the patient mix of GP trainees. Br J Gen Pract 2011;61:e650–7.PubMed Jong J de, Visser MR, Mohrs J, Wieringa-de Waard M. Opening the black box: the patient mix of GP trainees. Br J Gen Pract 2011;61:e650–7.PubMed
14.
go back to reference Weaver SJ, Newman-Toker DE, Rosen MA. Reducing cognitive skill decay and diagnostic error: theory-based practices for continuing education in health care. J Contin Educ Health Prof 2012;32:269–78.CrossRefPubMed Weaver SJ, Newman-Toker DE, Rosen MA. Reducing cognitive skill decay and diagnostic error: theory-based practices for continuing education in health care. J Contin Educ Health Prof 2012;32:269–78.CrossRefPubMed
15.
go back to reference Rutt G, Eccles J. The role of group work in teaching general practice specialty registrars. Educ Prim Care 2008;19:506–13. Rutt G, Eccles J. The role of group work in teaching general practice specialty registrars. Educ Prim Care 2008;19:506–13.
16.
go back to reference Veen M, Sliedrecht KY, Bierma-Zeinstra S, Bareman F. Waarover gaat het uitwisselen van ervaringen in de huisartsopleiding? Huisarts Wet 2016;3:124–5. Veen M, Sliedrecht KY, Bierma-Zeinstra S, Bareman F. Waarover gaat het uitwisselen van ervaringen in de huisartsopleiding? Huisarts Wet 2016;3:124–5.
17.
go back to reference Lockspeiser TM, Li ST, Burke AE, Rosenberg AA, Dunbar AE 3rd, Gifford KA, et al. In pursuit of meaningful use of learning goals in residency: a qualitative study of pediatric residents. Acad Med 2016;91:839–46.CrossRefPubMed Lockspeiser TM, Li ST, Burke AE, Rosenberg AA, Dunbar AE 3rd, Gifford KA, et al. In pursuit of meaningful use of learning goals in residency: a qualitative study of pediatric residents. Acad Med 2016;91:839–46.CrossRefPubMed
18.
go back to reference Peters S, Clarebout G, Diemers A, Delvaux N, Verburgh A, Aertgeerts B, et al. Enhancing the connection between the classroom and the clinical workplace: a systematic review. Perspect Med Educ 2017;Epub ahead of print. Peters S, Clarebout G, Diemers A, Delvaux N, Verburgh A, Aertgeerts B, et al. Enhancing the connection between the classroom and the clinical workplace: a systematic review. Perspect Med Educ 2017;Epub ahead of print.
Metagegevens
Titel
De aios in the lead!
Auteurs
Nynke van Dijk
Judy van Es
Mechteld Visser
Jettie Bont
Publicatiedatum
01-09-2017
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 9/2017
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/s12445-017-0276-4