Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

04-08-2019 | Empirical Research | Uitgave 4/2020

Journal of Youth and Adolescence 4/2020

Critical Reflection and Positive Youth Development among White and Black Adolescents: Is Understanding Inequality Connected to Thriving?

Tijdschrift:
Journal of Youth and Adolescence > Uitgave 4/2020
Auteurs:
Corine P. Tyler, G. John Geldhof, Katrina L. Black, Edmond P. Bowers
Belangrijke opmerkingen
Publisher’s note: Springer Nature remains neutral with regard to jurisdictional claims in published maps and institutional affiliations.

Abstract

Critical consciousness supports youth’s development and participation in civil society, yet it remains unclear how this process is connected to indicators of thriving, such as the Five Cs. This study examined critical reflection—a component of critical consciousness—and the Five Cs among 515 youth (Mage = 13.38; 46.47% female): White youth attending middle-income schools (N = 112), White youth attending low-income schools (N = 250), and Black youth attending low-income schools (N = 153). Black youth attending low-income schools had the highest critical racial reflection and White youth attending low-income schools had the lowest critical socioeconomic reflection. Critical reflection was negatively associated with some of the Five Cs, but only among White youth. The implications of these findings and suggestions for future research are provided.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2020

Journal of Youth and Adolescence 4/2020 Naar de uitgave