Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2007 | Original Paper | Uitgave 3/2007

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2007

Correlates of Depressive Disorders in the Quebec General Population 6 to 14 Years of Age

Tijdschrift:
Research on Child and Adolescent Psychopathology > Uitgave 3/2007
Auteurs:
Lise Bergeron, Jean-Pierre Valla, Nicole Smolla, Geneviève Piché, Claude Berthiaume, Marie St.-Georges

Abstract

There are relatively few community-based epidemiological studies in which correlates of depressive disorders were identified through multivariate analyses in children and adolescents aged 6--14 years. Moreover, several family characteristics (e.g., parent-child relationship) have never been explored in this regard. The purpose of this study was twofold. Using data from the Quebec Child Mental Health Survey, it sought: (1) to identify psychosocial correlates associated with depressive disorder in two age-groups (6--11 and 12-14 years) according to informant (child/adolescent, parent); and (2) to interpret the relative importance of correlates by ranking variables according to strength and consistency of association across age-groups. Logistic regression models show correlates to be inconsistent across informants. The ranking of correlates indicates a major contribution of only-child status/ordinal position, parent's major depressive disorder, stressful family events, and parent-child relationship, thereby supporting the hypothesis of the relevance of family context in the development of depression.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 3/2007

Journal of Abnormal Child Psychology 3/2007 Naar de uitgave