Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap 10/2001

01-10-2001 | Onderzoek

Continuïteit tijdens de waarneemdienst: de behoefte aan het medisch dossier

Auteurs: Henk Schers, Paul Giesen, Sandra Raes, Henk van den Hoogen, Wil van den Bosch

Gepubliceerd in: Huisarts en wetenschap | Uitgave 10/2001

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Abstract Schers HJ, Giesen PHJ, Raes SA, Van den Hoogen HJM, Van den Bosch WJHM. Continuïteit tijdens de waarneemdienst; de behoefte aan het medisch dossier. Huisarts Wet 2001:44(10):412-8.

Doel Vaststellen hoe vaak en aan welke informatie uit het dossier huisartsen tijdens de waarneemdienst behoefte hebben. Exploreren van de invloed van het ontbreken ervan op het beleid.
Methode Observatie van arts-patiëntcontacten tijdens de dienst en registratie van voorkennis die aan bod kwam. Mondelinge afname van een vragenlijst bij de dienstdoende huisarts naar de behoefte aan het dossier. Telefonische afname van een vragenlijst bij de eigen huisarts.
Resultaten De dienstdoende huisarts had in 26% van de contacten behoefte aan het dossier, vooral aan informatie over vroegere ziekten, eerdere episodes van dezelfde klacht en chronische ziekten. Er was nauwelijks behoefte aan privacygevoelige informatie. De eigen huisartsen vonden voor 42% van de dienstcontacten voorkennis over de patiënt relevant. Deze kwam in de helft van de contacten niet ter sprake. Er was discrepantie tussen de behoefte aan voorkennis van de dienstdoende huisarts en de mate waarin de eigen huisarts deze relevant vond.
Conclusie Meer onderzoek is nodig naar de waarde van het kunnen beschikken over het dossier tijdens de dienst. Een mogelijkheid om privacygevoelige informatie in het dossier te scheiden van strikt medische informatie zou aanknopingspunten kunnen bieden om aan de behoefte van de dienstdoende huisarts tegemoet te komen.
Literatuur
go back to reference Fleming DM. Continuity of care: a concept revisited. Eur J Gen Pract 2000;6:140-5.CrossRef Fleming DM. Continuity of care: a concept revisited. Eur J Gen Pract 2000;6:140-5.CrossRef
go back to reference Verblackt B. Makkelijker gezegd dan gedaan. Med Contact 2000;55:425-8. Verblackt B. Makkelijker gezegd dan gedaan. Med Contact 2000;55:425-8.
go back to reference Giesen PHJ, Haandrikman LGR, Broens S, Schreuder JLM, Mokkink HGA. Centrale huisartsenposten: wordt de huisarts er beter van? Huisarts Wet 2000;43:508-10. Giesen PHJ, Haandrikman LGR, Broens S, Schreuder JLM, Mokkink HGA. Centrale huisartsenposten: wordt de huisarts er beter van? Huisarts Wet 2000;43:508-10.
go back to reference Van der Werf GTh, Zaat JOM. Schaalvergroting bij spoedeisende zorg: een bedreiging van de continuïteit van zorg? Huisarts Wet 2000;43:495-6. Van der Werf GTh, Zaat JOM. Schaalvergroting bij spoedeisende zorg: een bedreiging van de continuïteit van zorg? Huisarts Wet 2000;43:495-6.
go back to reference Hansen BL, Munck A. Out-of-hours service in Denmark: the effect of a structural change. Br J Gen Pract 1998;48:1497-9.PubMed Hansen BL, Munck A. Out-of-hours service in Denmark: the effect of a structural change. Br J Gen Pract 1998;48:1497-9.PubMed
go back to reference Hopton J, Hogg R, McKee I. Patients' accounts of calling the doctor out of hours: qualitative study in one general practice. BMJ 1996;313:991-4.PubMed Hopton J, Hogg R, McKee I. Patients' accounts of calling the doctor out of hours: qualitative study in one general practice. BMJ 1996;313:991-4.PubMed
go back to reference Van Wieringen AJ, IJzermans CJ, Vrakking AW, Van Weert HJM, Sixma H, Bindels PJE. Gebruikers oordelen over de huisartsenpost. Huisarts Wet 2000;43:518-20. Van Wieringen AJ, IJzermans CJ, Vrakking AW, Van Weert HJM, Sixma H, Bindels PJE. Gebruikers oordelen over de huisartsenpost. Huisarts Wet 2000;43:518-20.
go back to reference Blankenstein AH, Van Staveren G, Van Hensbergen W, Van der Horst HE. Persoonsgerichte continuïteit Huisarts Wet 1996;39:202-6. Blankenstein AH, Van Staveren G, Van Hensbergen W, Van der Horst HE. Persoonsgerichte continuïteit Huisarts Wet 1996;39:202-6.
go back to reference Hjortdahl P. Continuity of care: General Practitioners' knowledge about, and sense of responsibility toward their patients. Fam Pract 1992;9:3-9.CrossRefPubMed Hjortdahl P. Continuity of care: General Practitioners' knowledge about, and sense of responsibility toward their patients. Fam Pract 1992;9:3-9.CrossRefPubMed
go back to reference Van solistisch werken naar samenwerken. Coöperatieve Huisartsendienst Nijmegen: meer kwaliteit, minder last. Med Contact 1999;54:1445-7. Van solistisch werken naar samenwerken. Coöperatieve Huisartsendienst Nijmegen: meer kwaliteit, minder last. Med Contact 1999;54:1445-7.
go back to reference Hjortdahl P. The influence of general practitioners' knowledge about their patients on the clinical decision-making process. Scand J Prim Health Care 1992;10:290-4.CrossRefPubMed Hjortdahl P. The influence of general practitioners' knowledge about their patients on the clinical decision-making process. Scand J Prim Health Care 1992;10:290-4.CrossRefPubMed
go back to reference Hjortdahl P, Borchgrevink CF. Continuity of care: influence of general practioners' knowledge about their patients on the use of resources in consultations. BMJ 1991;303:1181-4.CrossRefPubMed Hjortdahl P, Borchgrevink CF. Continuity of care: influence of general practioners' knowledge about their patients on the use of resources in consultations. BMJ 1991;303:1181-4.CrossRefPubMed
go back to reference Jones I, Morrell D. General practitioners' background knowledge of their patients. Fam Pract 1995;12:49-53.CrossRefPubMed Jones I, Morrell D. General practitioners' background knowledge of their patients. Fam Pract 1995;12:49-53.CrossRefPubMed
go back to reference Stewart MA, Buck CW. Physicians' knowledge of and response to patients' problems. Med Care 1977;15:578-85.CrossRefPubMed Stewart MA, Buck CW. Physicians' knowledge of and response to patients' problems. Med Care 1977;15:578-85.CrossRefPubMed
go back to reference Hobus PPM, Schmidt HG, Boshuizen HPA, Patel VL. Contextual factors in the activation of first diagnostic hypothese: expert-novice differences. Med Ed 1987;471-6. Hobus PPM, Schmidt HG, Boshuizen HPA, Patel VL. Contextual factors in the activation of first diagnostic hypothese: expert-novice differences. Med Ed 1987;471-6.
go back to reference Rethans JJ, Westin S, Hays R. Methods for quality assessment in general practice. Fam Pract 1996;13:468-76.CrossRefPubMed Rethans JJ, Westin S, Hays R. Methods for quality assessment in general practice. Fam Pract 1996;13:468-76.CrossRefPubMed
go back to reference Perry JR, Caine N. General practitioners' knowledge about patients and use of medical records in out of hours calls. Br J Gen Pract 1990;40:190-3.PubMed Perry JR, Caine N. General practitioners' knowledge about patients and use of medical records in out of hours calls. Br J Gen Pract 1990;40:190-3.PubMed
go back to reference Van der Kam WJ, Moorman PW, Koppejan-Mulder MJ. Effects of electronic communication in general practice. Int J Med Inf 2000;60:59-70.CrossRef Van der Kam WJ, Moorman PW, Koppejan-Mulder MJ. Effects of electronic communication in general practice. Int J Med Inf 2000;60:59-70.CrossRef
go back to reference Jerant AF, Hill DB. Does the use of electronic medical records improve surrogate patient outcomes in outpatient settings? J Fam Pract 2000;49:349-57.PubMed Jerant AF, Hill DB. Does the use of electronic medical records improve surrogate patient outcomes in outpatient settings? J Fam Pract 2000;49:349-57.PubMed
go back to reference Darnell JC, Hiner SL, Neill PJ, Mamlin JJ, McDonald CJ, Hui SL, et al. After-hours telephone access to physicians with access to computerized medical records. Experience in an innercity general medicine clinic. Med Care 1985;23:20-6.CrossRefPubMed Darnell JC, Hiner SL, Neill PJ, Mamlin JJ, McDonald CJ, Hui SL, et al. After-hours telephone access to physicians with access to computerized medical records. Experience in an innercity general medicine clinic. Med Care 1985;23:20-6.CrossRefPubMed
go back to reference Avery AJ, Groom L, Boot D, Earwicker S, Carlisle R. What problems do patients present with outside normal general practice surgery hours? A prospective study of the use of general practice and accident and emergency services. J Public Health Med 1999;21:88-94.CrossRefPubMed Avery AJ, Groom L, Boot D, Earwicker S, Carlisle R. What problems do patients present with outside normal general practice surgery hours? A prospective study of the use of general practice and accident and emergency services. J Public Health Med 1999;21:88-94.CrossRefPubMed
go back to reference Carman D, Britten N. Confidentiality of medical records: the patient's perspective. Br J Gen Pract 1995;45:485-8.PubMed Carman D, Britten N. Confidentiality of medical records: the patient's perspective. Br J Gen Pract 1995;45:485-8.PubMed
Metagegevens
Titel
Continuïteit tijdens de waarneemdienst: de behoefte aan het medisch dossier
Auteurs
Henk Schers
Paul Giesen
Sandra Raes
Henk van den Hoogen
Wil van den Bosch
Publicatiedatum
01-10-2001
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Huisarts en wetenschap / Uitgave 10/2001
Print ISSN: 0018-7070
Elektronisch ISSN: 1876-5912
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082439

Andere artikelen Uitgave 10/2001

Huisarts en wetenschap 10/2001 Naar de uitgave

Proefschriften

Depressie</KO>

Journaal

Wonca 2002