Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Psychopraktijk 6/2012

01-11-2012 | Online

Computergestuurde training om negatieve interpretaties bij angst te veranderen

Auteur: Elske Salemink

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 6/2012

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Volgens cognitieve theorieën spelen negatieve interpretaties een belangrijke rol bij het ontstaan en instandhouding van pathologische angst. De eerste onderzoeksresultaten wijzen erop dat computergestuurde training deze interpretaties kan beïnvloeden en zo angst kan verminderen.
Voetnoten
1
Beck AT ea (1985) Anxiety disorders and phobias: A cognitive perspective. New York: Basic Books
 
2
Pury CLS (2002) Information-processing predictors of emotional response to stress. Cognition and emotion 16: 667-683
 
3
Mathews A & Mackintosh B (2000) Induced emotional interpretation bias and anxiety. Journal of abnormal psychology 109: 602-615
 
4
Hallion LS & Ruscio AM (2011) A meta-analysis of the effect of cognitive bias modification on anxiety and depression. Psychological bulletin 137: 940-958
 
5
Salemink E ea (2007) Trained interpretive bias: Validity and effects on anxiety. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry 38: 212-224
 
6
Franklin ME ea (2005) Interpretation bias: A comparison of treated social phobics, untreated social phobics, and controls. Cognitive therapy and research 29: 289-300
 
7
Hofmann SG ea (2007) Preliminary evidence for cognitive mediation during cognitive-behavioral therapy of panic disorder. Journal of consulting and clinical psychology 75: 374-379
 
8
Salemink E ea (2009) Effects of positive interpretive bias modification in highly anxious individuals. Journal of anxiety disorders 23: 676-683
 
9
Hayes S ea (2010) The effects of modifying interpretation bias on worry in generalized anxiety disorder. Behaviour research and therapy 48: 171-178
 
10
Brosan L ea (2011) Cognitive bias modification for attention and interpretation reduces trait and state anxiety in anxious patients referred to an out-patient service: Results from a pilot study. Journal of behavior therapy and experimental psychiatry 42: 258-264
 
11
Salemink E & Wiers RW (2011) Modifying threat-related interpretive bias in adolescents. Journal of abnormal child psychology 39: 967-976
 
12
Prins PJM ea (2011) Gebruik je hersens! Het verbeteren van executieve functies bij kinderen door oefening en training. De psycholoog 46: 38-48
 
13
Deursen DS van ea (2009) Het hertrainen van automatische cognitieve processen bij angst en verslavingsproblematiek. GZ-psychologie 2: 24-31
 
Metagegevens
Titel
Computergestuurde training om negatieve interpretaties bij angst te veranderen
Auteur
Elske Salemink
Publicatiedatum
01-11-2012
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 6/2012
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/s13170-012-0089-x

Andere artikelen Uitgave 6/2012

Psychopraktijk 6/2012 Naar de uitgave