Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk 1/2005

01-03-2005 | Artikelen

Cognitieve therapie bij een veertienjarige angstige adolescent zonder vermijdingsgedrag

Auteur: Yaron Kaldenbach

Gepubliceerd in: Kind & Adolescent Praktijk | Uitgave 1/2005

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Tim is een veertienjarige jongen met een gegeneraliseerde angststoornis en een dysthyme stoornis. Bijzonder is dat er geen sprake is van vermijdingsgedrag. Ook subtielere vormen van vermijding en veiligheidsgedragingen zijn niet aan de orde. Hoewel de angsten zijn gedrag nauwelijks lijken te sturen, is er een grote lijdensdruk. De therapeut moet creatief zijn. De 'standaard’ gedragstherapeutische aanpak, met gebruikelijke technieken als graduele exposure volgens een in moeilijkheid oplopende angsthiërarchie, zal weinig effect sorteren. Er wordt daarom gekozen voor een cognitieve therapie en ontspanningstraining. Beoogd resultaat is angstreductie, te bereiken via het uitdagen van disfunctionele cognities en deze te vervangen door alternatieve, meer reële en helpende gedachten.
Voetnoten
1
De lezer zal bij deze vraag wellicht denken dat de therapeut hier een poging tot humor doet of Tim enigszins belachelijk probeert te maken (het antwoord op de vraag is immers bij voorbaat helder: Tim leeft nog, anders was hij nu niet in therapie). Aangezien gebeurtenissen en gedragingen uit het verleden een belangrijke voorspeller voor toekomstig gedrag zijn, is deze vraag echter wel degelijk relevant.
 
2
Tim heeft inderdaad gelijk. Rachmans bekende theorie over de ‘three pathways to fear‘laat zien dat angst ook door overdracht van negatieve informatie kan worden overgebracht op anderen. Angst is dus soms wel degelijk ‘besmettelijk’ (Rachman, 1977), hoewel ander onderzoek (Field e.a., 2001) gelukkig ook nuanceert dat dit onder meer afhangt van hoe men de bron taxeert (van volwassenen wordt veel eerder angst ‘overgenomen’ dan van kinderen).
 
Literatuur
go back to reference American Psychiatric Association (2001). Beknopte handleiding bij de diagnostische criteria van de DSM-IV-TR.Lisse: Swets & Zeitlinger Publishers. American Psychiatric Association (2001). Beknopte handleiding bij de diagnostische criteria van de DSM-IV-TR.Lisse: Swets & Zeitlinger Publishers.
go back to reference Bögels, S. (2002a). Cognitieve gedragstherapie - werkboek voor de jeugdige.Universiteit Maastricht. Bögels, S. (2002a). Cognitieve gedragstherapie - werkboek voor de jeugdige.Universiteit Maastricht.
go back to reference Bögels, S. (2002b). CBT voor het kind alleen, therapeutendraaiboek; MC-studie behandeling kinderen met angststoornissen.Universiteit Maastricht. Bögels, S. (2002b). CBT voor het kind alleen, therapeutendraaiboek; MC-studie behandeling kinderen met angststoornissen.Universiteit Maastricht.
go back to reference Elgersma, H.J. & Arntz, A. (2004). Protocollaire behandeling van patiënten met een gegeneraliseerde angststoornis: cognitieve therapie. In: G.P.J. Keijsers, A. van Minnen & C.A.L. Hoogduin (red.), Protocollaire behandelingen in de ambulante geestelijke gezondheidszorg - deel I (pp. 98-124). Houten: Bohn Stafleu van Loghum. Elgersma, H.J. & Arntz, A. (2004). Protocollaire behandeling van patiënten met een gegeneraliseerde angststoornis: cognitieve therapie. In: G.P.J. Keijsers, A. van Minnen & C.A.L. Hoogduin (red.), Protocollaire behandelingen in de ambulante geestelijke gezondheidszorg - deel I (pp. 98-124). Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Field, A.P., Argyris, N.G. & Knowles, K.A. (2001). Who's afraid of the big bad wolf: a prospective paradigm to test Rachman's indirect pathways in children. Behaviour Research and Therapy,39 (11), pp. 1259-1276. Field, A.P., Argyris, N.G. & Knowles, K.A. (2001). Who's afraid of the big bad wolf: a prospective paradigm to test Rachman's indirect pathways in children. Behaviour Research and Therapy,39 (11), pp. 1259-1276.
go back to reference Friedberg, R.D. & McClure, J.M. (2002). Clinical practice of cognitive therapy with children and adolescents: the nuts and bolts.New York/London: The Guilford Press. Friedberg, R.D. & McClure, J.M. (2002). Clinical practice of cognitive therapy with children and adolescents: the nuts and bolts.New York/London: The Guilford Press.
go back to reference Gaag, M. van der, Valmaggia, L., Van Meer, R. & Slooff, C.J. (2000). Gedachten uitpluizen: een cognitief gedragstherapeutische toolkit voor de behandeling van wanen en hallucinaties. Nieuwegein: Eli Lilly (programma te downloaden via www.cgtforum.nl). Gaag, M. van der, Valmaggia, L., Van Meer, R. & Slooff, C.J. (2000). Gedachten uitpluizen: een cognitief gedragstherapeutische toolkit voor de behandeling van wanen en hallucinaties. Nieuwegein: Eli Lilly (programma te downloaden via www.​cgtforum.​nl).
go back to reference Kaldenbach, Y (2003). Humor binnen de hulpverlening: kracht of kwetsbaarheid? Tijdschrift voor Sociaal Pedagogische Hulpverlening,51, pp. 32-35. Kaldenbach, Y (2003). Humor binnen de hulpverlening: kracht of kwetsbaarheid? Tijdschrift voor Sociaal Pedagogische Hulpverlening,51, pp. 32-35.
go back to reference Korrelboom, C.W. & Kernkamp, J.H.B. (1999). Gedragstherapie. Basiskennis voor de praktijk van de psychotherapie.Muiderberg: Coutinho. Korrelboom, C.W. & Kernkamp, J.H.B. (1999). Gedragstherapie. Basiskennis voor de praktijk van de psychotherapie.Muiderberg: Coutinho.
go back to reference Lange, A. (2000). Gedragsverandering in gezinnen. Groningen: Wolters-Noordhoff. Lange, A. (2000). Gedragsverandering in gezinnen. Groningen: Wolters-Noordhoff.
go back to reference Muris, P., Hoeve, I., Meesters, C. & Mayer, B. (2004). Children's perception and interpretation of anxiety-related physical symptoms. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 35 (3), pp. 233-244. Muris, P., Hoeve, I., Meesters, C. & Mayer, B. (2004). Children's perception and interpretation of anxiety-related physical symptoms. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 35 (3), pp. 233-244.
go back to reference Muris, P., Jacques, P. & Mayer, B. (2004). The stability of threat perception abnormalities and anxiety disorder symptoms in non-clinical children. Child Psychiatry and Human Development 34 (3), pp. 251-265. Muris, P., Jacques, P. & Mayer, B. (2004). The stability of threat perception abnormalities and anxiety disorder symptoms in non-clinical children. Child Psychiatry and Human Development 34 (3), pp. 251-265.
go back to reference Orlemans, J.W.G., Eelen, P. & Hermans, D. (1995). Inleiding tot de gedragstherapie.Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum. Orlemans, J.W.G., Eelen, P. & Hermans, D. (1995). Inleiding tot de gedragstherapie.Houten/Diegem: Bohn Stafleu van Loghum.
go back to reference Rachman, S. (1977). The conditioning theory of fear acquisition: A critical examination. Behaviour Research and Therapy, 19, pp. 439-447. Rachman, S. (1977). The conditioning theory of fear acquisition: A critical examination. Behaviour Research and Therapy, 19, pp. 439-447.
go back to reference Rombouts, A.J.A.J. (1988). G-Training. Ongepubliceerde cursus. Rombouts, A.J.A.J. (1988). G-Training. Ongepubliceerde cursus.
Metagegevens
Titel
Cognitieve therapie bij een veertienjarige angstige adolescent zonder vermijdingsgedrag
Auteur
Yaron Kaldenbach
Publicatiedatum
01-03-2005
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind & Adolescent Praktijk / Uitgave 1/2005
Print ISSN: 1571-4136
Elektronisch ISSN: 1875-7065
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03059562

Andere artikelen Uitgave 1/2005

Kind & Adolescent Praktijk 1/2005 Naar de uitgave