Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

17-07-2015 | Brief Report | Uitgave 12/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2015

Brief Report: A Pilot Study of Parent–Child Biobehavioral Synchrony in Autism Spectrum Disorder

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 12/2015
Auteurs:
Jason K. Baker, Rachel M. Fenning, Mariann A. Howland, Brian R. Baucom, Jacquelyn Moffitt, Stephen A. Erath
Belangrijke opmerkingen
Portions of this manuscript were presented at the 2014 Gatlinburg Conference on Research and Theory in Intellectual and Developmental Disabilities.

Abstract

The theory of biobehavioral synchrony proposes that the predictive power of parent–child attunement likely lies in the manner with which behaviors are aligned with relevant biological processes. Symptoms of autism spectrum disorder (ASD) may challenge the formation of behavioral and physiological synchrony, but maintenance of such parent–child attunement could prove beneficial. The present study is the first to examine parent–child physiological synchrony in ASD. Parent and child electrodermal activity (EDA) was measured continuously during naturalistic free play. Parent–child EDA synchrony (positive covariation) was positively correlated with observed parent–child emotional attunement. Hierarchical linear modeling revealed that child ASD symptoms moderated the association between parent EDA and child EDA, such that EDA synchrony was stronger for children with lower ASD symptom levels.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijf je als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen jouw vak. Met het online abonnement heb je toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kun je op je gemak en wanneer het jou het beste uitkomt verdiepen in jouw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 12/2015

Journal of Autism and Developmental Disorders 12/2015 Naar de uitgave