Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 4/2008

01-04-2008 | Spectrum

BOP: samen de kenniscirkel rond maken!

Auteur: Dr. Jolanda F E M Keijsers

Gepubliceerd in: TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen | Uitgave 4/2008

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

De kenniscirkel zoals gepresenteerd in het boek “Gezond effect bevorderen” vat op eenvoudige wijze het cyclische proces van kennismanagement samen. Het model visualiseert niet expliciet de kennispartijen in de driehoek beleid, onderzoek en praktijk (BOP), waarin het proces en effect van gezondheidsbevordering zich voltrekt. In de onderscheiden stappen van kennis ontwikkelen, delen, wegen en gebruiken zijn immers steeds drie professionele perspectieven aan de orde: die van beleidsmakers, onderzoekers en praktijkwerkers. Crux voor succesvol kennismanagement is de interactie en samenwerking tussen BOP in al deze stappen. En juist in die interactie en samenwerking op basis van gelijkwaardigheid is nog een wereld te winnen. Het is de driehoek BOP die de kenniscirkel rond maakt! Praktijkwerkers moeten weten hoe ze het beste in dat spanningsveld kunnen werken. De NVPG helpt hen daarbij.
Literatuur
1.
go back to reference Gezondheidsraad. Van implementeren naar leren: het belang van een tweerichtingsverkeer tussen praktijk en wetenschap in de gezondheidszorg. Den Haag: Gezondheidsraad, 2000. Gezondheidsraad. Van implementeren naar leren: het belang van een tweerichtingsverkeer tussen praktijk en wetenschap in de gezondheidszorg. Den Haag: Gezondheidsraad, 2000.
2.
go back to reference Broekkamp H, Hout-Wolters van B. De kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk. Een overzichtsstudie van problemen, oorzaken en oplossingen. Kohnstamm Kennisreeks. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2006. Broekkamp H, Hout-Wolters van B. De kloof tussen onderwijsonderzoek en onderwijspraktijk. Een overzichtsstudie van problemen, oorzaken en oplossingen. Kohnstamm Kennisreeks. Amsterdam: Universiteit van Amsterdam, 2006.
3.
go back to reference Raad voor Gezondheidszorgonderzoek. Onderzoek dat ertoe doet. De responsiviteit van universitair medische centra op vraagstukken in volksgezondheid en gezondheidszorg. Publicatie nr. 57. Den Haag: RGO, 2007. Raad voor Gezondheidszorgonderzoek. Onderzoek dat ertoe doet. De responsiviteit van universitair medische centra op vraagstukken in volksgezondheid en gezondheidszorg. Publicatie nr. 57. Den Haag: RGO, 2007.
4.
go back to reference Theunissen NCM, Friele RF, Keijsers JFEM. Implementeren door kennismanagement: theorie en praktijk. In: Ravensbergen J, Friele R, Keijsers J, Wensing M, Klazinga N (red). In zicht - Nieuwe wegen voor implementatie. Assen: Koninklijke van Gorcum, 2003. Theunissen NCM, Friele RF, Keijsers JFEM. Implementeren door kennismanagement: theorie en praktijk. In: Ravensbergen J, Friele R, Keijsers J, Wensing M, Klazinga N (red). In zicht - Nieuwe wegen voor implementatie. Assen: Koninklijke van Gorcum, 2003.
5.
go back to reference Kammen J van, Bo V, Bouwens J, Keijsers J. Kennissynthese: een veelbelovende aanpak gericht op kennis beter benutten. Tijdschr Gezondheidswet 2007;85:143-4. Kammen J van, Bo V, Bouwens J, Keijsers J. Kennissynthese: een veelbelovende aanpak gericht op kennis beter benutten. Tijdschr Gezondheidswet 2007;85:143-4.
6.
go back to reference Keijsers JFEM, Peters LWH, Fleuren MAH, Paulussen TGWM, Lammers F. Kennis beter benutten: Informatiegedrag van nationale beleidsmakers. Woerden/Leiden: NIGZ/TNO-PG, 2005. Keijsers JFEM, Peters LWH, Fleuren MAH, Paulussen TGWM, Lammers F. Kennis beter benutten: Informatiegedrag van nationale beleidsmakers. Woerden/Leiden: NIGZ/TNO-PG, 2005.
7.
go back to reference Reijmerink W, Keijsers J. Kernboodschap Werkleergang Kennis & Beleid op het gebied van volksgezondheid en zorg. Den Haag: VWS/ZonMw, 2007 Reijmerink W, Keijsers J. Kernboodschap Werkleergang Kennis & Beleid op het gebied van volksgezondheid en zorg. Den Haag: VWS/ZonMw, 2007
Metagegevens
Titel
BOP: samen de kenniscirkel rond maken!
Auteur
Dr. Jolanda F E M Keijsers
Publicatiedatum
01-04-2008
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen / Uitgave 4/2008
Print ISSN: 1388-7491
Elektronisch ISSN: 1876-8776
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03082062

Andere artikelen Uitgave 4/2008

TSG - Tijdschrift voor gezondheidswetenschappen 4/2008 Naar de uitgave