Skip to main content
Top
Gepubliceerd in: Kind en adolescent 3/2009

01-09-2009 | Artikelen

Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse kinderen

Intensiteit, uitingsvormen en gevolgen

Auteurs: Sheida Novin, Carolien Rieffe

Gepubliceerd in: Kind en adolescent | Uitgave 3/2009

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Het doel van dit onderzoek was tweeledig. Enerzijds om middels hypothetische conflictsituaties met een leeftijdgenootje inzicht te krijgen in de manieren waarop Marokkaans-Nederlandse en autochtoon-Nederlandse kinderen hun boosheid uiten. Anderzijds om de uitingsvormen binnen de groepen te interpreteren aan de hand van gevolgen voor de sociale relatie. De resultaten tonen aan dat de boosheidsintensiteit van de twee groepen niet verschilde, maar dat Marokkaans-Nederlandse kinderen minder vaak dwingend reageren dan hun autochtoon-Nederlandse leeftijdgenoten. Bovendien bleek dat Marokkaans-Nederlandse kinderen deze dwingende manier van reageren vaker associeerden met een beëindiging van de vriendschap. Dit impliceert dat voor Marokkaans-Nederlandse kinderen deze manier van reageren risicovoller is binnen vriendschapsrelaties dan voor hun autochtoon-Nederlandse leeftijdsgenoten.
Voetnoten
1
De overige vignetten zijn aan te vragen bij de auteurs.
 
Literatuur
go back to reference Bender, A., Spada, H., Seitz, S., Swoboda, H., & Traber, S. (2007). Anger and rank in Tonga and Germany: Cognition, emotion, and context. Ethos, 35, 196-234. Bender, A., Spada, H., Seitz, S., Swoboda, H., & Traber, S. (2007). Anger and rank in Tonga and Germany: Cognition, emotion, and context. Ethos, 35, 196-234.
go back to reference Cole, P. M., Bruschi, C. J., & Tamang, B. L. (2002). Cultural differences in children’s emotional reactions to difficult situations. Child Development, 73, 983-996. Cole, P. M., Bruschi, C. J., & Tamang, B. L. (2002). Cultural differences in children’s emotional reactions to difficult situations. Child Development, 73, 983-996.
go back to reference Crul, M. (2000). De sleutel tot succes: over hulp, keuzes en kansen in de schoolloopbanen van Turkse en Marokkaanse jongeren van de tweede generatie. Amsterdam: Het Spinhuis. Crul, M. (2000). De sleutel tot succes: over hulp, keuzes en kansen in de schoolloopbanen van Turkse en Marokkaanse jongeren van de tweede generatie. Amsterdam: Het Spinhuis.
go back to reference Gelfand, M. J., Nishii, J. H., & Raver, J. L. (2006). On the nature and importance of cultural tightness-Looseness. Journal of Applied Psychology, 91, 1225-1244. Gelfand, M. J., Nishii, J. H., & Raver, J. L. (2006). On the nature and importance of cultural tightness-Looseness. Journal of Applied Psychology, 91, 1225-1244.
go back to reference Huiberts, A., Meeus, W., Oosterwegel, A., & Vollebergh, W. (2002). Etnische verschillen in verbondenheid met ouders en gedragsautonomie. Pedagogiek, 17, 233-249. Huiberts, A., Meeus, W., Oosterwegel, A., & Vollebergh, W. (2002). Etnische verschillen in verbondenheid met ouders en gedragsautonomie. Pedagogiek, 17, 233-249.
go back to reference Huiberts, A., Vollebergh, W., & Meeus, W. (1999). Individualisme en collectivisme bij Nederlandse, Turkse en Marokkaanse jongeren. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 38, 342-356. Huiberts, A., Vollebergh, W., & Meeus, W. (1999). Individualisme en collectivisme bij Nederlandse, Turkse en Marokkaanse jongeren. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 38, 342-356.
go back to reference Jenkins, J. M., & Ball, S. (2000). Distinguishing between negative emotions: Children’s understanding of the social-regulatory aspects of emotion. Cognition and Emotion, 14, 261-282. Jenkins, J. M., & Ball, S. (2000). Distinguishing between negative emotions: Children’s understanding of the social-regulatory aspects of emotion. Cognition and Emotion, 14, 261-282.
go back to reference Kerr, M. A., & Schneider, B. H. (2008). Anger expression in children and adolescents: A review of empirical literature. Clinical Psychology Review, 28, 559-577. Kerr, M. A., & Schneider, B. H. (2008). Anger expression in children and adolescents: A review of empirical literature. Clinical Psychology Review, 28, 559-577.
go back to reference Kitayama, S., Markus, H. R., & Kurokawa, M. (2000). Culture, emotion, and well-being: Good feelings in Japan and the United States. Cognition and Emotion, 14, 93-124. Kitayama, S., Markus, H. R., & Kurokawa, M. (2000). Culture, emotion, and well-being: Good feelings in Japan and the United States. Cognition and Emotion, 14, 93-124.
go back to reference Linden, W., Hogan, B. E., Rutledge, T., Chawla, A., Lenz, J. W., & Leung, D. (2003). There is more to anger coping than ‘in’ or ‘out.’ Emotion, 3, 12-29. Linden, W., Hogan, B. E., Rutledge, T., Chawla, A., Lenz, J. W., & Leung, D. (2003). There is more to anger coping than ‘in’ or ‘out.’ Emotion, 3, 12-29.
go back to reference Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253. Markus, H. R., & Kitayama, S. (1991). Culture and the self: Implications for cognition, emotion, and motivation. Psychological Review, 98, 224-253.
go back to reference Meeus, W., Pels, T., & Vollebergh, W. (1999). Etnische verschillen, ouders en leeftijdsgenoten. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 38, 357-368. Meeus, W., Pels, T., & Vollebergh, W. (1999). Etnische verschillen, ouders en leeftijdsgenoten. Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 38, 357-368.
go back to reference Nabben, T., Yeşilgöz, B., & Korf, D. J. (2006). Van Allah tot prada. Identiteit, leefstijl en geloofsbeleving van jonge Marokkanen en Turken. Forum: Utrecht. Nabben, T., Yeşilgöz, B., & Korf, D. J. (2006). Van Allah tot prada. Identiteit, leefstijl en geloofsbeleving van jonge Marokkanen en Turken. Forum: Utrecht.
go back to reference Novin, S., Banjeree, R., Dadhkah, A., & Rieffe, C. (2009). Self-reported use of display use in the Netherlands and Iran: Evidence for sociocultural influence. Social Development, 18, 397-411. Novin, S., Banjeree, R., Dadhkah, A., & Rieffe, C. (2009). Self-reported use of display use in the Netherlands and Iran: Evidence for sociocultural influence. Social Development, 18, 397-411.
go back to reference Novin, S., & Rieffe, C. (2006). Het uiten en ervaren van emoties bij Marokkaans-Nederlandse en autochtoon Nederlandse kinderen. Kind en Adolescent, 27, 169-179. Novin, S., & Rieffe, C. (2006). Het uiten en ervaren van emoties bij Marokkaans-Nederlandse en autochtoon Nederlandse kinderen. Kind en Adolescent, 27, 169-179.
go back to reference Parker, E., Hubbard, J., Ramsden, S., Relyea, N., Dearing, K., Smithmyer, C., e.a. (2001). Children’s use and knowledge of display rules for anger following hypothetical vignettes versus following live peer interaction. Social Development, 10, 528-557. Parker, E., Hubbard, J., Ramsden, S., Relyea, N., Dearing, K., Smithmyer, C., e.a. (2001). Children’s use and knowledge of display rules for anger following hypothetical vignettes versus following live peer interaction. Social Development, 10, 528-557.
go back to reference Pellegrini, A. D. (2002). Affiliative and aggressive dimensions of dominance and possible functions during early adolescence. Aggression and Violent Behaviour, 7, 21-31. Pellegrini, A. D. (2002). Affiliative and aggressive dimensions of dominance and possible functions during early adolescence. Aggression and Violent Behaviour, 7, 21-31.
go back to reference Pels, T. (1991). Marokkaanse kleuters en hun culturele kapitaal: Opvoeden en leren in het gezin en op school. Lisse: Swets & Zeitlinger. Pels, T. (1991). Marokkaanse kleuters en hun culturele kapitaal: Opvoeden en leren in het gezin en op school. Lisse: Swets & Zeitlinger.
go back to reference Pels, T. (1998). Marokkaanse gezinnen in Nederland: de creatie van een nieuw bestaan. Assen: Van Gorcum. Pels, T. (1998). Marokkaanse gezinnen in Nederland: de creatie van een nieuw bestaan. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Phalet, K., Vanlotringen, C., & Entzinger, H. (2000). Islam in de multiculturele samenleving. Opvattingen van jongeren in Rotterdam. Utrecht: ercomer. Phalet, K., Vanlotringen, C., & Entzinger, H. (2000). Islam in de multiculturele samenleving. Opvattingen van jongeren in Rotterdam. Utrecht: ercomer.
go back to reference Phinney, J. S. (1990). Ethnic identity in adolescents and adults: Review of research. Psychological Bulletin, 108, 499-514. Phinney, J. S. (1990). Ethnic identity in adolescents and adults: Review of research. Psychological Bulletin, 108, 499-514.
go back to reference Rieffe, C., & Meerum Terwogt, M. (2006). Anger communication in deaf children. Cognition and Emotion, 20, 1261-1273. Rieffe, C., & Meerum Terwogt, M. (2006). Anger communication in deaf children. Cognition and Emotion, 20, 1261-1273.
go back to reference Rispens, J., Hermans, J. M. A., & Meeus, W. H. J. (1996). Opvoeden in Nederland. Assen: Van Gorcum. Rispens, J., Hermans, J. M. A., & Meeus, W. H. J. (1996). Opvoeden in Nederland. Assen: Van Gorcum.
go back to reference Saarni, C. (1999). The development of emotional competence. New York: Guilford Press. Saarni, C. (1999). The development of emotional competence. New York: Guilford Press.
go back to reference Schwartz, S. H. (2004). Mapping and interpreting cultural differences around the world. In H. Vinken, J. Soeters, & P. Ester (Eds.), Comparing cultures, dimensions of culture in a comparative perspective (pp. 43-73). Leiden: Brill. Schwartz, S. H. (2004). Mapping and interpreting cultural differences around the world. In H. Vinken, J. Soeters, & P. Ester (Eds.), Comparing cultures, dimensions of culture in a comparative perspective (pp. 43-73). Leiden: Brill.
go back to reference Stevens, G. W. J. M., Pels. T., Bengi-Arslan, L., Verhulst, F. C., Vollebergh, W. A. M., & Crijnen, A. A. M. (2003). Parent, teacher and self reported problem behavior in the Netherlands: comparing Moroccan immigrant with Dutch and with Turkish immigrant children and adolescents. Social Psychiatry Psychiatric Epidemiology, 38, 576-585. Stevens, G. W. J. M., Pels. T., Bengi-Arslan, L., Verhulst, F. C., Vollebergh, W. A. M., & Crijnen, A. A. M. (2003). Parent, teacher and self reported problem behavior in the Netherlands: comparing Moroccan immigrant with Dutch and with Turkish immigrant children and adolescents. Social Psychiatry Psychiatric Epidemiology, 38, 576-585.
go back to reference Von Salisch, M., & Vogelgesang, J. (2005). Anger regulation among friends: Assessment and development from childhood to adolescence. Journal of Social and Personal Relationships, 22, 837-855. Von Salisch, M., & Vogelgesang, J. (2005). Anger regulation among friends: Assessment and development from childhood to adolescence. Journal of Social and Personal Relationships, 22, 837-855.
go back to reference Zahn-Waxler, C., Friedman, R. J., Cole, P. M., Mizuta, I., & Hiruma, N. (1996). Japanese and United States preschool children’s responses to conflict and distress. Child Development, 67, 2462-2477. Zahn-Waxler, C., Friedman, R. J., Cole, P. M., Mizuta, I., & Hiruma, N. (1996). Japanese and United States preschool children’s responses to conflict and distress. Child Development, 67, 2462-2477.
Metagegevens
Titel
Boosheid onder vrienden bij autochtoon-Nederlandse en Marokkaans-Nederlandse kinderen
Intensiteit, uitingsvormen en gevolgen
Auteurs
Sheida Novin
Carolien Rieffe
Publicatiedatum
01-09-2009
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Kind en adolescent / Uitgave 3/2009
Print ISSN: 0167-2436
Elektronisch ISSN: 1876-5998
DOI
https://doi.org/10.1007/BF03087949

Andere artikelen Uitgave 3/2009

Kind en adolescent 3/2009 Naar de uitgave

Artikelen

Conflicten