Skip to main content
main-content
Top

2007 | Boek

Beroepspraktijkvorming Helpende

Praktijkopdrachten voor kwalificatieniveau 2

Redacteuren: Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

Boekenserie: Beroepspraktijkvorming

share
DELEN
insite
ZOEKEN

Inhoudsopgave

Voorwerk

A B C D opdrachten

A Kennismaking met werkveld
Samenvatting
Je gaat:
  • kennismaken met je collega’s;
  • kennismaken met de cliënt(en) waar je mee te maken krijgt;
  • uitzoeken hoe je met je opdrachten kunt werken op de afdeling of in de leef-/woonomgeving waar je werkt of stage loopt.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
B Kennismaking en introductie
Samenvatting
Je gaat
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
C Afsluiten van de BPV-periode
Samenvatting
Je gaat
  • met je begeleider terugkijken op de BPV-periode;
  • de verslagen en afspraken maken die nodig zijn;
  • je richten op een volgende BPV-periode, een volgend leerjaar of op een baan als helpende.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
D Planningsformulier
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout

Opdrachten

1 Maken van een werkplanning
Samenvatting
Voordat je aan je werk begint, is het handig om eerst na te denken:
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
2a Schoonmaken
Samenvatting
Sommige zorgvragers kunnen hun kamer of huis niet meer schoonhouden. Mensen vinden het vaak moeilijk om het dagelijkse schoonmaken uit handen te geven. Ieder mens heeft namelijk zo zijn eigen gewoontes en wensen. Een goede samenwerking, duidelijke afspraken en een respectvolle benadering helpen de zorgvrager bij het accepteren van hulp.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
2b Schoonmaken
Samenvatting
Als je in een kinderdagverblijf, peuterspeelzaal of buurthuis werkt, heb je meestal ook huishoudelijke taken. Speciaal voor kinderen is een schone omgeving erg belangrijk. Schoon speelgoed, schone vloeren, en schone keuken. Het zijn taken die dagelijks terugkomen.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
3a Bedden opmaken
Samenvatting
Als je leest, bedden opmaken, denk je misschien: dat kan ik al! In je dagelijkse werk krijg je te maken met verschillende soorten bedden en hulpmiddelen die de zorgvragers nodig hebben voor hun nachtrust. Voor het opmaken van een bed met een hulpmiddel zijn er richtlijnen aanwezig. Sommige zorgvragers hebben een verhoogd risico op doorliggen (decubitus) of erger nog, zij hebben een decubituswond(je). Hiervoor zijn er speciale matrassen waar je extra aanwijzingen en handigheid voor nodig hebt.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
3b Bedden opmaken
Samenvatting
Als je leest, bedden opmaken, denk je misschien: dat kan ik al! In je dagelijkse werk als helpende krijg je te maken met verschillende soorten bedden, zoals een wieg of ledikantje. Kleine kinderen gebruiken hun bed meestal vaker dan volwassenen. Ze doen ook overdag één of meerdere slaapjes.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
4a Textielverzorging
Samenvatting
De meeste mensen vinden het fijn om er goed verzorgd uit te zien. In veel situaties heeft de zorgvrager hierbij hulp nodig, soms van een familielid, maar soms ook van jou.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
4b Textielverzorging
Samenvatting
De meeste mensen vinden het fijn om er goed verzorgd uit te zien. Bij kinderen hebben ouders een grote invloed op wat hun kinderen aan hebben. Ook verstandelijke gehandicapte bewoners van een bijvoorbeeld een gezinsvervangend tehuis hebben schone en ook nieuwe kleren nodig.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
5a Verzorgen van planten en dieren
Samenvatting
In je werk als helpende help je mee te zorgen voor een voor een fijne leefomgeving. Daar horen ook dieren, planten en bloemen bij. Dieren kunnen de cliënten/zorgvragers veel geluk geven. Met planten en bloemen kan je in elk jaargetijde sfeer maken.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
5b Verzorgen van planten en dieren
Samenvatting
In je werk als helpende help je mee te zorgen voor een voor een fijne leefomgeving. Daar horen ook dieren, planten en bloemen bij. Dieren kunnen kinderen veel geluk geven. Met planten en bloemen kan je in elk jaargetijde sfeer maken.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
6a Boodschappen doen
Samenvatting
De dagelijkse boodschappen doen is voor gezonde mensen heel vanzelfsprekend. Als je niet gezond bent, kan het moeilijk zijn dat iemand anders dit voor je moet doen. Je geeft een stukje van je vrijheid weg. Een helpende neemt vaak verschillende taken over. Bijvoorbeeld:
  • de voorraad bekijken;
  • een boodschappenlijst maken;
  • boodschappen doen voor een woongroep, eenpersoonshuishouden of gezin;
  • samen boodschappen doen met een zorgvrager;
  • een grote voorraad beheren voor een woongroep, afdeling of gezin;
  • boodschappen opruimen.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
6b Boodschappen doen
Samenvatting
In een peuterspeelzaal, gastgezin, kinderdagverblijf of buurthuis zijn er regelmatig nieuwe schoonmaaken levensmiddelen nodig. Het kan gaan om hoeveelheden die groot ingekocht worden, maar ook om kleine boodschappen bij een supermarkt in de buurt. Als je boodschappen doet voor een woongroep, buurthuis of kinderdagverblijf heb je te maken met vastgestelde budgetten. Je stemt je werk af met anderen die meehelpen bij het boodschappen doen.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
7a Klaarmaken en opdienen van eten en drinken
Samenvatting
De warme maaltijd is voor veel mensen een prettige onderbreking van de dag. Ook geven vaste tijden voor eten en drinken structuur aan de dag. Eten en drinken zijn een sociale bezigheid, je zult merken dat de meeste zorgvragers met meer plezier eten en drinken in gezelschap. Eten dat lekker is klaargemaakt en aantrekkelijk geserveerd helpt om trek in eten te krijgen.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
7b Klaarmaken en opdienen van eten en drinken
Samenvatting
Vaste tijden voor eten en drinken geven structuur aan de dag. Eten en drinken zijn gezellige bezigheden. Je zult merken dat de meeste kinderen en andere cliënten met meer plezier eten en drinken in gezelschap. Eten dat lekker is klaargemaakt en er leuk uitziet, helpt om trek in eten te krijgen.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
8a Helpen bij eten en drinken
Samenvatting
Niet iedereen kan dat: naar de kraan lopen en drinken als je dorst hebt. Een boterham smeren of een kop soep maken en dit opeten lukt ook zomaar niet als je hulpbehoevend bent.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
8b Helpen bij eten en drinken
Samenvatting
Niet iedereen kan dat: naar de kraan lopen en drinken als je dorst hebt. Een boterham smeren of een kop soep maken en dit opeten lukt ook zomaar niet als je hulpbehoevend bent. Mensen met een lichamelijke of verstandelijke beperking hebben hulp nodig bij het eten en drinken.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
9a De leefomgeving
Samenvatting
De leefomgeving heeft veel invloed op het welzijn van de mens. Je voelt je prettiger in een ruimte met sfeer en gezelligheid.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
9b De leefomgeving
Samenvatting
De leefomgeving heeft veel invloed op het welzijn van de mens. Je voelt je prettiger in een ruimte met sfeer en gezelligheid.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
10a Persoonlijke verzorging
Samenvatting
Je hebt te maken met zieke of oudere mensen die jouw hulp en soms ook hulpmiddelen nodig hebben om lichamelijk goed verzorgd te worden. Je houdt rekening met hun behoefte aan privacy: een intieme handeling als iemand wassen kan gevoelens van onzekerheid of ongemak opwekken.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
10b Persoonlbijke verzorging
Samenvatting
Je hebt te maken met kinderen of mensen met een beperking die jouw hulp en soms ook hulpmiddelen nodig hebben om lichamelijk goed verzorgd te worden. Je houdt rekening met hun behoefte aan privacy : een intieme handeling als iemand wassen kan gevoelens van onzekerheid of ongemak opwekken.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
11a Helpen bij tillen en verplaatsen
Samenvatting
Handig en veilig tillen is erg belangrijk in je werk als helpende. Je moet je dit goed voorbereid en met aandacht doen. Dit is in het belang van je eigen gezondheid (je rug) en het welbevinden van je zorgvrager. Je vraagt je steeds af wat iemand zelf kan en wat iemand niet (meer) kan. Goed tillen en verplaatsen betekent ook dat je telkens een verantwoorde keus moet maken tussen wel of niet gebruik maken van hulpmiddelen of het wel of niet actief stimuleren van de zorgvrager. Verder moet je je ook aanpassen aan zijn of haar tempo. Veilig tillen betekent dat je hierbij zo beweegt dat je je lichaam niet teveel belast en de zorgvrager geen gevaar loopt om te vallen.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
11b Helpen bij tillen en verplaatsen
Samenvatting
Handig en veilig tillen is erg belangrijk in je werk als helpende. Je moet je dit goed voorbereid en met aandacht doen. Dit geldt zowel voor volwassenen als voor kinderen. Goed tillen is in het belang van je eigen gezondheid (je rug) en het welbevinden van je cliënt. Je vraagt je steeds af wat iemand zelf kan en wat iemand niet meer of nog niet kan. Je kunt ook gebruik maken van hulpmiddelen. Verder moet je je aanpassen aan zijn of haar tempo. Veilig tillen betekent dat je hierbij zo beweegt dat je je lichaam niet te veel belast en de cliënt geen gevaar loopt om te vallen.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
12 Eerste hulp
Samenvatting
Er wordt wel eens gezegd ‘Een ongeluk zit in een klein hoekje’. Ook tijdens het werk kun je hiermee te maken krijgen. Het is daarom belangrijk dat je gevaarlijke situaties herkent. Als er een ongeval gebeurt, bijvoorbeeld een brandwond of een valpartij dan moet je soms de hulp van anderen inschakelen. Dit kan een collega zijn, maar ook een arts, de politie of de ambulanceverpleegkundige.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
13 Veilige zorg
Samenvatting
Elke werksituatie kent zijn eigen risico’s: een zorgvrager die in de war is en zich onveilig voelt en plotseling slaat. Een verstandelijk gehandicapte die met kracht bijt, een ongeduldige cliënt die te lang op zijn beurt moet wachten en die de spanning met geschreeuw en agressie uit. Ook ouders, familie en/of mantelzorgers kunnen te ver gaan. Ongewenste intimiteiten kan je in elk werkveld tegenkomen. Dan is het zaak dat je duidelijk je grens aangeeft en de situatie meldt.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
14a Helpen bij activiteiten van één zorgvrager
Samenvatting
Een zinvolle dagbesteding is voor ieder mens belangrijk. Mensen die afhankelijk zijn van anderen hebben het vaak moeilijk om de dag goed en plezierig door te komen. Dit kan komen, omdat ze geen hobby hebben of moeite hebben met het leggen en onderhouden van contacten. Als een zorgvrager in een instelling verblijft, heeft hij te maken met regels. Doordat verzorgende en huishoudelijke taken soms veel tijd in beslag nemen, blijft er soms weinig tijd over voor gezellige dingen, zoals het ontvangen van bezoek en uitjes. Maar ook zijn zorgvragers soms veel alleen en is het moeilijk om activiteiten te plannen die voor gezelligheid en ontspanning zorgen. Mensen die afhankelijk zijn van anderen durven vaak geen hulp te vragen voor de gezellige en ontspannende activiteiten. In je werk kun je de zorgvrager helpen met een zinvolle dagbesteding. Daarbij werk je samen met familie en met collega’s.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
14b Helpen bij activiteiten van één cliënt
Samenvatting
Je deelt je dag op een bepaalde manier in. Dit geeft duidelijkheid en ritme: je hebt een dagritme. Voor sommige cliënten is het moeilijk om dit alleen te doen.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
15a Helpen bij activiteiten van een groep
Samenvatting
In een organisatie waar zorgvragers verblijven krijg je vaak te maken met georganiseerde activiteiten. Denk bijv. aan sport en spel, creatieve activiteiten, vieringen en uitjes. Je probeert zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de mogelijkheden en wensen van de individuele zorgvrager, maar je moet ook rekening houden met de mogelijkheden en wensen van de groep. Als helpende moet je soms helpen zoeken naar een goede oplossing voor zowel de individuele zorgvrager als voor de groep.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
15b Helpen bij activiteiten van een groep
Samenvatting
In een organisatie waar kinderen of volwassen cliënten verblijven, krijg je vaak te maken met georganiseerde activiteiten. Denk bijv. aan sport en spel, knutselactiviteiten, vieringen en uitjes. Je probeert zoveel mogelijk tegemoet te komen aan de mogelijkheden en wensen van de individuele cliënt, maar je moet ook rekening houden met de mogelijkheden en wensen van de groep. Als helpende moet je soms helpen zoeken naar een goede oplossing voor zowel de individuele cliënt als voor de groep.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
16 Terugkijken op je werk
Samenvatting
Als je aan een taak begint, maak je een planning. Wat is precies je werk? Wat wil de cliënt/zorgvrager of leidinggevende dat je doet? Hoeveel tijd kost het? Hoeveel tijd heb je? Wat doe je eerst en wat kan later? Welke spullen heb je nodig?
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
17 Overleg
Samenvatting
Samen werken betekent ook samen overleggen. Overleggen is geen doel op zich, maar een middel om met elkaar af te stemmen om beter te kunnen helpen. Overleg gaat over de directe hulp aan een cliënt of kind of over de organisatie van het werk. Elk werkveld of afdeling kent zijn eigen benamingen voor overleg: bv. werkoverleg, teamvergadering, afdelingsoverleg of bewonersbespreking.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
18 Leren en bijblijven
Samenvatting
Elke dag leer je. Soms gebeurt dit tijdens je dagelijkse werk en soms wordt er speciaal een middag of dag voor georganiseerd.
Nicolien van Halem, Henny de Leeuw, Tera Stuut, Johan van ’t Wout
Nawerk
Meer informatie
Titel
Beroepspraktijkvorming Helpende
Redacteuren
Nicolien van Halem
Henny de Leeuw
Tera Stuut
Johan van ’t Wout
Copyright
2007
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Elektronisch ISBN
978-90-313-9359-6
Print ISBN
978-90-313-4881-7
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9359-6