Skip to main content
Top

2024 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Begin van het consult

Auteurs : A. Kaemingk, J. A. de Wilde, Drs. T. O. H. de Jongh

Gepubliceerd in: Anamnese en gespreksvoering

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Voor een effectief consult is een zorgvuldige beginfase cruciaal. In dit hoofdstuk wordt beschreven hoe je de twee fundamentele en door het hele consult doorlopende processen ‘Een relatie opbouwen’ en ‘Structuur aanbrengen’ goed in de steigers zet. Er wordt ingezoomd op het ontwikkelen van een vertrouwensrelatie met behulp van een goede voorbereiding en een zorgvuldig eerste contact, die er allebei op gericht zijn dat de patiënt zich zo veel mogelijk op zijn gemak voelt. Ook wordt geschetst hoe je het begin van het consult vormgeeft met een verheldering van de klachten. In deze fase is de patiënt aan het woord, waarbij de arts voornamelijk actief luistert. Bij elk onderdeel worden tips gegeven hoe je het onderdeel het best vormgeeft.
Literatuur
1.
go back to reference Silverman, J., Kurtz, S. M., Draper, J., & Timmerman, A. (2022). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg: een evidence-based benadering (3e herziene druk). Boom uitgevers. Silverman, J., Kurtz, S. M., Draper, J., & Timmerman, A. (2022). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg: een evidence-based benadering (3e herziene druk). Boom uitgevers.
2.
go back to reference Singh Ospina, N., Phillips, K. A., Rodriguez-Gutierrez, R., Castaneda-Guarderas, A., Grionfriddo, M. R., Branda, M. E., et al. (2019). Eliciting the Patient’s Agenda. Secondary Analysis of Recorded Clinical Encounters. Journal of General Internal Medicine, 34(1), 36–40. Singh Ospina, N., Phillips, K. A., Rodriguez-Gutierrez, R., Castaneda-Guarderas, A., Grionfriddo, M. R., Branda, M. E., et al. (2019). Eliciting the Patient’s Agenda. Secondary Analysis of Recorded Clinical Encounters. Journal of General Internal Medicine, 34(1), 36–40.
3.
go back to reference Langewitz, W., Denz, M., Keller, A., Kiss, A., Tüttiman, S., & Wössmer, B. (2002). Spontaneous talking time at start of consultation in outpatient clinic: Cohort study. British Medial Journal, 325(7366), 682–683. Langewitz, W., Denz, M., Keller, A., Kiss, A., Tüttiman, S., & Wössmer, B. (2002). Spontaneous talking time at start of consultation in outpatient clinic: Cohort study. British Medial Journal, 325(7366), 682–683.
4.
go back to reference Moulton, L. (2016). The naked consultation: A practical guide to primary care consultation skills (2e druk). CRC Press. Moulton, L. (2016). The naked consultation: A practical guide to primary care consultation skills (2e druk). CRC Press.
go back to reference Wil je meer lezen over het opbouwen van een relatie met de patiënt (en nog veel meer): Wil je meer lezen over het opbouwen van een relatie met de patiënt (en nog veel meer):
go back to reference Silverman, J., Kurtz, S. M., Draper, J., & Timmerman, A. (2022). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg: een evidence-based benadering (3e herziene druk). Boom uitgevers. Silverman, J., Kurtz, S. M., Draper, J., & Timmerman, A. (2022). Vaardig communiceren in de gezondheidszorg: een evidence-based benadering (3e herziene druk). Boom uitgevers.
Metagegevens
Titel
Begin van het consult
Auteurs
A. Kaemingk
J. A. de Wilde
Drs. T. O. H. de Jongh
Copyright
2024
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-3000-3_7