Skip to main content
Top

2021 | OriginalPaper | Hoofdstuk

3. BEGELEIDEN: INTERVENTIES

Verlang niet meer van de ander(en) dan erin zit

Auteur : Ronald Geelen

Gepubliceerd in: Groepsbegeleiding in de ouderenzorg bij dementie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Specifieke interventiemogelijkheden verschillen onderling in het beroep dat zij doen op de ander, op cognitief en emotioneel niveau. Iemand die buiten zinnen is, bereik je niet met een opmerking als ‘Denk nu eens na!’ Zowel voor het individu als de groep moet je niet verder verder willen springen dan de polsstok lang is. De laag waarop je insteekt, kan wel eenvoudiger en aansprekender zijn, maar je kunt beter niet te hoog grijpen. Dan krijg je spanning en frustratie. Daarbij zul je interventies die bepaalde cliënten overvragen, selectief op anderen uit de groep toepassen. Soms zul je iemand uit de groep moeten halen, om een conflict te doorbreken of de betreffende persoon beter te kunnen bereiken. Maar hoe doe je dat? De begeleidersrol gaat verder dan die van je bewonersgroep, je hebt bijvoorbeeld ook te maken met bezoek en ander verkeer. Ook daarmee moet je dealen. Tot slot zorg je voor afleiding en bezigheid, we zullen zien dat ook daarin eenvoud loont. De mogelijkheden zijn divers, onderhoudend en betekenisvol.
Literatuur
go back to reference Bandura, A. (1962). Social learning through imitation. In M. Jones (Ed.), Nebraska symposium on motivation (pp. 211–269). Lincoln, NE: University of Nebraska Press. Bandura, A. (1962). Social learning through imitation. In M. Jones (Ed.), Nebraska symposium on motivation (pp. 211–269). Lincoln, NE: University of Nebraska Press.
go back to reference Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. Bandura, A. (1977). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
go back to reference Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71–81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman (Ed.), Encyclopedia of mental health. San Diego: Academic Press; 1998). Bandura, A. (1994). Self-efficacy. In V. S. Ramachaudran (Ed.), Encyclopedia of human behavior (Vol. 4, pp. 71–81). New York: Academic Press. (Reprinted in H. Friedman (Ed.), Encyclopedia of mental health. San Diego: Academic Press; 1998).
go back to reference De Werd, M., Boelen, D., & Kessels, R. (2013). Foutloos leren bij dementie: Een praktische handleiding. Amsterdam: Boom/Lemma uitgevers. De Werd, M., Boelen, D., & Kessels, R. (2013). Foutloos leren bij dementie: Een praktische handleiding. Amsterdam: Boom/Lemma uitgevers.
go back to reference De Werd, M., Boelen, D., Olde Rikkert, M. G. M., & Den Heijer, T. (2014). Foutloos leren bij dementie in de praktijk. Neuropraxis, 2(18), 74–80.CrossRef De Werd, M., Boelen, D., Olde Rikkert, M. G. M., & Den Heijer, T. (2014). Foutloos leren bij dementie in de praktijk. Neuropraxis, 2(18), 74–80.CrossRef
go back to reference Geelen, R., & Van Dam, H. (2016). Dementie: Van hersenlagen tot omgangsvragen. Houten: Bohn stafleu van Loghum. Geelen, R., & Van Dam, H. (2016). Dementie: Van hersenlagen tot omgangsvragen. Houten: Bohn stafleu van Loghum.
go back to reference Kessels, R. P., Remmerswaal, M., & Wilson, B. A. (2011). Assessment of nondeclarative learning in severe Alzheimer dementia: the Implicit Memory Test (IMT). Alzheimer Disease and Associated Disorders, 25(2), 179–183.CrossRef Kessels, R. P., Remmerswaal, M., & Wilson, B. A. (2011). Assessment of nondeclarative learning in severe Alzheimer dementia: the Implicit Memory Test (IMT). Alzheimer Disease and Associated Disorders, 25(2), 179–183.CrossRef
Metagegevens
Titel
BEGELEIDEN: INTERVENTIES
Auteur
Ronald Geelen
Copyright
2021
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2565-8_3