Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-06-2011 | Original Paper | Uitgave 6/2011

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2011

Automated Detection of Stereotypical Motor Movements

Tijdschrift:
Journal of Autism and Developmental Disorders > Uitgave 6/2011
Auteurs:
Matthew S. Goodwin, Stephen S. Intille, Fahd Albinali, Wayne F. Velicer
Belangrijke opmerkingen
Autism Speaks and the Nancy Lurie Marks Family Foundation funded this research. The sensors were developed through NSF grant #0312065. Special thanks also to Meghan Scrimgeour for help with data collection, coding, and analysis.

Abstract

To overcome problems with traditional methods for measuring stereotypical motor movements in persons with Autism Spectrum Disorders (ASD), we evaluated the use of wireless three-axis accelerometers and pattern recognition algorithms to automatically detect body rocking and hand flapping in children with ASD. Findings revealed that, on average, pattern recognition algorithms correctly identified approximately 90% of stereotypical motor movements repeatedly observed in both laboratory and classroom settings. Precise and efficient recording of stereotypical motor movements could enable researchers and clinicians to systematically study what functional relations exist between these behaviors and specific antecedents and consequences. These measures could also facilitate efficacy studies of behavioral and pharmacologic interventions intended to replace or decrease the incidence or severity of stereotypical motor movements.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 6/2011

Journal of Autism and Developmental Disorders 6/2011 Naar de uitgave