Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

Gepubliceerd in: Psychopraktijk 4/2016

01-08-2016

Applied Behavior Analysis: het ABC van ABA in een notendop

Auteurs: Bibi Huskens, Annemiek Palmen

Gepubliceerd in: Psychopraktijk | Uitgave 4/2016

Log in om toegang te krijgen
share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Gedragsinterventies worden door de Nederlandse Gezondheidsraad beschouwd als ‘het best bewezen effectief’ in de behandeling van mensen met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Deze gedragsinterventies zijn gebaseerd op de wetenschappelijke discipline van Applied Behavior Analysis (ABA). ABA ligt ten grondslag aan veel effectieve interventies voor mensen met een ontwikkelingsstoornis. Dit artikel biedt een kennismaking met ABA aan de hand van een casus.
Literatuur
1.
go back to reference Huskens, B., & Palmen, A. (2016). Applied Behavior Analysis: het ABC van ABA. Tijdschrift voor TGZpsychologie, 8(1), 12-15. Huskens, B., & Palmen, A. (2016). Applied Behavior Analysis: het ABC van ABA. Tijdschrift voor TGZpsychologie, 8(1), 12-15.
2.
go back to reference Day-Watkins, J., Murray R., & Connell, J.E. (2014). Teaching helping to adolescents with autism. JABA, 47(4), 850-855. Day-Watkins, J., Murray R., & Connell, J.E. (2014). Teaching helping to adolescents with autism. JABA, 47(4), 850-855.
3.
go back to reference Hanley, G.P., Iwata, B.A., & McCord, B.E. (2003). Functional analysis of problem behavior: A review. JABA, 36(2), 147-185. Hanley, G.P., Iwata, B.A., & McCord, B.E. (2003). Functional analysis of problem behavior: A review. JABA, 36(2), 147-185.
4.
go back to reference Palmen, A., Didden, R. & Lang, R. (2012). A systematic review of behavioral intervention research on adaptive skill building in high-functioning young adults with autism spectrum disorder. Res Autism Spectr Disord, 6, 602-617. CrossRef Palmen, A., Didden, R. & Lang, R. (2012). A systematic review of behavioral intervention research on adaptive skill building in high-functioning young adults with autism spectrum disorder. Res Autism Spectr Disord, 6, 602-617. CrossRef
5.
go back to reference Wong, C., Odom, S.L., Hume, K.A., Cox, A.W., Fettig, A., Kucharczyk, S., & Schultz, T.R. (2015). Evidencebased practices for children, youth, and young adults with autism spectrum disorder: A comprehensive review. JAD, 45(7), 1951-1966. Wong, C., Odom, S.L., Hume, K.A., Cox, A.W., Fettig, A., Kucharczyk, S., & Schultz, T.R. (2015). Evidencebased practices for children, youth, and young adults with autism spectrum disorder: A comprehensive review. JAD, 45(7), 1951-1966.
6.
go back to reference Keenan, M., Dillenburger, K., Röttgers, H.R., Dounavi, K., Jónsdóttir, S.L., Moderato, P., .. . Martin, N. (2014). Autism and ABA: The gulf between North America and Europe. JAD, 2(2), 167-183. Keenan, M., Dillenburger, K., Röttgers, H.R., Dounavi, K., Jónsdóttir, S.L., Moderato, P., .. . Martin, N. (2014). Autism and ABA: The gulf between North America and Europe. JAD, 2(2), 167-183.
7.
go back to reference Gezondheidsraad (2009). Autismespectrumstoornissen: een leven lang anders. Den Haag: Gezondheidsraad; publicatienr.2009/09. Gezondheidsraad (2009). Autismespectrumstoornissen: een leven lang anders. Den Haag: Gezondheidsraad; publicatienr.2009/09.
8.
go back to reference Skinner, B.F. (1938). The behavior of organisms. New York: Appleton-Century-Crofts. Skinner, B.F. (1938). The behavior of organisms. New York: Appleton-Century-Crofts.
9.
go back to reference Cooper, J.O., Heron, T.E., & Heward, W.L. (2007). Applied behavior analysis (2nd Edition ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson. Cooper, J.O., Heron, T.E., & Heward, W.L. (2007). Applied behavior analysis (2nd Edition ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
10.
11.
go back to reference Neidt, E.A.M., & Schenk, J.A.M. (2012). Behandelprogramma’s gebaseerd op de principes van ABA. Een globaal overzicht van toepassingen in Nederland. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 2, 47-54. Neidt, E.A.M., & Schenk, J.A.M. (2012). Behandelprogramma’s gebaseerd op de principes van ABA. Een globaal overzicht van toepassingen in Nederland. Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme, 2, 47-54.
12.
go back to reference Dillenburger, K. (2011). The emperor’s new clothes: Eclecticism in autism treatment. Res Autism Spectr Disord, 5(3), 1119-1128. CrossRef Dillenburger, K. (2011). The emperor’s new clothes: Eclecticism in autism treatment. Res Autism Spectr Disord, 5(3), 1119-1128. CrossRef
13.
go back to reference Peters-Scheffer, N., Didden, R., Mulders, M., & Korzilius, H. (2010). Low intensity behavioral treatment supplementing preschool services for young children with autism spectrum disorders and severe to mild intellectual disability. Int Rev Res Dev Disabil, 31(6), 1678-1684. CrossRefPubMed Peters-Scheffer, N., Didden, R., Mulders, M., & Korzilius, H. (2010). Low intensity behavioral treatment supplementing preschool services for young children with autism spectrum disorders and severe to mild intellectual disability. Int Rev Res Dev Disabil, 31(6), 1678-1684. CrossRefPubMed
14.
go back to reference Peters-Scheffer, N., Didden, R., Mulders, M., & Korzilius, H. (2013). Effectiveness of low intensity behavioral treatment for children with autism spectrum disorder and intellectual disability. Res Autism Spectr Disord, 7(9), 1012-1025. CrossRef Peters-Scheffer, N., Didden, R., Mulders, M., & Korzilius, H. (2013). Effectiveness of low intensity behavioral treatment for children with autism spectrum disorder and intellectual disability. Res Autism Spectr Disord, 7(9), 1012-1025. CrossRef
15.
go back to reference Huskens, B., Reijers, H., & Didden, R. (2012). Staff training effective in increasing learning opportunities for school-aged children with autism spectrum disorders. Dev Neurorehabil, 15(6), 435-447. CrossRefPubMed Huskens, B., Reijers, H., & Didden, R. (2012). Staff training effective in increasing learning opportunities for school-aged children with autism spectrum disorders. Dev Neurorehabil, 15(6), 435-447. CrossRefPubMed
16.
go back to reference Palmen, A., & Didden, R. (2012). Task engagement in young adults with high-functioning autism spectrum disorders: Generalization effects of behavioral skills training. Res Autism Spectr Disord, 6(4), 1377-1388. CrossRef Palmen, A., & Didden, R. (2012). Task engagement in young adults with high-functioning autism spectrum disorders: Generalization effects of behavioral skills training. Res Autism Spectr Disord, 6(4), 1377-1388. CrossRef
17.
go back to reference Verschuur, R., Didden, R., Lang, R., Sigafoos, J., & Huskens, B. (2014). Pivotal response treatment for children with autism spectrum disorders: A systematic review. J Autism Dev Disord., 1(1), 34-61. CrossRef Verschuur, R., Didden, R., Lang, R., Sigafoos, J., & Huskens, B. (2014). Pivotal response treatment for children with autism spectrum disorders: A systematic review. J Autism Dev Disord., 1(1), 34-61. CrossRef
18.
go back to reference Huskens, B., & Didden, R. (Red.).(2015). Applied Behavior Analysis bij kinderen en adolescenten met autisme. Arnhem: CCD Uitgevers. Huskens, B., & Didden, R. (Red.).(2015). Applied Behavior Analysis bij kinderen en adolescenten met autisme. Arnhem: CCD Uitgevers.
Metagegevens
Titel
Applied Behavior Analysis: het ABC van ABA in een notendop
Auteurs
Bibi Huskens
Annemiek Palmen
Publicatiedatum
01-08-2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
Gepubliceerd in
Psychopraktijk / Uitgave 4/2016
Print ISSN: 1878-4844
Elektronisch ISSN: 2210-7754
DOI
https://doi.org/10.1007/s13170-016-0052-3