Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

7. Afasieën/taalstoornissen

Auteur : Dr. Ben van Cranenburgh

Gepubliceerd in: Neuropsychologie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Taal is een systeem van communicatie. Met spraak wordt bedoeld dat woorden uitgesproken (gearticuleerd) kunnen worden. Stem (fonatie) wil zeggen dat geluid met een zeker volume geproduceerd kan worden. Laesies van de hersenen kunnen stoornissen van stem (dysfonie), van articulatie (dysartrie) of van taal (afasie) veroorzaken. Er worden verschillende afasiesyndromen onderscheiden, de meest voorkomende zijn de afasie van Broca (taalexpressie), van Wernicke (taalbegrip), amnestische afasie (woordvinding) en de globale afasie (alle taalfuncties meer of minder gestoord). Omdat deze syndromen in de praktijk bijna nooit zuiver voorkomen, hanteren we tegenwoordig vaak het cognitieve taalschema volgens Ellis en Young. Hierbij worden vier hoofdfuncties onderscheiden: het gesproken woord, het geschreven woord, spreken en schrijven. Verschillende stappen van het taalproces worden gedefinieerd, bijvoorbeeld klankanalyse, woordherkenning, betekenisverlening. Elk van deze stappen kan gestoord zijn. Dit model levert een grote diversiteit van taalstoornissen, hetgeen beter strookt met de klinische praktijk. Bij stoornissen van lezen en schrijven spreekt men respectievelijk van dyslexie en dysgrafie. Ook rekenstoornissen (dyscalculie) kunnen na hersenbeschadiging voorkomen.
Bijlagen
Alleen toegankelijk voor geautoriseerde gebruikers
Literatuur
1.
go back to reference Cranenburgh B van. Schema’s fysiologie. 4e druk. Maarssen: Elsevier/De Tijdstroom; 1997. Cranenburgh B van. Schema’s fysiologie. 4e druk. Maarssen: Elsevier/De Tijdstroom; 1997.
2.
go back to reference Efron R. The decline and fall of hemispheric specialization. Hillsdale: Erlbaum; 1990. Efron R. The decline and fall of hemispheric specialization. Hillsdale: Erlbaum; 1990.
3.
go back to reference Braun C, et al. Dynamic organization of the somatosensory cortex induced by motor activity. Brain 2001;124: 2259–67.CrossRefPubMed Braun C, et al. Dynamic organization of the somatosensory cortex induced by motor activity. Brain 2001;124: 2259–67.CrossRefPubMed
4.
go back to reference Caramazza A. The logic of neuropsychological research and the problem of patient classification of aphasia. Brain Lang. 1984;21:9–20.CrossRef Caramazza A. The logic of neuropsychological research and the problem of patient classification of aphasia. Brain Lang. 1984;21:9–20.CrossRef
5.
go back to reference Ellis A, Young A. Human cognitive neuropsychology. 2nd ed. Hove: Psychol Pr.; 1995. Ellis A, Young A. Human cognitive neuropsychology. 2nd ed. Hove: Psychol Pr.; 1995.
6.
go back to reference Halligan P, et al., editors. Handbook of clinical neuropsychology. Oxford: Oxf Univ Press; 2003. Halligan P, et al., editors. Handbook of clinical neuropsychology. Oxford: Oxf Univ Press; 2003.
7.
go back to reference Godefroy O, Bogousslavky J. The behavioral and cognitive neurology of stroke. Cambridge: Camb Univ Press; 2007. Godefroy O, Bogousslavky J. The behavioral and cognitive neurology of stroke. Cambridge: Camb Univ Press; 2007.
8.
go back to reference Ellis A. Reading, writing and dyslexia. 2nd ed. Hove: Erlbaum; 1993. Ellis A. Reading, writing and dyslexia. 2nd ed. Hove: Erlbaum; 1993.
9.
go back to reference McCarthy R, Warrington E. Cognitive neuropsychology. San Diego: Acad Press; 1990. McCarthy R, Warrington E. Cognitive neuropsychology. San Diego: Acad Press; 1990.
10.
go back to reference Coltheart M. Acquired dyslexias and normal reading. In: Malatesha R, Whitaker H, editors. Dyslexia: a global issue. Den Haag: Martinus Nijhoff; 1981. Coltheart M. Acquired dyslexias and normal reading. In: Malatesha R, Whitaker H, editors. Dyslexia: a global issue. Den Haag: Martinus Nijhoff; 1981.
Metagegevens
Titel
Afasieën/taalstoornissen
Auteur
Dr. Ben van Cranenburgh
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-2074-5_7