Samenvatting
Dit hoofdstuk reikt handvatten aan om het diagnostisch proces sneller te laten verlopen. Menige postgraduate cursus – zoals ATLS®, A(C)LS®, APLS®, FCCS®, MOET® en MedicALS® – beoogt hetzelfde te doen. In eerste instantie vindt een primary survey/assessment plaats, waarin een indruk wordt gevormd in welke mate de patiënt vitaal bedreigd is. Dit gebeurt met behulp van de ABCDE-methode; tegelijkertijd worden maatregelen genomen om de gestoorde vitale processen te corrigeren, dikwijls voordat geheel duidelijk is welke aandoening precies speelt. In tweede instantie vindt dan nadere differentiatie plaats in de secondary survey/assessment. Daarbij wordt in de regel uitgegaan van het presenting problem, de belangrijkste afwijking die met lichamelijk onderzoek en anamnese is vastgesteld. In dit proces is het belangrijk dat niet alleen de aanwezige afwijkingen worden gevonden, maar ook dat wordt vastgesteld welke parameters (vooralsnog) binnen de normale grenzen vallen: daaraan hoeft dan voorlopig geen verdere aandacht besteed te worden.