Skip to main content
Top

2018 | OriginalPaper | Hoofdstuk

9. Aandachtsdeficiëntiestoornissen met en zonder hyperactiviteit (AD(H)D)

Auteurs : Drs. Trix van Lieshout, Ron van Deth

Gepubliceerd in: Pedagogische adviezen voor speciale kinderen

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Kinderen met een aandachtsdeficiëntiestoornis met en zonder hyperactiviteit of AD(H)D hebben aandachts- en concentratieproblemen en/of zijn impulsief en overbeweeglijk. Wanneer alleen aandachtsproblemen het beeld bepalen, wordt de term ADD gebruikt. ADD wordt niet altijd onderkend, omdat de omgeving daar minder last van heeft. AD(H)D is in de DSM-5 een neurobiologische ontwikkelingsstoornis: erfelijke factoren en neurobiologische disfuncties (verstoorde executieve functies) spelen een dominante rol. Afhankelijk van de mate van structurering zijn er minder of meer gedragsproblemen. Anderzijds zijn het ook vaak pittige, energieke, creatieve kinderen. De problematiek vraagt een permanente voorstructurerende begeleiding en multimodale behandeling, zoals psycho-educatie, contingente gedragstherapie, cognitieve gedragstherapie en ouder- en leerkrachtbegeleiding. Medicatie is alleen bij ernstige ADHD en in combinatie met andere vormen van behandeling aangewezen. Belangrijke pedagogische adviezen zijn: kies voor een meersporenbeleid gericht op de jongere, ouders en leerkracht; bied prikkelende, uitdagende taken aan; geef regelmatig tussentijdse instructie en feedback; houd correcties kort en zakelijk, kap discussies af.
Metagegevens
Titel
Aandachtsdeficiëntiestoornissen met en zonder hyperactiviteit (AD(H)D)
Auteurs
Drs. Trix van Lieshout
Ron van Deth
Copyright
2018
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1995-4_9