Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

06-12-2017 | Article | Uitgave 4/2018

Child Psychiatry & Human Development 4/2018

A Review of the Clinical Utility of Systematic Behavioral Observations in Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD)

Tijdschrift:
Child Psychiatry & Human Development > Uitgave 4/2018
Auteurs:
Franziska Minder, Agnieszka Zuberer, Daniel Brandeis, Renate Drechsler

Abstract

This review evaluates the clinical utility of tools for systematic behavioral observation in different settings for children and adolescents with ADHD. A comprehensive search yielded 135 relevant results since 1990. Observations from naturalistic settings were grouped into observations of classroom behavior (n = 58) and of social interactions (n = 25). Laboratory observations were subdivided into four contexts: independent play (n = 9), test session (n = 27), parent interaction (n = 11), and peer interaction (n = 5). Clinically relevant aspects of reliability and validity of employed instruments are reviewed. The results confirm the usefulness of systematic observations. However, no procedure can be recommended as a stand-alone diagnostic method. Psychometric properties are often unsatisfactory, which reduces the validity of observational methods, particularly for measuring treatment outcome. Further efforts are needed to improve the specificity of observational methods with regard to the discrimination of comorbidities and other disorders.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2018

Child Psychiatry & Human Development 4/2018 Naar de uitgave