Skip to main content
main-content
Top

Tip

Swipe om te navigeren naar een ander artikel

01-08-2011 | Brief Report | Uitgave 4/2011

Cognitive Therapy and Research 4/2011

A Behavioral Index of Imagery Ability in Social Anxiety

Tijdschrift:
Cognitive Therapy and Research > Uitgave 4/2011
Auteurs:
Amanda S. Morrison, Nader Amir, Charles T. Taylor

Abstract

Individuals with social anxiety often report recurrent, distorted, negative images of themselves. However, previous research has relied exclusively on self-report methods that assess the content of these images rather than the underlying processes involved in image generation. Therefore, we used a validated behavioral measure to examine image generation ability in individuals with social anxiety and non-anxious controls (NACs). Participants first studied and became familiar with a set of uppercase block letters set in grids. Then participants saw a lowercase letter followed by an empty grid with a single X mark in one of the cells. Participants visualized the corresponding block letter in the grid and decided whether it would have covered the X if it were physically present. Image generation is revealed by longer response latencies for probes located on “late” relative to “early” segments of the letters. Socially anxious individuals showed slower responding to late versus early probe locations compared to the NACs, suggesting that individuals with social anxiety experience a disadvantage in generating images of neutral stimuli.

Log in om toegang te krijgen

Met onderstaand(e) abonnement(en) heeft u direct toegang:

BSL Psychologie Totaal

Met BSL Psychologie Totaal blijft u als professional steeds op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen binnen uw vak. Met het online abonnement heeft u toegang tot een groot aantal boeken, protocollen, vaktijdschriften en e-learnings op het gebied van psychologie en psychiatrie. Zo kunt u op uw gemak en wanneer het u het beste uitkomt verdiepen in uw vakgebied.

Literatuur
Over dit artikel

Andere artikelen Uitgave 4/2011

Cognitive Therapy and Research 4/2011 Naar de uitgave