Skip to main content
Top

2003 | OriginalPaper | Hoofdstuk

6 De cognitieve ontwikkelingspsychologie van Piaget

Auteurs : L. Verhofstadt-Denève, P. Van Geert, A. Vyt

Gepubliceerd in: Handboek ontwikkelingspsychologie

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Jean Piaget behaalde zijn doctoraat in de biologische wetenschappen in 1918 op de leeftijd van 21 jaar. Al snel was hij geïnteresseerd in de ontwikkelingspsychologie (hij ging colleges filosofie en psychologie volgen aan de Parijse Sorbonne) en publiceerde in 1925 zijn eerste inzichten op dit terrein. Tijdens zijn studie in Parijs kwam hij in contact met Theodore Simon, die hem een onderzoeksmandaat voorstelde bij het intelligentieonderzoek van Binet. Vanaf die tijd was hij ook wetenschappelijk actief in het Institut J.J. Rousseau in Genève. Het daaropvolgende decennium vormde een uiterst productieve periode voor Piaget.
Voetnoten
1
Alhoewel de werken van Piaget al zeer vroeg na verschijnen vertaald werden in het Engels, duurde het tot in de jaren zestig van de vorige eeuw voor zijn werk in de Verenigde Staten volop weerklank vond, mede dankzij de schitterende synthese van Flavell (1963). Samen met de oorspronkelijke publicaties van Piaget is dit hoofdstuk tevens door Flavells werk geïnspireerd. Behalve naar diens basiswerk kan verwezen worden naar Ginsburg en Opper (1983) en Beilin en Pufall (1992) als goede Engelstalige overzichten.
 
Metagegevens
Titel
6 De cognitieve ontwikkelingspsychologie van Piaget
Auteurs
L. Verhofstadt-Denève
P. Van Geert
A. Vyt
Copyright
2003
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9544-6_6