Skip to main content
Top

2016 | OriginalPaper | Hoofdstuk

5 Communiceren

Auteurs : Marga Hop, Irene Muller-Schoof

Gepubliceerd in: Sociale vaardigheden op de OK

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Op de OK is communicatie van het grootste belang, omdat je elkaar perfect moet begrijpen. Dit vereist dat je goed leert communiceren. In dit hoofdstuk gaan we in op enkele basisbegrippen van communicatie. Eerst wordt er ingegaan op waarnemen, observeren en interpreteren. Daarna wordt aandacht besteed aan gespreksvaardigheden, waarbij onder meer actief luisteren, vragen stellen, samenvatten en een gevoelsreactie geven aan bod komen. Het belang van non-verbale communicatie wordt daarna aan de orde gesteld. Het hoofdstuk wordt afgesloten met de behandeling van communicatiestoornissen en het coachingsgesprek.
Literatuur
go back to reference Friedemann Schulz von Thun. ‘Hoe bedoelt u?’ Groningen/Houten: Wolters Noordhoff, 2003. Friedemann Schulz von Thun. ‘Hoe bedoelt u?’ Groningen/Houten: Wolters Noordhoff, 2003.
go back to reference Paul Watzlawick e.a. De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 1974. Paul Watzlawick e.a. De pragmatische aspecten van de menselijke communicatie. Houten: Bohn Stafleu van Loghum, 1974.
go back to reference Klaas Wiertzema. Basisprincipes doelmatig communiceren. Bussum: Coutinho, 1999. Klaas Wiertzema. Basisprincipes doelmatig communiceren. Bussum: Coutinho, 1999.
Metagegevens
Titel
5 Communiceren
Auteurs
Marga Hop
Irene Muller-Schoof
Copyright
2016
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-368-1183-5_5