Skip to main content
Top

2013 | OriginalPaper | Hoofdstuk

43 Kinderen met psychiatrische en psychische problemen. Een globaal overzicht

Auteur : T.F.H. Scheers

Gepubliceerd in: Kindertandheelkunde deel 2

Uitgeverij: Bohn Stafleu van Loghum

share
DELEN

Deel dit onderdeel of sectie (kopieer de link)

  • Optie A:
    Klik op de rechtermuisknop op de link en selecteer de optie “linkadres kopiëren”
  • Optie B:
    Deel de link per e-mail

Samenvatting

Een verstandelijke beperking (zwakzinnigheid) verwijst naar functioneringsproblemen die worden gekenmerkt door significante beperkingen in zowel het intellectuele functioneren als in het adaptieve gedrag zoals dat tot uitdrukking komt in conceptuele, sociale en praktische vaardigheden. De functioneringsproblemen ontstaan vóór de leeftijd van 18 jaar (Buntinx, 2003). Deze significante beperking in het intellectuele functioneren is een IQ dat twee standaarddeviaties onder het gemiddelde ligt, dus een IQ van 70 of lager.
Literatuur
go back to reference Buntinx WHE. Wat is een verstandelijke handicap. Definitie, assessment en ondersteuning volgens het AAMR-model. Ned Tijdschr Zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen 20031;4-24. Buntinx WHE. Wat is een verstandelijke handicap. Definitie, assessment en ondersteuning volgens het AAMR-model. Ned Tijdschr Zorg aan mensen met verstandelijke beperkingen 20031;4-24.
go back to reference Dekker MC, Koot HM, Ende J van der, Verhulst FC. Prevalence of psychopathology in children and adolescents with and without intellectual disability. J Child Psychol and Psychiat and Allied Disc 2002;43:1087-98. Dekker MC, Koot HM, Ende J van der, Verhulst FC. Prevalence of psychopathology in children and adolescents with and without intellectual disability. J Child Psychol and Psychiat and Allied Disc 2002;43:1087-98.
go back to reference Dekker MC, Koot HM. DSM-IV disorders in children with borderline to moderate intellectual disability. I: Prevalence and impact (IF 3.6). J Am Acad Child and Adolesct Psychiat 2003;42:915-22. Dekker MC, Koot HM. DSM-IV disorders in children with borderline to moderate intellectual disability. I: Prevalence and impact (IF 3.6). J Am Acad Child and Adolesct Psychiat 2003;42:915-22.
go back to reference Došen A. Ontwikkelingsbenadering in psychiatrische diagnostiek bij mensen met een verstandelijke handicap. In: Amerongen WE. Kindertandheelkunde. Deel 2. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 2003:281-8. Došen A. Ontwikkelingsbenadering in psychiatrische diagnostiek bij mensen met een verstandelijke handicap. In: Amerongen WE. Kindertandheelkunde. Deel 2. Houten: Bohn Stafleu Van Loghum, 2003:281-8.
go back to reference DSM-5 (www.dsm5.org/ProposedRevision/Pages/proposed-revision.aspx?rid=384#); update april 2012, 2012. DSM-5 (www.dsm5.org/ProposedRevision/Pages/proposed-revision.aspx?rid=384#); update april 2012, 2012.
go back to reference Ishii T, Takahashi O, Kawamura Y, Ohta T. Comorbidity in attention deficit-hyperactivity disorder. Psychiatry and Clinical Neurosc Oct 2003;57(5):457-63. Ishii T, Takahashi O, Kawamura Y, Ohta T. Comorbidity in attention deficit-hyperactivity disorder. Psychiatry and Clinical Neurosc Oct 2003;57(5):457-63.
go back to reference Koot JM. Verstandelijk gehandicapten. In: Verhulst FC, Verheij F (red). Kinder- en jeugdpsychiatrie, onderzoek en diagnostiek. Assen: Koninklijke Van Gorcum, 2009:408-22. Koot JM. Verstandelijk gehandicapten. In: Verhulst FC, Verheij F (red). Kinder- en jeugdpsychiatrie, onderzoek en diagnostiek. Assen: Koninklijke Van Gorcum, 2009:408-22.
go back to reference Luckasson R, Brothwick-Duffy S, Buntinx W, Coulter D, Craig P, Reeve A, Schalock R, Snell M, Spitalnik D, Spreat S, Tassé M. Mental retardation: definition, classification and systems of supports. Washington: American Association on Mental Retardation, 2002. Luckasson R, Brothwick-Duffy S, Buntinx W, Coulter D, Craig P, Reeve A, Schalock R, Snell M, Spitalnik D, Spreat S, Tassé M. Mental retardation: definition, classification and systems of supports. Washington: American Association on Mental Retardation, 2002.
go back to reference Rutter M, Kreppner J, Croft C, Murin M, Colvert E, Beckett C, Castle J, Sonuga-Barke E. Early adolescent outcomes of institutionally deprived and non-deprived adoptees. III. Quasi-autism. J Child Psychol Psychiat Dec; 2007;48(12):1200-7. Rutter M, Kreppner J, Croft C, Murin M, Colvert E, Beckett C, Castle J, Sonuga-Barke E. Early adolescent outcomes of institutionally deprived and non-deprived adoptees. III. Quasi-autism. J Child Psychol Psychiat Dec; 2007;48(12):1200-7.
go back to reference Wing L. The autistic spectrum: A guide for parents and professionals. Londen: Constable & Robinson Ltd, 1996. Wing L. The autistic spectrum: A guide for parents and professionals. Londen: Constable & Robinson Ltd, 1996.
Metagegevens
Titel
43 Kinderen met psychiatrische en psychische problemen. Een globaal overzicht
Auteur
T.F.H. Scheers
Copyright
2013
Uitgeverij
Bohn Stafleu van Loghum
DOI
https://doi.org/10.1007/978-90-313-9193-6_15